از نیروگاه خورشیدی شناور تا معماری نوین در المپیک پاریس

به گزارش تأسیسات نیوز ، المپیک ۲۰۲۴ پاریس از اولین روز افتتاحیه با شگفتانه های متعددی همراه بود. اما فارغ از جلوه های بصری این رویداد مهم ورزشی، بکارگیری فناوری های نو در برگزاری المپیک پاریس نظر همگان را به خود جلب کرد.

دهکده المپیک فضایی واقع در شمال پاریس به وسعت ۵۲ هکتار است که پس از شش سال کار، سرانجام برای برگزاری بازی‌های ۲۰۲۴ میلادی آماده شد.

این دهکده، یک پروژه زیست محیطی نوآورانه است که سعی شده در چهارچوب آن به بسیاری از نیازهای ورزشکاران در جریان بازی‌ها همچنین نیازهای جوامع محلی در درازمدت پاسخ داده شود.

علاوه بر کارشناسان و مشاوران بین‌المللی، خود ورزشکاران از پنج قاره این امکان را داشتند تا دیدگاه‌های خود را از یک دهکدۀ «ایده آل»، آنهم با توجه به تجاربی که پیش از این در بازی‌های المپیک کسب کرده بودند، برای برگزارکنندگان المپیک پاریس بفرستند.

در این دهکده ۱۴ هزار و ۲۵۰ ورزشکار و دیگر اعضای هیأت‌های ورزشی از ۲۰۰ ملیت مختلف دور هم جمع شدند تا برای مدت سه هفته یک زندگی گروهی را تجربه کنند و در ۸۷۸ مسابقه با یکدیگر به رقابت بپردازند.

برای بازی‌های پارالمپیک نیز قرار است ۹۰۰۰ ورزشکار و دیگر اعضای هیأت‌های ورزشی در این مکان حضور یابند.

فرانسه در کنار راه اندازی و تجهیز دهکده المپیک، ۳۶ سایت را نیز برای برگزاری مسابقات آماده کرده است که البته شامل برخی از دیدنی‌ترین مکان‌های شهر پاریس و اطراف آن از جمله «گراند پله» برای برگزاری مسابقات شمشیربازی و «کاخ ورسای» برای برگزاری مسابقات سوارکاری می‌شود.

استقرار یک نیروگاه خورشیدی شناور برای تامین برق دهکده المپیک

برگزار کنندگان این بازی‌ها از مسائل زیست‌محیطی برای طراحی دهکده المپیک و محل برگزایر بازی‌ها غافل نماندند و تامین صد در صد برق بازی‌ها با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از برنامه‌های آنها بوده است.

به همین دلیل در کنار استفاده از شبکه ملی انرژی‌های پاک، به ابتکار شرکت برق «EDF» فرانسه، یک نیروگاه فتوولتائیک شناور با وسعت ۹۰۰ متر که روی یک کانتینر دریایی نصب شده و قادر به تولید برق به میزان ۷۸ کیلووات بر ثانیه است، روی رودخانه سن در نزدیکی دهکده ورزشکاران لنگر انداخته تا نیازهای لازم برای مصرف برق آنها را (معادل مصرف حدود ۹۴ آپارتمان در دهکده المپیک و پارالمپیک) تکمیل کند.

این نیروگاه که بزرگترین نیروگاه خورشیدی شناور و متحرک در جهان است، علاوه بر دهکده المپیک قادر به نقل مکان به دیگر مناطق برای تامین انرژی مازاد مورد نیاز رقابت‌ها همچنین مراکز اصلی برگزاری جشن و تجمع ورزشکاران، خبرنگاران، نمایشگاه‌ها، سالن‌های تمرین و دیگر مکان‌های تجمع شرکت کنندگان در این رویداد بین‌المللی نیز هست.

سقف ایستگاه مرکزی اتوبوس‌های این دهکده نیز مجهز به پنل‌های فتوولتائیک انعطاف‌پذیر به وسعت ۸۰۰ متر مربع است و با تولید برقی معادل ۱۱۰ کیلووات بر ثانیه، تقریباً ۲۵ درصد از نیاز برق این سازه را که برای استقبال و اطلاع‌رسانی به هیأت‌های بین‌المللی ورزشکاران استفاده می‌شود، تامین می‌کند.

در این دهکده همچنین ۸۰۰ ایستگاه شارژ خودروهای برقی در اختیار هیأت‌های رسمی قرار گرفته که بار دیگر باعث کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای در جریان برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ می‌شوند.

به این ترتیب برخلاف بازی‌های المپیک لندن که در جریان آن حدود ۴ میلیون لیتر گازوئیل در طول مسابقات برای تولید برق سوزانده شد، در المپیک پاریس انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط با انرژی تا ۸۰ درصد کاهش یافته است.

یک معماری مدرن

در این دهکده حدود ۳۰ ساختمان برای اسکان ورزشکاران و هیأت‌های همراه ساخته شده است. ورزشکاران می‌توانند در سالن‌های بدنسازی دهکده که مجهز به ۴۰۰ دستگاه ورزشی است تمرین کنند. سایت‌های دیگری نیز برای تمرین ورزش‌های ویژه باز خواهد بود.

همه فضاهای ساخته شده در دهکده المپیک بگونه ای طراحی شدند که در پایان بازی‌ها، به راحتی بتوان کاربری آنها را تغییر داد و تبدیل به محل سکونت یا کسب و کار شهروندان فرانسه یا اماکن عمومی کرد.

به این ترتیب این دهکده پس از پایان بازی‌ها در ماه نوامبر در اختیار شهروندان عادی فرانسه قرار خواهد گرفت.

انرژی سرمایی و گرمایی داخل ساختمان‌های نوساز این دهکده به کمک پنل‌های خورشیدی نصب شده در محل تامین می‌شود.

در بخش قابل توجهی از مصالح ساختمانی نیز کمترین ردپای کربن دیده می‌شود و به همین دلیل این ساختمان‌ها عمدتا از چوب، بتن کم کربن و بسیار کم کربن و مواد بازیافتی استفاده شده است.

معماری ساختمان‌ها بگونه ای است که به گفته کارشناسان، گردش طبیعی هوا در تمام بخش‌های سازه‌ها و خنک نگه داشتن محیط ممکن می‌شود.

سازمان دهندگان از مسیر ایجاد یک فضای سبز مدیریت شده نیز فضای عمومی را در زمان اوج گرما خنک می‌کنند و به همین دلیل بیش از ۸ هزار اصله درخت و درختچه از انواع گونه‌ها در فضای ۵۲ هکتاری دهکده کاشته و فواره های متعددی در سراسر محیط رفت و آمد ورزشکاران نصب شده است.

با این وجود اکنون اعتراض ورزشکاران به گرمای اتاق‌ها و نبود تهویه مناسب نشان می‌دهد که اتکای سازندگان ساختمان‌ها به عایق‌کاری و فناوری‌های نوین خنک‌کننده، پاسخگوی نیاز ورزشکاران نبوده است.

درنهایت مسئولان دهکده المپیک اعلام کردند که سعی خواهند کرد به کمک بیش از ۸ هزار فن، ساختمان‌ها را خنک کنند و گردش هوا را بهبود بخشند.

صد درد صد این دهکده نیز بگونه‌ای ساخته شده که دسترسی به تمام بخش‌های آن برای افراد دارای انواع معلولیت ممکن باشد.

برای ورزشکاران خدماتی مانند آرایشگاه همچنین یک مرکز بزرگ اطلاع‌رسانی و مطبوعات نیز درنظر گرفته شده تا تماس ورزشکاران با دنیای بیرون همچنان حفظ شود.

برای تردد در داخل دهکده می‌توان از وسایل نقلیه مجاز مانند شاتل و دوچرخه استفاده کرد و در ایستگاه اتوبوس این دهکده نیز ۲۰۰ اتوبوس در هر ساعت حرکت می‌کنند تا ورزشکاران را به سایت‌های برگزاری مسابقات برسانند.

در دهکده المپیک همچنین شعبه‌ای از فروشگاه فرانسوی Carrefour برای ورزشکاران راه‌اندازی شده است.

هدف از این کار، عرضه سوغاتی‌های مورد علاقه ورزشکاران همچنین عرضه محصولات تازه و ارگانیک (میوه‌ها، سبزیجات، محصولات غلات، گوشت، ماهی و غذاهای دریایی) به رستوران‌های دهکده‌ برای تهیه وعده‌های غذایی ورزشکاران و در نتیجه ترویج محصولات فرانسوی و در عین حال ترویج رژیم غذایی پایدار بوده است.

راه اندازی اولین مهدکودک در دهکده المپیک

برای اولین بار در تاریخ بازی‌های المپیک، فضایی برای کودکان ورزشکاران و دیگر والدینی در نظر گرفته شده که در مدت برگزاری بازی‌ها ساکن دهکده المپیک اقامت دارند.

این مهد کودک به ابتکار آلیسون فلیکس، قهرمان آمریکایی و اسطوره دو و میدانی دایر شده که هم اکنون عضو کمیسیون ورزشکاران کمیته بین‌المللی المپیک است.

او برای متقاعد کردن کمیته، شرح داد که چگونه شرکت در مسابقات در سال ۲۰۱۸ میلادی زمانی که دخترش را به دنیا آورده بود، برایش سخت و طاقت‌فرسا بوده است.

این مهدکودک به ورزشکاران امکان می‌دهد تا بتوانند وقت بیشتری را با فرزندان خود وقت بگذرانند. در آنجا علاوه بر کتابخانه ویژه کودکان و میز تعویض پوشک آنها، اسباب بازی، فضایی برای بازی والدین و کودکان و مکانی برای شیردهی در نظر گرفته شده است.

با این وجود، کمیته بین‌المللی المپیک تاکید کرده است که «خدمات مراقبت از کودکان را ارائه نخواهد کرد» و خانواده‌های علاقمند به چنین خدماتی می‌توانند پرستارانی را «بطور مشترک یا خصوصی» برای این کار رزرو کنند.

علاوه بر این، به ابتکار کمیته ملی المپیک و ورزش فرانسه، فضای دیگری در هتل Pleyel پاریس در نزدیکی دهکده المپیک برای ورزشکارانی که همزمان مادران شیرده هستند، اختصاص داده شده تا مادران از فرزندانشان جدا نمانند و بتوانند شبها با فرزندشان در آنجا بخوابند.

امسال همچنین برای اولین بار در تاریخ بازی‌های المپیک، فضایی برای «سلامت روان ورزشکاران» در نظر گرفته شده است./یورونیوز

المپیک پاریسصنعت ساختمانمعماری مدرننیروگاه خورسیدی
Comments (0)
Add Comment