از سربازکردن تعهدات دولت با فروش متری مسکن

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: فروش مسکن متری از سال ۱۳۹۹ آغاز شد و به این ترتیب دولت در صدد برآمد تا آرزوی صاحبخانه شدن مردم حتی به قیمت داشتن یک متر، برآورده کند. طرحی که از ابتدا موافقان و مخالفان بسیاری را به همراه داشت، گروهی معتقدند اجرای این طرح امکان خرید مسکن با توجه به قدرت خرید افراد را ممکن می سازد تا به تدریج بتوانند با جمع آوری اندوخته های تدریجی خود، صاحبخانه شوند. اما گروهی دیگر نیز معتقدند؛ خانه دار شدن مردم نیاز به پشتوانه های قوی تر برای ورود سرمایه گذاران و تامین زمین مناسب برای ساختن خانه به ویژه برای دهک ها کم درآمد دارد و فروش متری مسکن فقط به ایجاد بازار ملتهبی در کنار دیگر بازارها مانند خرید و فروش طلا و دلار و … منتهی می شود.
سید محمد کسائیان کارشناس حوزه مسکن در این باره به «نقش اقتصاد» گفت: ساخت  مسکن یکی از وظایف اصلی دولت ها برای مردم به ویژه دهک های پایین جامعه است، ساخت مسکن مهر، مسکن ملی و … نیز در این راستا صورت گرفته است، هر چند صاحب خانه کردن مردم به هر شکلی رویکردی مثبت تلقی می شود اما هیاهوی فروش مسکن به شکل متری و هیجان ناشی از آن نیز به نوعی به گرانی کاذب مسکن منتهی می شود در حالی که همچنان زیرساختِ مناسبی دراین حوزه وجود ندارد و التهابات بازار مسکن نه تنها از بین نرفته است بلکه، به این امر به آن دامن نیز زده می شود.
این کارشناس معتقد است: طرح های این چنینی تا زمانی که سرمایه گذار مناسبی وجود نداشته باشد، فرصت اجرایی شدن به شکل مناسب را نمی یابند، از این رو طرح هایی مانند ساخت یک میلیون واحد مسکونی نیز تا زمانی که زمین و سرمایه گذار مناسبی در شرایط کنونی برای آن پیدا نشود ره به جایی نخواهد برد، چرا که اگر قرار بود مشکل مسکن با این طرح ها حل شود باید با اجرای مشابه طرح های آن در دولت های قبل نیز مشکل مسکن حل می شد، و پیش بینی می شود فروش مسکن متری نیز تغییری در این زمینه ایجاد نکند و مردم را خانه دار نخواهد کرد.
کسائیان ادامه داد: عرضه مسکن متری در بورس کسی را خانه دار نخواهد کرد، در حقیقت با اجرای این طرح قصد خارج کردن سرمایه ها از دست مردم را دارد تا با توجه به کاهش ارزش پول ملی، بتوانند در بازاری که شاید برای آنها نیز جذابیتی داشته باشد، ارزش پول و سرمایه خود را تا مدتی حفظ کنند، اما بدیهی است توان خرید مردم برای خرید مسکن با توجه به قرار گرفتن در چرخه باطل کاهش ارزش پولی و گرانی ها، افزایش نخواهد یافت و باید به همان چند متر زمینی که خریده اند بسنده کنند اما خانه دار نمی شوند.
این کارشناس اضافه کرد: فروش مسکن متری با هر نیتی که انجام شود نیاز به هماهنگی با همه نهادهای دخیل در حوزه ساخت و ساز دارد و چنانچه فقط این گمان ایجاد شود که با فروش متری مسکن معضل خانه دار شدن مردم و اجاره و ساخت و ساز و … حل می شود گمانی باطل است.
کسائیان توضیح داد: علاوه بر این مهیا شدن خرید مسکن متری سبب می شود کسانی که با نقدینگی کمتری توانایی خرید مسکن را نداشتند به جای سرمایه گذاری در حوزه های مولد به بازار خرید مسکن به عنوان یک کالای سرمایه ای ورود کنند و به این ترتیب سرمایه ها به جای اینکه به سمتِ تولید هدایت شوند به صورت غیرمولد در بورس کالا و مسکن راکد می شوند. از سوی دیگر با توجه به وضعیت رشد فزاینده تورم در جامعه به احتمال زیاد مشارکت کنندگان در این طرح به ندرت توان خانه دارشدن را خواهند یافت، جرا که مجریان نیز قصد خانه دارشدن این گروه را ندارند و در اندیشه جمع آوری نقدینگی برای کاهش نرخ تورم هستند و در حقیقت اجرای این طرح فرصتی برای تغییر سرمایه ها از بازار طلا و ارز به سمت فروش متری مسکن ایجاد می شود و بازار مولدی تقویت نمی شود، هر چند پیش بینی می شود مردم ذهنیت مثبت تری به بازار مسکن حتی فروش متری آن، برای سرمایه گذاری در مقایسه با بازارهای پرنوسان دلار و طلا داشته باشند.
این کارشناس فروش متری مسکن را بازاری التهاب آور معرفی کرد که توسطِ خود دولت همتراز با با دیگر بازارهای مشابه مانند دلار و …. ایجاد شده است و امکان خرید و فروش کالایی به نام مسکن متری را در شرایط قانونی فراهم می کند و کمتر کسی نیز در این میان «خانه دار» خواهد شد.
ساخت و سازفروش مسکن متریمسکن متری
Comments (0)
Add Comment