افتتاح تونل کندوان

به گزارش تاسیسات نیوز، 27 اردیبهشت ماه سال 1317 تونل کندوان با حضور رضاشاه افتتاح شد. این بزرگ‌ترین تونلی بود که تا آن زمان در ایران ساخته شده بود. مجید آهی، وزیر راه در جریان افتتاح این تونل گزارش طراحی و چگونگی ساخت آن را ارائه کرد. عميدي‌نوري، روزنامه‌نگار آن زمان در گزارشی نوشته است:





«دل کوه را شکافته بودند؛ بيش از ربع ساعت از تونل مزبور مي‌گذشتيم که اميرحسين‌خان نوه سپهسالار که مادرش خانم محترم‌السلطنه او را با لـله و پرستار تربيت کرده بود، چنان به وحشت افتاده بود که وقتي از آن طرف تونل خارج شديم نفس راحتي کشيده، بلند بلند گفت: «الهي شکر.»





من البته اين تونل را وقتي مي‌ساختند تا دهنه سمت تهرانش را ديده بودم زيرا کاميون وايت من که قبلا با شراکت با غلامرضا نوري مقدم خريده بودم چند ماهي در اينجا سمنت مي‌آورد که به نرخ آن روز ماهي سي‌هزار ريال از اين بابت به ما پول مي‌رسيد که توانستيم اقساط بدهي آن را بابت قيمت کاميون به شرکت سعد و پسران بدهيم، يک مرتبه با نوري مقدم تا لب تونل آمده بوديم.





آن روز اين يک کار عجيب و غريب بود که بشود چند فرسخ طوري از دو سمت کوه دل آن را شکافت که اولا خط مستقيم درآمده به‌هم وصل شود. ثانيا سقف کوه نريخته، کارگران و مهندسان را نکشد. مهندس ساختمان و مهندس ناظر آن هم خارجي بودند.





گويا دو شرکت دانمارکي يا سوئدي بودند که قرارداد ساخت آن را داشتند و کار ساختمان اين تونل هم که نظر به نبودن بودجه‌اي براي آن داراي عرض کمي است که يک طرفه وسائط نقليه از آن عبور و مرور می‌کند، چهار سال طول کشيد يعني از 1314شروع شد و در سال 1317پايان يافت.





راه مزبور قبل از احداث اين تونل يک راه تابستاني بود، زيرا از آبان ماه تا ارديبهشت ماه قله کندوان دچار بوران‌ها و برف‌ها و يخبندان‌ها بود که به کلي بند مي‌آمد و ديگر قابل عبور ومرور نبود.







انتهای خبر

تاسیساتتقویم تاریختونل
Comments (0)
Add Comment