از یک قطره حق‌آبه هیرمند نخواهیم گذشت

سخنگوی صنعت آب با اشاره به افتتاح طرح تامین آب پایدار شرب و بهداشتی استان سیستان و بلوچستان گفت: سه طرح برای این موضوع تدوین شده اما این بدان معنا نیست که از حق‌آبه هیرمند بگذریم.
به گزارش تاسیسات نیوز، عیسی بزرگ‌زاده امروز در مراسم افتتاح طرح‌های آب و برق استان سیستان و بلوچستان گفت: این استان علی رغم پهناور بودن اما متوسط بارش ۱۰۰ میلی متر و رژیم‌های تامین آبی متفاوتی دارد.
وی افزود: باتوجه به موضوعاتی که در سال‌های اخیر برای تامین حق‌آبه هیرمند ایجاد شد، برنامه‌هایی را تدوین کردیم که استان سیستان و بلوچستان تنها به این بخش متکی نباشد لذا طرح های سه گانه‌ای تدوین شد.
او توضیح داد: در طرح کوتاه مدت تامین آب شرب از منابع محلی آب زیرزمینی در دستور کار قرار گرفت و ۱۲۶ حلقه چاه حفر، در طرح‌های میان مدت اجرای خط انتقال از آبخوان‌های شرقی به زاهدان و منطقه سیستان در دستور کار قرار گرفت و در طرح بلند مدت نیز انتقال آب از دریای عمان تعریف شد.
سخنگوی صنعت آب در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که با اجرای این طرح چه جمعیتی تحت پوشش قرار می‌گیرند، گفت: جمعیتی که تحت پوشش این طرح‌ها قرار می‌گیرند، در وقت اضطراری همین جمعیتی است که تحت پوشش حق‌آبه هیرمند بودند. در واقع پنج شهرستان مهم منطقه سیستان به علاوه بیش از ۹۵۰ روستای منطقه و ۵۰۰ هزار نفر از مردم منطقه زاهدان که در مجموع حدود یک میلیون نفر را در بر می‌گیرد تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
بزرگ‌زاده ادامه داد: با توجه به این‌که اتباع کشور همسایه نیز در این مناطق سکونت دارند، برآورد ما این است که تعداد افرادی که از این آب استفاده می‌کنند از این اعداد بالاتر باشد.
وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، مبنی بر این‌ که با اجرای این طرح چه میزان از حق‌آبه هیرمند بی‌نیاز خواهیم شد، تصریح کرد: به هیچ عنوان از حق‌آبه هیرمند بی‌نیاز نمی‌شویم و به دنبال اخلالی که در روند حق‌آبه هیرمند رخ داد، وزارت نیرو راهبرد خود را برای تامین آب شرب و کشاورزی تغییر داد و به راهبرد جدیدی دست یافتیم.
سخنگوی صنعت آب ادامه داد: با طرح‌های جاری تامین آب شرب، بهداشت و مشاغل صنعتی در این مناطق از منابع داخلی تامین می‌شود و منابع آب هیرمند را به مصارف کشاورزی و زیست‌پذیر کردن منطقه اختصاص خواهیم داد.
وی با تاکید بر این‌که این راهبرد به تعدادی پروژه ختم شد که در لایه اول اقدامات طرح‌های اضطراری مورد توجه قرار گرفت که در مدتی کوتاه فرآیندهای لازم آن طی و وارد مرحله اجرا شد. طرح میان مدت را نیز پیش برده‌ایم و تا پایان دولت طرح انتقال آب از دریای عمان نیز به نتیجه می‌رسد و اکنون می‌توانیم بگوییم که سایه و نگرانی تامین آب شرب و بهداشت حل شده است.
او با تاکید بر این‌که وزارت نیرو از حتی یک قطره از حق‌آبه هیرمند نیز نخواهد گذشت و از این آب برای توسعه کشاورزی و زیست‌پذیر کردن منطقه استفاده خواهیم کرد، اظهار کرد: برای اجرای طرح‌های فعلی اقدامات متعددی انجام شد و اکنون شاهد تحقق یک اقدام بزرگ در منطقه سیستان و شهر زاهدان هستیم.
بزرگ‌زاده با بیان این‌که آبرسانی به زاهدان و سیستان از منطقه دشتک با هدف تضمین پایداری و کیفیت آب آشامیدنی زاهدان و شهرها و روستاهای منطقه سیستان شامل احداث آب‌شیرین‌کن، حفر، تجهیز چاه، اجرای خطوط انتقال آب و برق، احداث پست ۳۵ مگاوات، نصب ترانس به همراه تابلوی برق فشار متوسط و ایستگاه پمپاژ کمکی جهت انتقال آب به سیستان مورد توجه قرار گرفته است.
تامین آب پایدار شربحقابه هیرمندرودخانه هیرمند
Comments (0)
Add Comment