استخراج نفت در هورالعظیم به پدیده ریزگردها دامن زده است

به گزارش تاسیسات نیوز،  پس از انتشار مقاله‌ای که باعنوان «ریزگرد؛ مخلوق توسعه ناپدار» در صفحه محیط‌زیست همشهری منتشر شد برخی مسئولان به این باور رسیده‌اند که بخشی از ریزگردهای خوزستان ناشی از خشک شدن تالاب هورالعظیم است.دكتر جاسم غفله مرمضي، مشاور استاندار خوزستان در امور حفاظت محيط‌زيست و شيلات وقوع پديده ريزگردها را ناشي از نابودي تالاب‌ها ازجمله تالاب هورالعظيم عنوان مي‌كند.مرمضي با اشاره به اينكه پديده ريزگردها ارتباط مستقيمي با تالاب‌ها دارد تصريح كرد: تالاب هورالعظيم و شادگان به واسطه احداث ميادين متعدد نفتي آلوده و خشك شده‌اند. اين در حالي است كه تالاب‌هاي تخريب شده منشأ بخش زيادي از گردوخاك در خوزستان است.

مرمضي در حالي خشك شدن تالاب‌هاي خوزستان را در بروز ريزگردها مؤثر مي‌داند كه طي 2سال گذشته مسئولان محيط‌زيست همواره كانون ريزگردها را مربوط به كشورهاي خارجي به‌ويژه عراق اعلام كرده‌اند. مديركل دفتر پايش فراگير سازمان حفاظت محيط‌زيست نيز همزمان با روزجهاني تالاب‌ها، بخش‌هاي جنوبي تالاب هورالعظيم و محور اهواز – ماهشهر را كانون‌هاي اصلي توليد ريزگرد در كشور اعلام كرد.

اين در حالي است كه دكتر حسين آخاني، استاد دانشگاه تهران در بخشي از مقاله ريزگرد؛ مخلوق توسعه ناپايدار‌، تصريح كرده بود: «تقريبا همه دست‌اندركاران دولتي با عربي ناميدن ريزگردها از مسئوليت برخورد با آن شانه خالي مي‌كنند. گروه اندكي از كارشناسان ضمن آنكه منكر منشأ خارجي بخشي از ريزگردها نيستند با مستندات علمي اعتقاد دارند كه از بين بردن تالاب‌ها، درياچه‌ها و رودخانه‌ها در حوضه‌هاي آبريز بين‌النهرين ، كرخه و كارون و حوضه‌هاي آبريز داخلي از اروميه گرفته تا بختگان و هامون يكي از مهم‌ترين عوامل گسترش ريزگردها در خاورميانه است. نگارنده با مطالعه ميكروسكوپ الكتروني ريزگردهاي خوزستان با مشاهده بقاياي انواع موجودات آبزي به اين نتيجه رسيد كه منشأ اين ريزگردها تالابي است. اتفاقا در مقاله علمي كه در آخرين شماره Arabian Journal of Geoscience توسط 3محقق عراقي منتشر شده است با ارائه شواهد و دلايل كاملا علمي به منشأ تالابي بودن اين ريزگردها با استفاده از شواهد فيزيكي و بيولوژيكي اشاره كرده‌اند.»

اكنون مرمضي در گفت‌وگو با خبرآنلاين مي‌گويد: خبرهاي جديد مبني بر آزادسازي يكي از حوضچه‌هاي آب براي نجات تالاب‌ها و كاهش پديده گردوغبار ما را خوشحال نمي‌كند، زيرا تأثيري در بهبود وضعيت تالاب‌ها ندارد. اصلا چرا بايد اين حوضچه‌ها تشكيل شود كه تالا ب‌ها به صحراي برهوت تبديل شوند؟ كساني كه مسبب اين كار هستند، بايد پاسخگو باشند. وي ضمن انتقاد از بي‌توجهي به كاركرد تالاب‌ها گفت: آب نيم‌متري تالاب مزاحم استخراج نفت است، به همين دليل بايد آن را خشك كرد تا نفت استخراج شود. آيا ارزش افزوده حاصل از نفت بيش از تالاب است كه مهم‌ترين و كم‌نظيرترين تالاب‌هاي خاورميانه فداي توليد چيزهاي ديگر شود؟












انتهای پیام 






انتهای پیام 

استخراجتاسیساتدامنریزگردهانفت
Comments (0)
Add Comment