از رانت‌های مافیایی تا بذل و بخشش‌های بی‌قاعده در سازمان نظام مهندسی

به گزارش تاسیسات نیوز، با توجه به اسناد و مدارکی که به دست آورده است متوجه انحرافاتی در مسیر سازمان مهندسی استان کهگیلویه و بویراحمد شده است که در قسمت‌های مختلف اطلاع‌رسانی می‌شود.
در سلسله گزارش‌هایی عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد را مورد بررسی قرار می دهیم. در این گزارش‌ها پیرامون نحوه نظارت، پروانه‌های ساختمانی و… بحث خواهد شد.
متأسفانه سازمان نظام مهندسی استان کهگیلویه و بویراحمد به دلایل متعددی که تعدادی از آنها در بخش‌های قبلی آمده و تعدادی در این بخش و بخش‌های بعدی خواهد آمد و همچنین به دلیل عدم نظارت بر عملکرد این سازمان و سوء‌استفاده، منفعت‌طلبی و ایجاد رانت‌های مافیایی توسط تعدادی مهندس‌نمای سودجو که عضو هیئت مدیره سازمان نیز هستند محلی برای ایجاد رانت و رانت‌بازی و تأمین منافع مالی و شوء استفاده از اموال و دارایی‌های سازمان شده و عدم وجود دستگاه‌های نظارتی نیز این را در ذهن اعضا تداعی نموده که هیچ اراده‌ای جهت برخورد و مقابله با این تخلفات وجود ندارد.
در قانون ارتقا سلامت نظام اداری و مقابله با فساد در تعریف فساد آمده است: فساد در این قانون هر گونه فعل یا ترک فعلی است که توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی به صورت فردی، جمعی یا سازمانی که عمداٌ و با هدف کسب هرگونه منفعت یا امتیاز مستقیم یا غیرمستقیم برای خود یا دیگری، با نقض قوانین و مقررات کشوری انجام پذیرد یا ضرر و زیانی را به اموال، منافع، منابع یا سلامت و امنیت عمومی و یا جمعی از مردم وارد نماید…
طبق ماده ۵۳ اصلاحی مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۰۳ قانون نظام مهندسی و دعوت هیئت مدیره یک بار در سال باید جهت بررسی و تصمیم‌گیری درباره مباحث مالی سازمان مثل پاداش، حق‌الزحمه، مأموریت و … در مجمع عمومی سالانه برگزار گردد؛ اما هیئت رئیسه بنا به دلایل و بهانه‌هایی از تشکیل این جلسه سرباز زده می‌شود.
هر مهندس عضو سازمان نظام مهندسی سالانه می‌تواند با توجه به سابقه و رزومه خود ظرفیت مجاز کارکرد داشته باشد که متأسفانه برخی از مهندسین با وجود اینکه ظرفیت کارکردشان ۱۶هزارمتر ثابت است تا۲۴ و ۳۴ هزارمتر هم کارکرد خود را گسترش می‌دهند که این باعث پایمال شدن حق دیگر مهندسین می‌شود.البته اگر سوابق کاری این افراد بررسی شود از گذشته تاکنون این کارکرد خارج از ظرفیت مشاهده می‌شود.
برخی‌ها هم از پول‌های سازمان واحد آپارتمانی در تهران  به مبلغ ۶۷۰ میلیون تومان اجاره کردند و بعد که با اعتراض جمعی از مهندسین روبه‌رو شدند این واحد را از این محله به محله بهتر تهران جابه‌جا کردند و صورت مسئله را پاک کردند.
عدم شفافیت مسائل مالی برای اعضا و عدم پرداخت‌ها بر اساس بودجه مصوب مجمع عمومی و همچنین عدم رضایت پرسنل سازمان از نحوه پرداخت حقوق و مزایا و نحوه تقسیم کار بین پرسنل،
گفته می‌شود هیئت مدیره این سازمان از موقعیت خود سواستفاده کرده و بدون اینکه در جلسات حضور یابد فاکتورها و بلیطهای صوری حضور در جلسات تهران را ارائه دادند؛ اما در این شرایط بهتر است آدم حواسش را جمع کند تا بلیط  رفت‌وبرگشت هواپیما و اتوبوس را در یک بازه زمانی تحویل ندهد. حق مأموریت را بابت دو مأموریت همزمان در تهران و گچساران اتخاذ نکنند. برخی از اعضا همه با هم با یک خودرو عازم مأموریت می‌شوند؛ اما هر کدام به تنهایی و به تعداد اعضا هزینه همان مأموریت را مطالبه می‌کنند. صدور مأموریت‌هایی با موضوعات بدون ضابطه با پرداخت‌های نجومی برای هر روز و هزینه‌های سرسام‌آور مأموریت برای عده‌ای.

تازه این ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود و برخی از اعضا تحت عناوین مختلف برای خود و اعضای خانواده خود تشویقی اعطا می‌کنند. این بذل و بخشش‌ها از طریق مختلف انجام می‌شود مثلاٌ با وجود عضویت در هیئت مدیره در برخی پروژه‌ها اسم‌نویسی کردند و برنده نظارت شدند.  اهدا لوح تقدیر و هدیه از طرف هیئت مدیره به برخی کارکنان بابت تهیه مقاله که این کار خارج از صلاحیت هیئت مدیره سازمان است. عده‌ای با سوء استفاده از موقعیت شغلی در جهت تأمین منافع شخصی  پرداخت‌ و برداشت‌هایی بدون اخذ مصوبه مجمع عمومی از حساب سازمان دارند که فقط خود و دوستان نزدیکشان از آن بهره می‌برند و دیگر اعضا از این استفاده‌ها محرومند یا کمتر بهره می‌برند؛ مثل تخصیص مبلغ ۵۰۰میلیون تومان به ساخت نمایندگی دهدشت، تخصیص مبلغ یک میلیارد تومان به جشن روز مهندس و تخصیص ۷۰۰میلیون تومان برای اجاره میهمان‌سرا در تهران و… .
خروج برخی از کارکنان از حوزه اختیارات خود و عدم رعایت قانون ارتقا سلامت اداری و مقابله با فساد در اقدام به معرفی شرکت مقاوم‌ساز راه و سازه به نمایندگی سازمان نطام مهندسی ساختمان شهرستان گچساران جهت اظهار نظر در خصوص استحکام بناهایی که قصد ساخت اضافه دارند. شرکت مذکور فاقد هرگونه صلاحیت است که بدون انجام تشریفات قانونی تأیید و معرفی شده و به تعداد زیادی از ساختمان‌های شهر دهدشت و گچساران مجوز اضافه طبقه داده است.
کبنا نیوز 

تخلفات نظام مهندسی کهیگلویه و بویراحمدرانت های نظام مهندسینظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد
Comments (0)
Add Comment