افزايش سهم انرژي‌هاي نو در سبد انرژي با حمايت از بخش خصوصي

طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه دولت موظف به افزايش انرژي نو در سبد انرژي کشورا ست و با حمايت از بخش خصوصي درايجاد نيروگاه‌هاي انرژي نو اين امر محقق مي‌شود.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، انرژي‌ها نو يا تجديد پذير بهترين نوع انرژي است که فاقد هر گونه آلايندگي و عاري از گازهاي گلخانه‌اي هستند به همين دليل لقب انرژي پاک را از آن خود کرده‌اند، انرژي‌هاي گرمايي، باد، موج، خورشيد در انرژي‌هاي پاک قرار مي‌گيرند، امروزه اکثر کشورهاي جهان استفاده از اين نوع انرژي را در اولويت کار خود قرار داده‌اند.

 

داوود صفايي عضو انجمن بهينه سازي مصرف انرژي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، گفت: انرژي‌ها نو با وجود اينکه در کشورهاي توسعه يافته مورد استفاده و کاربرد عمومي قرار گرفته‌اند اما در ايران با اقبال مناسبي مواجه نشده است.

 

وي با اشاره به دلايل عدم اقبال به اين نوع انرژي افزود: دليل اول اين است که حمايت دولتي از اين تکنولوژي به عمل نيامده چرا که لزوم استفاده از اين نوع انرژي پژوهش است و پژوهش در کشور ما امري هزينه بر است و اهميت چنداني به آن داده نمي‌شود.

 

صفايي در ادامه افزود: شرکت‌هاي تحقيقاتي که در اين زمينه فعاليت مي‌کنند تنها به بودجه خودشان اکتفا کرده و در مواردي کمک ناچيزي از طرف دولت وجود داشته است.

 

وي گفت: دومين عامل عدم استفاده از انرژي‌هاي نو در کشور ما  پايين بود قيمت انرژي است که موجب مي‌شود استفاده از انرژي پاک براي مصرف کنندگان به صرفه نباشد.

 

وي تصريح کرد: سازمان‌ها و نهادهاي دولتي که بخش بزرگي از مصرف کنندگان انرژي هستند بهترين بازار مصرف براي استفاده از محصولاتي هستند که به مرحله توليد انبوه رسيده اما به دليل نبود مشتري توليد کنندگان تمايلي به توليد آنها ندارند.

 

صفايي در ادامه با اشاره به اين که 70 درصد انرژي ساختمان‌ها در طول سال صرف سيستم‌هاي حرارتي و برودتي مي‌شود گفت: دولت و مجلس بايد قوانيني را تصويب کنند که تمام ساختمان‌ها، کارخانجات و صنايع از تکنولوژي نوين در جهت استفاده از انرژي پاک مجهز شوند همچنين شهرداري مي‌تواند انبوه سازان را موظف به استفاده از سيستم‌هاي حرارتي و برودتي کند که از تکنولوژي انرژي پاک استفاده مي‌کنند.

 

در ادامه سيد موسي موسوي عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ظرفيت بالاي ايران براي استفاده از انرژي‌هاي پاک گفت: تمام استان‌هاي کشور ما ظرفيت کاملي براي استفاده از انرژي خورشيدي و 50 درصد استان‌ها نيز ظرفيت استفاده از انرژي باد را دارا است.

 

وي تصريح کرد: سرمايه‌گذاري و صرف هزينه از راهکارهاي گسترش اين نوع انرژي در ايران است.

 

وي در ادامه افزود: طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه دولت بايد موظف به افزايش انرژي نو در سبد انرژي کشور است. و حمايت از بخش خصوصي در ايجاد نيروگاه‌هاي انرژي نو اين امر محقق مي‌شود.

پایان پیام/.

 

 

 

Comments (0)
Add Comment