افزایش قیمت بنزین برکدام صنایع تاثیر گذار است؟

 

به گزارش تاسیسات نیوز،به نقل از دنیای اقتصاد تغییر نرخ بنزین نمیتواند به تنهایی بر تغییر قیمت ها در صنایع اثر داشته باشد بلکه این تغییر نرخ گاز است که می تواند این اثر را داشته باشد که این اتفاق هنوز محقق نشده است.

آرمان خالقی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز درباره تاثیر گرانی اخیر سوخت بر صنعت کشور، اظهار کرد: سوختی نظیر بنزین به طور مستقیم مورد استفاده صنایع نیست و گرانی آن به طور غیر مستقیم و با توجه به نوع کالا بر روی قیمت تمام شده تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: هر گرانی که در کشور رخ می‌دهد در هر بخشی بر روی قیمت تمام شده کالا تاثیرگذار است اما نوع این اثرگذاری به طور مستقیم و غیر مستقیم بسته به نوع کالا متفاوت است.

خالقی با بیان این که در مورد گرانی سوخت باید میزان اثر و واکنش بازار را مورد توجه قرار داد، تصریح کرد: افزایش قیمت بنزین زیاد نیست اما این موضوع آثار روانی دارد و همین آثار روانی باعث می‌شود افزایش 300 تومانی نرخ بنزین تاثیر مستقیم به جای بگذارد.

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن در ادامه با تاکید بر این که ممکن است افزایش قیمت سوخت در هزینه‌های حمل‌ونقل و هزینه‌های عمومی خانوار تاثیرگذار باشد ولی در کل بر قیمت تمام شده تاثیر چندانی ندارد، بیان کرد: در بخش صنعت گرانی بنزین تاثیر مستقیم ندارد و جز گرانی حمل‌ونقل نمی‌توان به مورد دیگری اشاره کرد که مستقیم تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: البته حمل‌ونقل و جابه‌جایی کالا گران‌تر می‌شود و همین موضوع باعث افزایش قیمت تمام شده کالا به طور غیر مستقیم خواهد شد. در این شرایط کالاهایی با حجم زیاد و با وزن کمتر با افزایش قیمت سوخت گران‌تر شده و کالاهای با حجم کم و وزن زیاد کمتر از گرانی بنزین متاثر می‌شوند.

خالقی با بیان این که به طور مثال الیاف حجیم شده حجم زیاد و وزن کمی دارند و در این روند هزینه بیشتری برای حمل‌و‌نقل این کالاها باید پرداخت شود، گفت: اما میلگرد‌های 18 تنی که وزن زیادی دارند چون حجم کمتری دارند کمتر بر قیمت حمل‌ونقل آنها افزوده می‌شود.

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن در پایان با بیان این که به هر حال باید موضوع هدفمندسازی یارانه‌ها به سرانجام برسد و یکبار برای همیشه قیمت‌ها در ایران به فوب خلیج فارس و قیمت‌های جهانی نزدیک شود، گفت: اما این به شرطی است که شرایط برای تولید کنندگان در ایران نظیر شرایط رقبای آنها در جهان شود، در این فرایند هزینه‌های تحمیل شده به تولیدکنندگان باید کم شود و اتفاقات مشابه دیگر رخ دهد.

 

پابان خبر/

آرمان خالقیاقتصادبنزینهیات مدیره خانه صنعت‌ومعدنگاز
Comments (0)
Add Comment