افزایش بهره وری با استفاده از نمک مذاب برای تبرید خورشیدی

به گزارش تاسیسات نیوز، یک تیم استرالیایی امیدوار است با ذخیره نرژی اضافی در مواد تغییر فاز نمکی، راندمان فرایند تبرید خورشیدی را افزایش دهد.

دکتر مارتین بولسکو محقق موسسه باربارا هاردی دانشگاه ساوث استرالیا و یکی از اعضای تیم می گوید: «نسبت به ذخیره پیل های خورشیدی در یک باتری که برای سیستم تبرید استفاده می شود، راندمان کلی بیش از 90% است.»

یک شرکت به نام فناوری های سرمایش گلسیم در یک واحد پایلوت با ظرفیت ذخیره برابر با 1.1 مگاوات ساعت در صنعت لبنیات این تکنولوژی را تجاری کرده و ادعا می کند: «ذخیره حرارتی به شکل دوغاب/بانک یخ با موفقیت در کاربردهای تهویه مطبوع برای سال های متمادی استفاده شده است.


 

با این وجود کاربرد آن در مصارف تبرید دمای متوسط و کم محدود است چون دما مستلزم تغییر فاز کمتر از نقطه ذوب یخ می باشد.»

سیستمی که توسط تیم دانشگاه استرالیا ابداع شده از انرژی خورشیدی مازاد برای انجماد یک محلول نمکی استفاده می کند که زمانی که برق فوتوولتاییک دیگر در دسترس نیست سرمایش را تامین می کند. ماده تغییر فاز در کویل های داخل یک مخزن نگهداری می شود.

این ماده زیر دمای صفر درجه سانتیگراد ذوب می شود پس دماهای منهای 6 درجه سانتیگراد گلیکول مبرد ثانویه و کمتر امکان پذیر است که خود دماهای فرایند کمی به اندازه منهای سه درجه می دهد.

بولسکو توضیح می دهد: تنها در صورت نبود تقاضا برای برق خورشیدی انرژی ذخیره می شود و زمانی که بار تبرید وجود داشته باشد، فوتوولتاییک خورشیدی سیستم تبرید را هدایت می کند. هدف، جایگزین کردن ذخیره برق نیست بلکه تکمیل آن است.

 

کنترل تقاضای برق سیستم های تبرید اینورتر نسبتا مستقیم است. این تقاضا را می توان با خروجی فوتوولتاییک خورشیدی مطابقت داد. بعد هر بار تبرید اضافی را می توان با سیستم ذخیره ماده تغییر فاز برآورده کرد.

 

به گفته تیم تحقیقاتی، این سیستم علاوه بر تبرید پتانسیل استفاده در تهویه مطبوع تجاری و فرایند حرارت صنعتی در صنایع غذایی و شیمیایی را نیز دارد. وقتی قیمت های عمده کم باشد این سیستم ها را می توان از شبکه شارژ کرد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

تاسیساتتبریدخورشیدنمک
Comments (0)
Add Comment