اعتراضات به آزمون نظام مهندسی هدایت شده است

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حد نصاب نمره قبولی در آزمون مهندسی در حال حاضر ۵۰ از ۱۰۰ است که باید افزایش یابد، گفت: مهندسان پس از اعلام نتایج فرصت ارایه اعتراض خواهند داشت.
به گزارش تاسیسات نیوز، محمود محمودزاده، درباره اعتراض عده‌ای به آزمون مهندسی و درخواست ایشان مبنی بر کاهش حد نصاب قبولی‌ها اظهار داشت: ایران یکی از آسان‌ترین شرایط ورود به حرفه مهندسی را نسبت به تمام کشورها دارد. در همه جای دنیا سخت‌ترین شرایط را برای ورود مهندسان به این حرفه ایجاد کرده‌اند چراکه مهندسان با جان و مال مردم در ارتباط هستند.
وی ادامه داد: امروز ما شاهد عملکرد مهندسان کشورمان در سطح شهر هستیم. متاسفانه در کشورمان یکی از آسان‌ترین آزمون‌های ورود به حرفه مهندسی برگزار می‌شود به طوری که هر فردی ۵۰ درصد نمره از ۱۰۰ را بیاورد، حد نصاب قبولی را دریافت کرده است. کدام ازمون این شرایط را فراهم کرده که افراد با ۵۰ درصد نمره بتوانند قبول شوند؟
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در تمام ازمون‌های تخصصی شرایط برای پذیرفتن افراد به مراتب سخت‌تر است. در طول سال کنکورهای متعددی برگزار می‌شود، در کدام یک از این کنکورها افراد با ۵۰ درصد نمره قبول می‌شوند؟
وی با بیان اینکه معتقدیم سقف نمره قبولی ازمون مهندسی باید افزایش یابد، گفت: دلیلی ندارد هر کسی که  فارغ التحصیل رشته مهندسی است بتواند پروانه اشتغال به کار بگیرد. کسی می‌تواند پروانه اشتغال به کار داشته باشد که صلاحیت و علم این حرفه و رشته را داشته باشد.
محمودزاده ادامه داد: انتقادی که به حد  نصاب می‌شود از اینجا نشات می‌گیرد که متاسفانه در سال‌های گذشته جریانی همواره با چانه زنی توانستند امتیاز بگیرند.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره برخی از انتقادات مبنی بر اشتباه بودن سوالات، گفت: ماجرا این است که یک فضایی در حوزه مهندسی ایجاد شده که موسسات آموزشی که به افراد تضمین قبولی در ازمون را داده‌اند و بابت آن ارقام قابل توجهی را دریافت کرده‌اند برای توجیه عملکرد خود ادعا می کنند که سوالات اشتباه بوده است و هر سال هم این موضوع را تکرار می‌کنند.
وی تاکید کرد: به هر حال این موسسات پول‌های کلانی از افراد گرفته‌اند و نکته مهم تر این است که اساسا این موسسات واجد صلاحیت نیستند و برخی از این موسسات هیچ پروانه و مجوزی برای ارایه خدمات آموزشی ندارند و به مهندسان این وعده را می‌دهند که در صورت وجه تضمین می‌کنیم که در آزمون مهندسی قبول شوید وقتی که این افراد ازمون حد نصاب قبولی را نمی‌آورند، مدعی می‌شوند که سوالات اشتباه است. تاکید می‌کنم که تمام منابع را معرفی کرده‌ایم و سوالی خارج از منابع طراحی نمی‌شود.
محمودزاده درباره تغییر روند و ارایه پروانه تخصصی از سال جاری اظهار داشت: نکته مثبتی که از امسال روند آن آغاز شده این بوده که از امسال به مهندسان پروانه تخصصی ارایه می‌شود. تمام مهندسان از ابتدای قانون تا به امروز پروانه‌های عمومی دریافت کرده‌اند اما برای اولین بار از امسال رشته‌های تخصصی مطرح شده و پروانه تخصصی برای مهندسان صادر می‌شود.
وی گفت: تاکید می‌کنم، اعتراضات درباره اشتباه بودن سوالات هدایت شده است و از سوی برخی از موسسات و شرکت‌های آموزشی نشات می‌گیرد، تصور می‌کنند با این اعتراضات هدایت شده می‌توانند امتیاز بگیرند که در اشتباه هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حق اعتراض برای مهندسان محفوظ است، اظهار داشت: بعد از کنکور سراسری، بزرگترین آزمون کشور ازمون مهندسی است سازمان سنجش آزمون را تصحیح می‌کند و مانند تمام کنکورها و آزمون ها تمام بررسی‌ها از سوی سازمان سنجش انجام می‌شود. پس از اینکه نتایج اعلام شد، فرصت اعتراض خواهند داشت که یک روال عادی است.
آزموناعتراض به آزموننظام مهندسی
Comments (0)
Add Comment