افزایش آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای

بر اساس گزارش‌ها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ بیش از یک میلیون و ۳۱۹ هزار نفر ـ دوره آموزش مهارتی از سوی مراکز دولتی و آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای ارائه شده و بیشترین آموزش دیدگان بخش خصوصی و مراکز آزاد فنی و حرفه‌ای را زنان تشکیل دادند.
به گزارش تاسیسات نیوز، بر اساس مواد ۱۰۷ و ۱۰۸ قانون کار، در اجرای اهداف قانون اساسی و به منظور اشتغال مولد و مستمر جویندگان کار و بالا بردن دانش فنی کارگران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است امکانات آموزشی لازم را فراهم کند. همچنین بر حسب نیاز و با توجه به استقرار نوع صنعت موجود در نقاط مختلف کشور برای ایجاد و ‌توسعه مراکز کارآموزی پایه برای آموزش کارگران و کارجویان غیر ماهر،‌ مراکز کارآموزی تکمیل مهارت و تخصص‌های موردی، مراکز تربیت مربی برای آموزش مربیان و مراکز کارآموزی خاص معلولین و جانبازان در سطوح مختلف مهارت اقدامات لازم را صورت دهد.
مطابق ماده ۱۱۰ قانون کار، واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی به منظور مشارکت در امر آموزش کارگر ماهر و نیمه ماهر مورد نیاز خویش مکلفند نسبت به‌ ایجاد مراکز کارآموزی جواز کارگاه و یا بین کارگاهی، همکاری‌های لازم را با وزارت کار و امور اجتماعی به عمل آورند.
در ماده ۱۱۱ قانون کار نیز به صراحت اعلام شده علاوه بر تشکیل مراکز کارآموزی توسط وزارت کار، آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد به منظور آموزش صنعت یا حرفه‌ معین ‌به وسیله اشخاص حقیقی یا حقوقی، با کسب پروانه از وزارت کار تاسیس می‌شود.
گزارش عملکرد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از عملکرد آموزشی این سازمان در ۹ ماهه اخیر نشان می‌دهد که طی این مدت یک میلیون و ۳۱۹ هزار و ۴۴۰ نفر ـ دوره آموزش مهارتی ارائه شده که ۶۳۲ هزار و ۵۱۰ نفر ـ دوره در بخش دولتی و ۶۸۶ هزار و ۹۳۰ نفر ـ دوره در بخش خصوصی و آموزشگاه‌های آزاد فنی وحرفه‌ای بوده است.
آموزش‌های ارائه شده در بخش دولتی ۱۹ گروه مختلف از جمله  دانش آموزان، دانشجویان، دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، ساکنین مناطق روستایی و محروم مرزی، کودکان کار و خیابان، سربازان وظیفه،‌ پناهندگان و اتباع خارجی، زندانیان، افراد دارای معلولیت، مشمولان بیمه بیکاری و متقاضیان مهارت آموزی را شامل می‌شود.
براساس این گزارش، زنان بیشترین استقبال از آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد را داشته‌اند به نحوی که از مجموع ۶۸۶ هزار و ۹۳۰ نفر ـ دوره آموزش مهارتی ۴۶۲ هزار و ۷۴۲ نفر از آموزش دیدگان،‌ زن و ۲۲۴ هزار و ۱۸۸نفر، مرد هستند.
به گزارش ایسنا، در ۹ ماهه امسال همچنین ۱۲۷ هزار و ۶۹۰ نفر ـ دوره آموزش مهارتی از سوی مراکز جوار و بین کارگاهی ارائه شده است.تعداد مراکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی ۳۱۸۱ مرکز و تعداد آموزشگاه‌های دارای مجوز بیش از ۲۷ هزار آموزشگاه بوده است.
آموزش های فنی و حرفه ایفنی و حرفه ایمهارت های فنی و حرفه ای
Comments (0)
Add Comment