از کریر تا الماس شرق – ۲

به گزارش تاسیسات نیوز قسمت دوم مصاحبه با آقای کاشانی حصار را میخوانیم.



شما در واقع درگیر پروژه‌هایی هستید که زندگی ما راتامین می‌کند . یک مقدار هم درگیر نظام مهندسی هستید. چون عضو گروه تخصصی نظام هستید. درگیر کارهای ترجمه هم هستید. این مدیریت زمان را به چه شکل انجام می‌دهید؟


معمولاکارهای طراحی که به کارفرمایان قول داده‌ام ونیز جلسات نظام مهندسی که طبق برنامه ازپیش تعیین شده برگزار می‌شوند نیاز به برنامه ریزی چندانی ندارند . مشکل مدیریت زمان هنگامی‌پیش می‌آید که برخی برنامه‌های غیرمداوم وغیر قابل پیش بینی پیش بیاید. دراینگونه موارد معمولا با توجه به اینکه کدامیک از پروژه‌ها دارای تنگنا وضرورت کمتری باشد، برنامه فوق العاده ی پیش آمده را با آن عوض می‌کنم. فعالیت‌هایی مانند ترجمه، یا کارهایی در قالب سمینارها،کلاسهای آموزشی و غیره نیز ازعلایق شخصی وخاص من هستند و در اولویت برنامه‌های من قرار می‌گیرند. گرچه همیشه درطول سال معمولا ترجمه یک یا دو کتاب جدید ویا بازنگری ترجمه‌های قبلی را در برنامه دارم اما تا این لحظه دچار مشکل خاصی نشده‌ام. هر موقع از کار طراحی خسته می‌شوم به سراغ کار ترجمه وتالیف کتاب می‌روم.


در طول روز از چه ساعت تا چه ساعتی را به کار اختصاص می‌دهید؟

معمولا روزانه حدود ۱۲-۱۰ ساعت

 

صبح در چه ساعتی کار را شروع می‌کنید؟

معمولا از ساعت ۸ صبح

 

علایق شما به غیر از کارطراحی و ترجمه چه چیزهایی می‌باشد؟

من به موسیقی علاقه دارم، به خصوص موسیقی سنتی ایرانی.

 

از کدام خواننده‌ها؟

استاد شجریان، استاد ناظری، مرضیه، سیمین غانم

 

به دیدن فیلم چقدر علاقه دارید؟

به دیدن فیلم علاقه دارم. ولی چون زیاد فرصت ندارم فقط فیلمهایی که دوستان توصیه می‌کنند ویادرمورد ان مطلبی خوانده باشم را می‌بینم.



در سینما فیلم می‌بینید یا در منزل؟

بیشتر در منزل ولی اگر فرصت کنم دو یا سه بار در سال به سینما می‌روم.



مطالعاتتان به غیر از کارهای علمی، چه مطالعاتی را شامل می‌شود؟

چون خیلی فرصت ندارم معمولا کمتر کتاب‌های رمان، فلسفی، و… که نیازمند زمان طولانی است را مطالعه می‌کنم وترجیح می‌دهم پرسه ای در اینترنت بزنم و مقالات و تیترهای روزنامه‌ها را دنبال کنم.



چقدر به سیاست علاقه دارید؟

سیاست در زندگی ما ایرانی‌ها نقش پر رنگی دارد و نقل تمام محافل ما بحث‌های کم وبیش سیاسی است. گستره علم سیاست بسیاروسیع است واشراف به مسایل سیاسی یک کارتمام وقت وپرزحمت است. بنابراین بااطلاعات نه چندان زیاد امثال من، نمی‌توان مسایل سیاسی را دقیق وصحیح تحلیل کرد وشاید دانش‌اندک ماازسیاست بیشتر در همان بحث‌های دوستانه کاربردداشته باشد تا فعالیت‌های سیاسی.



آیا روزنامه هم می‌خوانید؟

کم و بیش، بیشتر در اینترنت روزنامه‌ها را دنبال می‌کنم.



چه روزنامه ای را در اینترنت بیشتر دنبال می‌کنید؟

الان سایت ویستا که گزیده ای از روزنامه‌های مختلف است را دنبال می‌کنم.



در حقیقت شما به صورت تیمی کار می‌کنید. این کارتیمی کردن چقدر برای شما مهم بوده است.؟

به نظر من مهمترین مشخصه کار تیمی این است که هرکس براساس تجربه و توانایی خود می‌تواند جایگاه خودرا در کار تیمی پیدا کند.اگر کار بصورت انفرادی پیش برود مانند بعضی از همکاران باید صفر تا ۱۰۰ کار خود را انجام بدهند. خیلی از این کار‌ها را کسی با یک اطلاعات کمتر نیز می‌تواند انجام بدهد. مثلا اگر یک مهندس با ۳۰ سال سابقه کاری را انجام دهد که یک مهندس با ۵ سال تجربه می‌تواند آن را انجام دهد، ۲۵ سال تجربه یک مهندس هدر رفته است. بنابراین کار تیمی خوب است و باید مهندسین با سطح تخصص‌ها و تجربه‌های مختلف به کار گرفته شوند تا آن مشکل که گفتم پیش نیاید .



شما در یک دوره طلایی یعنی بعد از انقلاب فرهنگی در ایران کار کرده اید،دوره ای که بسیاری از طراحان در ایران نبودند. یکسری از طراحان توانایی انجام کار نداشتند. در واقع انقلاب فرهنگی رشته تاسیسات را از بین برده بود. شما در یک دوره خاص که به دوره دهه شصتی‌ها معروف است وارد کار شدید. چقدر رشته تاسیسات را در پیشرفت دیدید؟

سیستم‌های تهویه مطبوع در اواخر رژیم قبلی رونق پیداکرد وقدمت چندانی درایران ندارد.در آن زمان‌ها نه منابع علمی در اختیار بود و نه نمونه‌های عملی وجود داشت که ما بتوانیم الگوبرداری کسب کنیم . بعد از انقلاب فرهنگی، در دهه ۷۰ و ۸۰ هم منابع علمی ما بیشتر شد و هم تعدادی از کسانی که در خارج از کشور تحصیل کرده بودند وارد ایران شدند و تجربه خودرا واردبازار کار کردند. در ضمن از زمانی که ساخت ساختمانهای بزرگ و بلند مرتبه رونق گرفت بحث تهویه مطبوع نیزاهمیت پیدا کردزیرا دیگر نمی‌شد مشابه یک ساختمان ۵ یا ۱۰ طبقه رفتار کرد.



خیلی از همکاران ما از بحث طراحی خارج شدند یا از بحث طراحی و اجرا ء خارج شدند و وارد دنیای تجارت شدند و خرید و فروش تجهیزات را آغاز کردند.چرا شما وارد این حوزه نشدید ؟با توجه به سوابق،شما می‌توانستید نمایندگی خیلی از برندها را بگیرید.


همان طور که جنابعالی مطرح کردید، تاکنون پیشنهاد‌های زیادی از طرف برند‌های مختلف به اینجانب شده است و حتی یکی ۲بار جلساتی باهم داشتیم و به توافقاتی نیز دست پیدا کردیم ولی توانمند یها و انگیزه‌های شخصی تاثیر گذار هستند . من معتقدم افراد توانمندیهای مختلفی دارند، اگر من وارد بحث بازرگانی وخریدوفروش می‌شدم مطمئنا نمی‌توانستم به‌اندازه حوزه طراحی به جامعه خدمت کنم.روحیات من، روحیات یک بازرگان یا کاسبکار نیست. بارها به دوستان به شوخی گفته‌ام که اگر من وارد بحث پیمانکاری یا بازرگانی وخرید وفروش می‌شدم درمدت کوتاهی ورشکست می‌شدم . به هرحال بحث پیمانکاری و بازرگانی افراد ی با توانمندیهای خاص خود را می‌طلبد.

 

در حال حاضر یک تب در جامعه بوجود آمده و آن بحث ادامه تحصیل است. بسیاری از مهندسان به دنبال دکترا و غیره می‌باشند. چرا شما این کار را نکردید یا اصلا چرا برای ادامه زندگی به خارج نرفتید؟

تب ادامه تحصیل معلول چند علت است ازجمله : عدم دسترسی به شغل مناسب وموردانتظار، رقابت وهم چشمی با دوستان ونزدیکان، انگیزه وعلایق شخصی به ادامه تحصیلات آکادمیک. معمولا جوانان پس ۱۷-۱۶ سال دوران تحصیل واتمام مقطع کارشناسی علاقمندهستند زودتروارد بازار کار شوند واستقلال مالی پیداکنند. اگر وضعیت اشتغال مناسب باشد معمولا بخش عمده ای از فارغ التحصیلان در مقطع کارشناسی وارد بازار کار خواهند شد وادامه تحصیل نخواهند داد زیرابرای انجام دادن قریب به اتفاق مشاغل ووظایفی که از کارکنان شرکت‌ها وسازمان‌ها انتظار میرودداشتن اطلاعات ودانش تئوریک در سطح کارشناسی تکافو می‌کند وکمبود جوانان ما داشتن تخصص‌های حرفه ای وتجربه است، نه تحصیلات نظری . بنابراین شاید دلیل عمده ادامه تحصیل درمقاطع بالاتراز کارشناسی، عدم دسترسی جوانان به شغل مورد نظرشان است .من اعتقاددارم که با کاهش یافتن مشکل اشتغال، تب ادامه تحصیل نیز فروکش خواهدکرد. البته تاثیر تعدد مراکز آموزش عالی، افزایش بسیار زیاد فارغ التحصیلان دانشگاهی، بالاتر رفتن سطح تحصیلات عمومی نسبت به قبل( که باعث کم بها شدن مدارج پایین تحصیلات عالیه شده است)، رانیز نبایددر تتب ادامه تحصیل جوانان نادیده گرفت.



شما خودتان به ادامه تحصیل علاقه دارید؟

بطور کلی بله



ارتباط شما با ورزش چطور است؟

فقط درحد نرمش‌های معمول



به نظر شما زبان چقدر برای یک مهندس تاسیسات مهم است.؟

بسیار مهم است. در جایی صحبتی بود که چگونه می‌توانیم به یک مهندس تاسیسات کمک کنیم که علم و دانش او به روز شود. من آنجا پیشنهاد کردم که به زبان تخصصی اهمیت بیشتری داده شودتا دانشجویان وفارغ التحصیلان بتواند به راحتی به منابع علمی دسترسی پیدا کند. مثلاچون تکنولوزی تهویه مطبوع در خارج از کشور رشد می‌کند،برای به روز بودن اطلاعاتمان باید قادر به استفاده از سایت‌ها وکتاب‌های عمدتا انگلیسی باشیم.

 

 

اگرچه اینترنت می‌تواند انسان را تا حدی از ترجمه کردن بی نیاز کند ولی استفاده مناسب وکارا از اینترنت مستلزم دانستن زبان خارجی است. البته خوشبختانه این اتفاق برای زبان فارسی هم دارد اتفاق می‌افتد. شما می‌توانید خیلی از موضوعات را به زبان فارسی جستجو کنید و منابعی هم به شما معرفی می‌شود ولی آن اطلاعات متاسفانه به روز نیست و خیلی از اینها اطلاعاتی است که شاید ۲یا ۵ سال قبل در سایت گذاشته شده باشند.ولی اگر با زبان انگلیسی جستجو کنید مطمئنا منابعی به روز به شما معرفی می‌شود. بنابراین زبان تخصصی بسیار مهم است.



کدام نمایشگا‌های داخلی را دنبال می‌کنید؟

نمایشگاه تاسیسات تهران. نمایشگاه مشهد که هر ساله در فصل تابستان برگزار می‌گردد. و گاهی مواقع هم اگر پیش بیاید نمایشگاههای خارج از کشور مانند Big5 دبی یا ISHآلمان



به مسافرت چقدر علاقه دارید؟

بسیار زیاد، بخصوص اگر ضمن این مسافرت‌ها بتوان از مراکز صنعتی وکارخانجات مرتبط با صنعت تاسیسات نیز بازدید کرد. درهمین راستا تاکنون ازشرکت‌های متعددی درداخل وخارج کشور بازدید داشته‌ام


پایان قسمت دوم
ادامه دارد…






انتهای خبر

تاسیساتمصاحبهکریر
Comments (0)
Add Comment