افزایش کیفی ساختمان با مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس با اشاره به اهمیت رعایت قوانین مرتبط با ایمنی در ساخت و ساز، از اجرایی شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان با هدف تداوم نظارت بر کیفیت سازه‌ها بعد از بهره‌برداری، خبر داد.
به گزارش تاسیسات نیوز، سید مرتضی سیف‌زاده ، در جمع خبرنگاران گفت: یکی از مشکلات صنعت ساختمان، حفظ و نگهداری سازه بعد از پایان کار و بهره‌برداری است که با اجرایی شده مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان، این موضوع نیز قابل پیگیری و کنترل و نظارت خواهد بود.
سیف‌زاده با بیان اینکه اجرایی شدن مقررات ملی ساختمان منجر به ارتقاء ایمنی ساختمانها در برابر زلزله طی سال‌های اخیر شده است، لزوم حفاظت و نگهداری مناسب از ساختمانها بعد از بهره‌برداری را یادآور شد و ابراز امیدواری کرد که عمر ساختمان‌ها نیز با توجه به اجرایی شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی، بیشتر شود.
او با بیان اینکه عمر مفید ساختمان در کشورهای توسعه یافته بیش از ۵۰ سال و در ایران کمتر از ۳۰ سال است، یکی از دلایل مهم این مهم را مسئولیت نداشتن طراح، ناظر و مجری، بعد از اتمام کار ساختمان سازی و دریافت پایان کار است که با اجرایی شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی، امکان دنبال کردن موضوع به شکل قانونی فراهم خواهد شد.
سیف‌زاد یادآور شد که از این پس بازرسان مراجعه کننده به ساختمان، شناسنامه فنی ملک را مطالبه کرده و براساس آن، از طراح، ناظر و مجری می‌خواهند که در خصوص مشکلات احتمالی پاسخگو باشند، خاطرنشان کرد که این اقدام منجر به ارتقاء کیفی ساخت و سازها و بالا رفتن اعتماد به صنعت ساختمان سازی و بهبود مناسب ایمنی سازه‌ها خواهد شد.
رئیس سازمان  نظام مهندسی ساختمان استان فارس گفت: مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان از ابتدای مهرماه امسال به مدت ۶ ماه به شکل آزمایشی اجرا و بعد از آن تاثیرات در شورای مرکزی بررسی و با رفع نواقص از ابتدای سال ۱۴۰۱، فراگیر خواهد شد.
سیف زاده گفت: پیشنهاد داده شده که علاوه بر پروانه ساختمان یک پروانه مشترک هم با همکاری سه جانبه سازمان نظام مهندسی، شهرداری و راه و شهرسازی صادر و هر چند سال یکبار تمدید شود. بر این اساس اگر ساختمانی نواقص داشت این پروانه تمدید نخواهد شد.
او در ادامه از الکترونیکی شدن امور اداری بعد از شیوع کرونا خبر داد و در خصوص واکسیناسیون اعضای این سازمان نیز گفت: مکاتبات و رایزنیهایی انجام شده و از سوی سازمان مرکزی هم در این خصوص برای واردات واکسن تلاشهایی سامان یافته بود که امیدواریم منتج به نتیجه شود.
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص شرایط تغییر کاربری ساختمان تازه احداث شهرداری مرکزی شیراز که از سوی شورای ششم مطرح شده است نیز گفت: زمانی که یک ساختمان طراحی می شود تمامی محاسبات براساس نوع کاربریست تغییر کاربری منوط به تشکیل یک هیئت تخصصی و بررسی دقیق و انجام تغییراتی در سازه و تاسیسات و… است.
سیف زاده گفت: باید همه موارد بررسی شود، یک ساختمان را چشم بسته نمیشود از اداری به هتل یا مسکونی تغییر کاربری بدهیم  باید همه نقشه ها را ببینیم گاهی حتی از نظر معماری هم  شاید مشکل باشد اما در کل  باید بررسی شود و نمیشود با صراحت گفت این کار  میشود با نمیشود.
تغییر کاربری ساختمانسازمان نظام مهندسی ساختمان فارسسیف زادمبحث 22 مقررات ملی ساختمانکیفی سازی ساخت و ساز
Comments (0)
Add Comment