افزایش ۴۰ درصدی تعرفه خدمات مهندسی، تأثیری بر قیمت مسکن ندارد

ر پی درج خبر افزایش 40 درصدی تعرفه خدمات مهندسی روزنامه ایران با رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفتگویی کوتاه در شماره روز دوشنبه دوم اردیبهشت سال جاری ترتیب داده است که در ذیل می آید :

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  قیمت تمام شده مسکن بر اساس عوامل مختلف تعیین می شود. هرچند که مهمترین عوامل در تعیین قیمت تمام شده مسکن، زمین و مصالح ساختمانی عنوان می شود ولی نباید دستمزد نیروی انسانی از جمله نیروی متخصص را دست کم گرفت. افزایش 40 درصدی تعرفه خدمات مهندسی خبری بود که دیروز منتشر شد؛ در این خصوص به سراغ مهندس سیدمهدی هاشمی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور رفتیم تا ببینیم آیا این افزایش می تواند تأثیری در بالا رفتن قیمت تمام شده مسکن بگذارد یا خیر؟

 

ماحصل گفتگویمان در پی می آید:

 

 آقای مهندس ظاهراً جنابعالی به عنوان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزایش 40 درصدی تعرفه خدمات مهندسی برای سال 92 را به استانها ابلاغ کرده اید، مبنای تعیین 40 درصد چه بوده و آیا این افزایش می تواند قیمت تمام شده را افزایش دهد؟

 

این افزایش تعرفه خدمات به هیچ وجه نمی تواند تأثیری در قیمت تمام شده مسکن داشته باشد زیرا یکی از اشکالاتی که مدتها است وجود داشته، پائین بودن پایه تعرفه یا حق الزحمه مهندسان است، آن هم در شرایطی که این قشر از فعالان صنعت ساختمان مسئولیت سنگینی را باید سال ها به دوش بکشند.

 

می توانید رقم ارائه دهید؟

 

بله، به عنوان مثال تا بیش از افزایش 40 درصدی تعرفه حق الزحمه یک مهندس طرح و تیم ناظر برای یک ساختمان 3 تا 5 طبقه حدود هر متر مربع 18 هزار تومان می شد که نرخ جدید این میزان حداکثر به 28 هزار تومان می رسد، حال اگر قیمت ساخت یک مترمربع مسکن متعارف در کشور را 500 هزار تومان بگیریم می بینید که عدد معناداری نیست که تأثیر آنچنانی در قیمت بگذارد.

 

آیا این تعرفه برای سراسر کشور یکسان است؟ چون به هر جهت معماری و مصالح و نوع فرهنگ ساخت و ساز مناطق مختلف کشور با هم فرق دارند؟

 

این تعرفه، بنا به دلایلی که بخشی از آن را مطرح کردید برای استان های مختلف متفاوت است و می تواند 25 درصد بالاتر یا 25 درصد پائین تر از این میزان باشد که تصمیم گیری برای آن به عهده یک کمیته چهار نفره در استانها متشکل از معاون عمرانی، استاندار، شهردار، مدیرکل راه و شهرسازی و رئیس سازمان نظام مهندسی استان است.

 

مدت ها است که برخی مهندسان ناظر پائین بودن تعرفه را دستاویزی برای امضا فروشی عنوان می کنند برنامه سازمان شما برای کنترل هر چه بیشتر این مسأله چیست؟

 

به هر جهت در هر صنفی برخی ممکن است دچار اشتباه شوند که این مسأله در مورد مهندسان ناظر هم صدق می کند. در سال 1391 حدود 2 هزار و 400 مورد پرونده مهندسان ناظر در سطح کشور به شورای انتظامی ارجاع داده شد که بدین معنا نیست تمام این افراد متخلف هستند ضمن این که به مرور ارتباط مالی مهندسان ناظر با کارفرماها در حال قطع شدن است که گام مثبتی به شمار می رود.

 

از سال 90 کل واحدهای مسکونی مهر تحت پوشش نظارتی سازمان های نظام مهندسی ساختمان قرار گرفت، کیفیت واحدهای مسکونی مهر را چگونه می بینید؟

 

برخی واحدهای مسکونی مهر که از قبل ساخته شده اند دارای اشکال هستند که می توان گفت این میزان حدود 15 درصد واحدهای مسکونی مهر را شامل می شود که قبلاً ساخته شده اند.

 در این مورد چه تصمیمی اتخاذ شده؟

در حال رایزنی هستیم که این واحدهای مسکونی تحت نظارت سازمان قرار گیرد تا اشکالات آن ها رفع شود.

عمر مفید واحدهای مسکونی مهر به نظر شما به عنوان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چند سال است؟

بررسی های ما نشان می دهد عمر مفید واحدهای مسکونی مهر ساخته شده 30 سال است که باید آن را به 50 سال برسانیم.

 

چگونه؟

اگر واحدهای مسکونی مهر را با 20 درصد قیمت تمام شده بالاتر بسازیم، می توانیم عمر مفید آن ها را به 50 سال برسانیم که شک نکنید این افزایش سرمایه در طول سالیان متمادی بازگشت داده می شود.

پایان پیام/.

 

 

Comments (0)
Add Comment