اسم كمپاني‌هاي مشهور دنيا از كجا آمده‌ است؟

مسئله جالب درمورد اين كمپاني‌ها اين است كه آنها گاهي با نام‌ها و علامت‌هاي اختصاري‌شان شهرت مي‌يابند. آنچه درمورد چنين شركت‌هايي چشمگير است داستان شكل‌گيري هريك از آنهاست. بسياري از كمپاني‌هايي كه مدت‌هاست از محصولات آنها استفاده مي‌كنيم در نام خود داستان و سري را مخفي كرده‌اند.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  ما در زندگي روزمره خود از محصولات شركت‌هاي بسياري استفاده مي‌كنيم. هريك از اين كمپاني‌ها براي خود نامي دارند كه گاهي آنچنان مشهور مي‌شوند كه استفاده از محصولات آنها به يك روند تبديل مي‌شود و كمتر كسي حاضر مي‌شود به سراغ مارك‌ها و كمپاني‌هاي ديگر برود. اما مسئله جالب درمورد اين كمپاني‌ها اين است كه آنها گاهي با نام‌ها و علامت‌هاي اختصاري‌شان شهرت مي‌يابند. آنچه درمورد چنين شركت‌هايي چشمگير است داستان شكل‌گيري هريك از آنهاست. بسياري از كمپاني‌هايي كه مدت‌هاست از محصولات آنها استفاده مي‌كنيم در نام خود داستان و سري را مخفي كرده‌اند. در اين مطلب كه «ديلي‌ميل» آن را منتشر كرده است، با تعدادي از مشهورترين كمپاني‌هاي دنيا و تاريخ و شكل‌گيري آنها آشنا مي‌شويم. بعد از خواندن اين مطلب مي‌توانيد علت نام‌گذاري محصولات مختلف را بدانيد.

 

Cadbury

موسس: جان كادبري

 

كمپاني شكلات‌سازي «كادبري» حدود ۲۰۰ سال قبل تاسيس شد. در سال ۱۸۲۴ ميلادي، «جان كادبري» يك مغازه بقالي باز كرد و در همانجا اقدام به فروش كاكائو و شكلات مايع نيز كرد. اما در سال ۱۸۳۱ بود كه او تصميم گرفت كسب و كار خود را گسترش دهد و اينگونه كارخانه «كادبري» را افتتاح كرد و شكلات‌هايي را كه در بقالي‌اش مي‌فروخت وارد فاز توليد صنعتي كرد.

 

Tata Group

موسس: جامس‌ تاتا

 

«جامس‌تي‌جي تاتا» در سال ۱۸۷۰ ميلادي كار خود را با افتتاح يك كارخانه نساجي در مركز هند آغاز كرد. او چشم‌انداز خود در گشايش اين كارخانه را صنعت فولاد و صنايع برق هند و پيشرفت‌هاي فوق‌العاده آنها قرار داده بود. با اين حال امروزه، شركتي كه «جامس‌تي‌جي تاتا» پايه‌گذاري كرد داراي هفت بخش مختلف كسب و كار در بيش از ۸۰كشور از شش قاره جهان است.

 

Colgate

موسس: ويليام‌كل‌گيت

 

در سال ۱۸۰۶ ميلادي، «ويليام كل‌گيت» كسب و كار خود را با توليد نشاسته، صابون و شمع در نيويورك آغاز كرد. اما پس از مرگ او، پسرش «ساموئل كل‌گيت» اقدام به سازمان‌دهي دوباره اين شركت كرد و روند تازه‌اي را در آن حاكم كرد.

 

با اين حال سال ۱۸۷۳ ميلادي بود كه اين شركت با توليد خميردندان «كل‌گيت» توانست شهرت عظيمي كسب كند.

 

Godrej Group

موسس: اردشير گودرج ـ پيروجشا گودرج

 

شغل اصلي «اردشير گودرج» وكيل دعاوي بود. او اما در كنار وكالت، اختراع هم مي‌كرد و معتقد بود آينده از آن اوست. او اختراعاتي كرد كه بعدها برادرش «پيروجشا گودرج» آنها را به توليد انبوه رساند و اكنون پايه امپراتوري عظيم «گودرج» در هند را شكل مي‌دهند. اين كمپاني كه لوازم خانگي توليد مي‌كند، امروزه به عنوان يكي از مطمئن‌ترين و باكيفيت‌ترين مارك‌هاي بازار هند شناخته مي‌شود.

 

Baskin-Robbins

موسس: برتون باسكن ـ ايروين رابينز

 

بيش از نيم قرن، «برتون باسكن» و «ايروين رابينز» كه دو برادر خوانده بودند اين رويا را در سر مي‌پروراندند كه فروشگاهي تاسيس كنند كه با توليد بستني‌هاي ابداعي بتوانند به محلي براي گردهم آمدن خانواده‌ها تبديل شوند. با اين حال اين دو روياي خود را به‌صورت جداگانه و در كمپاني‌هاي جدا پيگيري كردند اما سرانجام بهم ديگر پيوستند. سرانجام در سال ۱۹۵۳ ميلادي كمپاني Baskin-Robbins به‌صورت رسمي كار خود را آغاز كرد.

 

Kirloskar Group

موسس: لاكسمانرائو كي. كرلوس‌كار

 

اين كمپاني در سال ۱۸۸۸ ميلادي آغاز به‌كار كرد و خيلي زود به سطح اول صنعت هند دست يافت. اين كمپاني محصولات متنوعي توليد مي‌كند و برآوردها نشان مي‌دهد كه فروش سالانه آن بالغ بر ۱.۵ ميليارد دلار است. امروزه صادرات اين كمپاني هندي به بيش از ۷۰ كشور جهان ارسال مي‌شود و محصولات آن در آفريقا، جنوب آسيا و اروپا از شهرت چشمگيري برخوردار هستند.

 

Mahindra Group

موسس: جي.سي و

كي.سي ماهيندرا

 

در سال ۱۹۴۵ ميلادي دو برادر به نام‌هاي «جي.سي.ماهيندرا» و «كي.سي.ماهيندرا» با همفكري شخصي به‌نام«غلام محمد»، شركت فولاد «ماهيندرا و محمد» را در بمبئي تاسيس كردند. اكنون اين كمپاني به عنوان يكي از مشهورترين فعالان حوزه وسايل نقليه،تراكتور و فن‌آوري اطلاعات شناخته مي‌شود. اين گروه فعاليت‌هاي ديگري در زمينه مهندسي، هتلداري و خدمات مالي دارد.

 

Mc Donald’s

موسس: ري كروك ـ ريچارد و موريس مك‌دونالد

 

«ري كروك» توزيع‌كننده انحصاري محصولات شيري يك كمپاني بود. برادران مك‌دونالد نيز در سال ۱۹۵۰ ميلادي، يك همبرگر‌فروشي در «سن برناندينو»ي كاليفرنيا داشتند. «ري كروك» با اين دو برادر آشنا شد و اينگونه ايده «مك دونالدز» در ذهن آنها جرقه زد. درواقع در سال ۱۹۵۵ بود كه «ري كروك» موسسه «مك‌دونالدز» را به صورت رسمي ثبت كرد.

 

The Hershey Company

موسس: ميلتون هرشي

 

داستان كمپاني توليد شكلات شيري «هرشي» با داستان «ميلتون اس. هرشي» آغاز مي‌شود. «ميلتون» نه تنها براي شكلات‌هاي شيري خوشمزه‌اي كه توليد مي‌كرد و نام خود را بر آنها گذاشته بود شهرت يافت، بلكه براي انسان‌دوستي و سخاوتش زبانزد عام و خاص بود. داستان‌هاي متعددي از كارهاي خيرش نقل شده است به‌طوري كه هزاران نفر علاوه بر مزه شكلات‌هاي شيري طعم نيكوكاري‌هايش را نيز چشيده‌اند.

 

Nestlé

موسس: هانري نستله

 

داستان «نستله» از سال ۱۸۶۶ ميلادي آغاز مي‌شود. در شهر «ووي» در سوئيس، يك داروساز آلماني به نام «هانري نستله» تركيبي شامل شير گاو، آرد گندم و شكر توليد كرد كه توانست زندگي كودكي را در همسايگي‌اش نجات دهد. محصولات «نستله» كه همه با آنها آشنايي دارند شامل غذای کودک، بطري‌هاي آب معدني، غلات صبحانه، قهوه، شیرینی‌جات، محصولات لبنی، بستنی و تنقلات است.

 

 

 

Comments (0)
Add Comment