استفاده از پارچه های جدید برای حل معضل نشتی نفت

به گزارش تاسیسات نیوز، نشتی های نفت در آبهای عمیق به روش های گوناگون مصیبت بار بوده است، اما با استفاده از آسترهای نقره ای می توان راه های بهتری برای استخراج نفت از آب پیدا کرد.





جدیدترین روش برای این معضل، یک پارچه چندمنظوره پوشیده شده در میله های نیمه رسانای کوچک است که مجموعه منحصربه فردی از ویژگی های منحصر به فرد از مبارزه با آلودگی آب تا خشک کردن کانتر آشپزخانه را به آن می دهد.

 

 

 

 

در ابتدا محققان دانشگاه صنعتی کوئینزلند استرالیا، RMIT و سازمان تحقیق صنعتی و علمی کامن ولث (CSIRO) با یک نایلون شروع کردند. این نایلون یک لایه نقره پیچیده با آن داشت که افزودن مواد به آن را ساده می کرد.

 

 

 

 

سپس این پارچه در ظرفی که یک لایه مس به صورت الکتروشیمیایی روی آن رسوب کرده بود غوطه ور شد. با این پوشش مسی، پارچه با اضافه کردن یک محلول دیگر که سبب رشد ساختارهای نانو روی سطح پارچه می شود به یک ماده نیمه رسانا تبدیل می شود و این خود کلید ویژگی های تقویت شده آن می باشد.

 

 

 

 

وقتی ترکیب آب و نفت برای ماده استفاده می شود، این ساختارهای نانویی که به گفته محققان شبیه میله های ظریف ات، نفت را در خود نگه داشته و آب را برمی گردانند. در آزمایش، این ماده در تمیزکردن نفت خام، روغن زیتون و روغن نارگیل از آب و نیز جداکردن حلال های آلی موثر نشان داده شده است.

 

 

 

 

به دلیل اضافه شدن مس، این پارچه به عنوان یک ماده آنتی باکتریال عمل می کند؛ یعنی می تواند با جداکردن آب از پسماندها و کشتن باکتری ها، به عنوان یک سیاست دومنظوره برای تمیزکردن آب راه های صنعتی و منابع آب در مکان های دوردست عمل کند.

 

 

 

 

به دلیل قابلیت های نیمه رسانایی، تیم ادعا می کند این ماده می تواند با نور مرئی کار کرده و آلاینده های آلی را که ترکیبات مضر در مسیرهای آبی که طبیعت نمی تواند آنها تجزیه کند بشکند.

 

 

 

 

ویژگی خاص این ماده چندکاره بودن است و می تواند مثل الک آب را از مایعات دیگر جدا کند و خودتمیزکننده، آنتی باکتریال و نیمه رسانا بودن است.







انتهای خبر

تاسیساتمحیط زیستنفتپارچه
Comments (0)
Add Comment