استقرار طرح حسابداری ملی آب در کشور

 

حسابداری ملی آب چارچوب مفهومی برای سازمان‌دهی اطلاعات اقتصادی، هیدرولوژیکی و اجتماعی به روشی سازگار و منسجم برای تجزیه و تحلیل سیاست‌های مرتبط با بخش آب و اثر آب در اقتصاد ملی است؛ به‌عبارتی هدف این سامانه مدیریت منابع آب در سطح حوضه، استان و کشور به‌صورت کارا، منصفانه و سازگار با محیط زیست به‌منظور رسیدن به اهداف توسعه پایدار است.


 



به گزارش تاسیسات نیوز مدیرکل دفتر بهبود بهره‌وري و اقتصاد آب و آبفای وزارت نیرو از استقرار طرح حسابداری ملی آب در کشور خبر داد.

دکتر “سيدمجتبي رضوي‌نبوي” با تاکید بر اهمیت پرداختن به بحث بهره‌وری منابع آب در شرایط کنونی کشور، اظهار داشت: موضوع استقرار حسابداری ملی آب در جهان عمر 20 ساله دارد و 44 کشور جهان در مراحل مختلف استقرار این نظام هستند؛ در ایران هم تلاش‌هایی آغاز شده است تا بحث حسابداری ملی آب در سطح کشور نهادینه شود.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از تجربه‌های جهانی برای استقرار این نظام در کشور، ادامه داد: حسابداری ملی آب چارچوب مفهومی برای سازمان‌دهی اطلاعات اقتصادی، هیدرولوژیکی و اجتماعی به روشی سازگار و منسجم برای تجزیه و تحلیل سیاست‌های مرتبط با بخش آب و اثر آب در اقتصاد ملی است؛ به‌عبارتی هدف این سامانه مدیریت منابع آب در سطح حوضه، استان و کشور به‌صورت کارا، منصفانه و سازگار با محیط زیست به‌منظور رسیدن به اهداف توسعه پایدار است.

نبوی ادامه داد: هدف اساسی پیاده‌سازی حسابداری ملی آب، مدیریت منابع آب در حوضه است به‌طوری که منابع آب موجود از نظر کیفیت و کمیت درنظر گرفته شده و موضوع اقتصاد آب نیز در این بخش اعمال شود و اینکه کارکرد منابع آب در اقتصاد کشور تعریف شود.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر اطلاعات اب کشورها در سامانه‌های سنتی براساس بیلان منابع و مصارف جمع‌آوری می‌شود، افزود: این نوع نگاه که فقط به بعد هیدرولوژیکی آب توجه شود و تاثیر دیگر عوامل موثر بر آب نظیر عوامل اقتصادی و اجتماعی مغفول بماند، موجب بی‌توجهی به دیگر بخش‌های تاثیرگذار در موضوع آب می‌شود و در این وضعیت امکان مدیریت یکپارچه منابع آب میسر نخواهد بود.

نبوی تصریح کرد: حسابداری آب به‌دلیل درنظر گرفتن تعامل بخش‌های محیط زیست، اقتصاد، اجتماع و داشتن جامعیت در مطالعه و طبقه‌بندی اطلاعات، امکان مطالعه جامع منابع آب را در بخش‌های مختلف شرب، کشاورزی، خدمات و صنعت فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: با استفاده از این نظام اطلاعات، قابل تشخیص خواهد بود که در یک حوضه آبریز استفاده از منابع آب در کدام بخش ارزش افزوده و بهره‌وری بیشتری دارد و برنامه‌ریزی مصرف بر این اساس اتفاق خواهد افتاد.

مدیرکل دفتر بهبود بهره‌وري و اقتصاد آب و آبفای وزارت نیرو درباره استفاده برنامه‌ریزان از نمودارها و شاخص‌های به‌دست آمده از حسابداری ملی آب، گفت: این شاخص‌ها در زمینه تخصیص بهینه منابع آب، بهبود بهره‌وری آب، تحلیل آثار سیاست‌های مدیریت آب بر سایر بخش‌ها و نهادها و افزایش بازده سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با زیرساخت‌های بخش آب اثرگذار خواهد بود.

وی تصریح کرد: حسابداری آب خواهد توانست برای رفع نیازهای مدیران صنعت آب و تصمیم‌گیران این بخش، کمک به تعیین هزینه و ارزش تجاری آب و استقرار بازار آب، پاسخ به نیازهای کاربران، ذی‌نفعان و سرمایه‌گذاران آب، بهبود مدیریت محیط‌ زیست، کاهش ریسک مسایل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مرتبط با آب و کمک به مشاوران بخش آب مورد استفاده و بهره‌برداری قرار بگیرد.

 

 

پایان پیام /.

Comments (0)
Add Comment