افزايش 7.5 درصدی مصرف آب در قم

اگر روند مصرف به همين شدت ادامه داشته باشد، تنها 10 سال ديگر مي‌توانيم از آب سالم و گوارای سرشاخه‌هاي دز بهره‌مند باشيم.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان قم از افزایش 7.5 درصدی مصرف آب در این استان طي سه ماه بهار امسال خبر داد و گفت: اگر روند افزایش مصرف آب ادامه داشته باشد، آب سرشاخه‌هاي دز تنها تا 10 سال ديگر پاسخگوي نياز شهر قم است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو  مهندس “عبدالحميد توكلي‌بينا”  با اشاره به نامگذاري يكم تا هفتم تيرماه به عنوان هفته صرفه‌جويي در مصرف آب، اظهار داشت: امروز در آخرين روز از هفته صرفه‌جويي در مصرف آب قرار داريم كه به عنوان آب و آموزه‌هاي ديني نامگذاري شده است.

وي در همين راستا، اهميت و ارزش آب از منظر آيات و روايات را متذكر شد و با اشاره به برخي از آيات و روايات فراواني كه در اين زمينه وجود دارد، بر ضرورت صرفه‌جويي در مصرف آب و پرهيز از اسراف تاكيد كرد.

مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان قم در ادامه حيات مادي و معنوي انسان را در گرو آب دانست و خاطرنشان كرد: در آموزه‌هاي ديني ما همواره بر استفاده درست از اين نعمت الهي سفارش و گاها هشدار داده شده است.

چالش برخورداري از آب سالم و بهداشتي چالشي جهاني است

وي سپس برخورداري از آب سالم، گوارا و بهداشتي را چالشي جهاني دانست و يادآور شد: به همين دليل است كه همه ساله اجلاس سران عالي رتبه‌ كشورهاي جهان با موضوع آب و بررسي مسایل پيرامون آن برگزار مي‌شود.

توكلي‌بينا با بيان اينكه بيش از نيمي از جمعيت جهان سوم با مشكل برخورداري از آب سالم و بهداشتي دست به گريبان هستند، اظهار داشت: با اعتمادترين و مطمئن‌ترين راه براي برخورداري از آب سالم و بهداشتي، صرفه‌جويي است كه در آموزه‌هاي ديني و اسلامي ما نيز بسيار بر آن تاكيد شده است.

وي انتقال حوزه به حوزه آب را از جمله راه‌هاي تامين آب شهرها عنوان كرد و گفت: انتقال آب از سرشاخه‌هاي دز از فاصله 300 كيلومتري به قم نيز در همين راستا انجام شد كه البته با سال ها زحمت و دشواری اين كار به نتيجه رسيد.

ابراز تاسف از استفاده سخاوتمندانه از آب

مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان قم در عين حال با ابراز تاسف از مصرف بي‌رويه آب، اظهار داشت: متاسفانه هرچه قدر هم آب با هزينه‌هاي گزاف تامين شود، باز هم مردم سخاوتمندانه از آن استفاده مي‌كنند.

وي كليد مقابله با چالش جهاني آب را صرفه‌جويي در مصرف و پرهيز از اسراف عنوان كرد و افزود: نظام مقدس جمهوري اسلامي براي تامين آب سالم و بهداشتي قم از ابتداي انقلاب طرح‌هاي مختلفي را اجرا كرده است.

توكلي‌بينا انتقال آب از دشت‌ علي‌آباد، ساخت سد 15 خرداد به دستور امام خميني (ره) و اجراي شبكه دوم آب قم را از جمله اين طرح‌ها برشمرد و خاطرنشان كرد: آخرين راه براي تامين آب قم، اجراي پروژه انتقال آب از سرشاخه‌هاي دز به قم بود كه با 12 سال كار طاقت فرسا و هزينه‌هاي سنگين اجرا شد.

وي با قدرداني از تمام مسئولان كشور، نمايندگان مجلس، مديران دولتي و مديران شركت‌هاي آب منطقه‌اي تهران و قم كه در اجراي اين پروژه نقش داشتند، گفت: اين پروژه در نهايت با حمايت‌هاي رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقليد و علما به سرانجام رسيد و از نوروز امسال كام مردم قم با آب گواراي سرشاخه‌هاي دز شيرين شد.

مصرف 28 ميليارد ليتر آب در قم طي سه ماه

مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان قم كه به مناسبت هفته صرفه‌جويي در مصرف آب در جمع نمازگزاران جمعه قم سخن مي‌گفت، با بیان اينكه از ابتداي سال جاری تاكنون مردم قم 28 ميليارد ليتر آب استفاده كرده‌اند، گفت: اين ميزان مصرف 7.5 درصد در مقایسه با سال گذشته افزايش یافته است كه به نظر مي‌رسد بخشي از اين افزايش مصرف آثار رواني آب شيرين باشد.

وي با بيان اينكه افق درنظر گرفته شده براي آب سرشاخه‌هاي دز به قم سال 1420 است، تصريح كرد: با اين وجود اگر روند مصرف به همين شدت ادامه داشته باشد، تنها 10 سال ديگر مي‌توانيم از اين آب سالم و گوارا بهره‌مند باشيم.

توكلي‌بينا آب سرشاخه‌هاي دز را از آب‌هاي پرهزینه ایران دانست و يادآور شد: هر مترمكعب از اين آب براي دولت حدود 20 هزار ریال تمام مي‌شود كه مردم تنها براي همين مقدار آب به طور متوسط 2500 ریال پرداخت مي‌كنند.

وي در پايان شكرانه عملي اين نعمت الهي را صرفه‌جويي و پرهيز از اسراف دانست و از مردم درخواست کرد تا با استفاده درست از آب، خدمتگذاران خود را در شركت آب و فاضلاب براي عبور از فصل گرم تابستان ياري كنند.   

 پایان پیام/.

 

 

 

Comments (0)
Add Comment