ارتقاء جایگاه مهندسی سازمان نظام مهندسی

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان گزارش ششمین جلسه از سری جلسات هم اندیشی پیرامون ارتقاء جایگاه مهندسی مورخ چهارشنبه 19-7-96 ششمین جلسه از سری جلسات هم اندیشی در محل سالن جلسات سازمان برگزار گردید . 




در آغاز جلسه آقاى مهندس عموشاهی ضمن عرض خوش آمدگویی به کلیه مدعوین، موضوع بحث این جلسه را هم اندیشی در مورد ارتقاء جایگاه مهندسی اعلام کرد و اظهار داشت هم اکنون اعضای سازمان بالغ بر 31 هزار عضو هستند که تشکیل یک قشر فرهیخته را داده اند اما متاسفانه شاهد برخی برخوردها و رفتارها هستیم که در شان مهندسان نمی باشد و باعث خدشه دار شدن این جایگاه گردیده است .

 

 

 

ریاست سازمان سپس از مدعوین درخواست نمود تا نظرات خود را در مورد اینکه چگونه بایستی جایگاه مهندسان را به جایگاه اصیل خودش برگردانیم، بیان نمایند .

 

 

در ادامه حاضرين نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را ارائه نمودند.


از جمله اين موارد:

 

 

– کیفیت کار و کیفیت ارتقاء فعالیت های مهندسی
– داشتن کارگاهها و اتاقهای فکرجهت برنامه ریزیهای بهتر برای نیروها
– ارتقاء سازمان به دست تک تک مهندسان سازمان است
– ارتقاء خود مهندسان
– ارتقاء فنی و ارتقاء اخلاقی، شخصیتی
– آموزش فنی و عملی در حین کار
– داشتن سیستم نظارتی قوی بر کلیه مهندسان عضو
– برخورد درست مهندسان با کارفرمایان
– مشخص شدن جایگاه فنی مهندسان عضو
– مشخص شدن جایگاه اخلاقی مهندسان در جامعه
– مشخص شدن جایگاه شاخص های صنفی
– تعریف تعامل سازمان با دیگر دستگاهها
– ارتقاء جایگاه سازمان بین مردم
– آموزش در فیلد اجرا
– تربیت فنی و تربین اخلاقی وظیفه مهم سازمان است.
– فکر در زمینه مرجعیت نظام مهندسی
– هم خوانی نداشتن عرضه و تقاضا
– رقابتی شدن بحث خدمات مهندسی
– ارائه خدمات واقعی طراحان و ناظران به مالکان
– لغو سهمیه و مهر
– سوق از کارمندی به کارآفرینی
– ایجاد انگیزه در کارآفرینی
– برگزاری دور های کارآموزی
– اجرایی شدن آموزش قبل از گرفتن مهر
– شناخت و معرفی خدمات مهندسی در جامعه از طریق رسانه، بروشور و …
– کارگشایی و تعامل بین دستگاههای اجرایی
– آموزش در زمینه آسانسور
– رعایت طرح کلی آسانسور از نظر بهره برداری در نقشه های معماری
– داشتن مجله معمار

 

 

آقاى مهندس عموشاهی در پاسخ به موضوع خروجی کثیر دانش آموختگان رشته های مهندسی مرتبط با ساختمان از دانشگاه ها افزود: بحث آموزش دانشگاهها و خروجی های دانشگاهها را به شدت پیگیری کردیم چون سازمان هم با این مشکل روبرو است.




همانطور که می دانید ما عرضه و تقاضایمان به شدت با هم فاصله دارد. تعداد مهندسان با تعداد کاری که داریم اصلا همخوانی ندارد و متاسفانه در خود جامعه مهندسان هم ناهماهنگی وجود دارد. مثلا در اصفهان تعداد مهندسان عمران سازمان 3 برابر مهندسان تاسیسات و معماری مى باشد. ما این موضوع را به جد پیگیری کردیم و حتی در اجلاس عمومی امسال در حضور آقای دکتر لاریجانی نیز مطرح شد.

 

 

 

 

ایشان در پاسخ به یکی از مدعوین که از تعداد زیاد اعضای جدیدالورود ناراضی بودند، گفت: همانطور که می دانید قانون نظام مهندسی که در سال 74 تصویب شد و در سال 75 ابلاغ شد در حال بازنگری مى باشد و قطعاً بعد از چندین سال نیاز به بازنگری اساسی دارد که در هفته های آتی از کمیسیون وارد صحن مجلس می شود و پیش بینی می کنیم که انشاالله این بازنگری تصویب می شود. یکی از مواردی که در این بحث مد نظر صاحبنظران می باشد این است که علاوه بر پروانه ای که اداره کل راه و شهرسازی به مهندسان می دهد یک پروانه دیگر با عنوان پروانه مهارت از طرف نظام مهندسی به مهندسان ارائه شود. در واقع هیچ کس نمی تواند بدون اخذ پروانه مهارت، اقدام به انجام کار نماید.

 

 

 

آقاى مهندس عموشاهی با اشاره به دو خبر فوق اضافه کرد: به هرحال ما ساکت ننشسته ایم و به عنوان نماینده شما در شورای مرکزی، با نمایندگان مجلس در ارتباطیم و هر نقطه نظری که دوستان دارند در هر شرایطی می توانند به ما منتقل نمایند، به هرحال ما نمی گوییم که حتما حل می شود ولی این قول را میدهیم که در حد توانمان پیگیری کنیم.

 

 

 

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با تاکید بر ارتقا کیفیت ساخت و سازها نسبت به 30 سال گذشته به موجب حضور نظام مهندسی به دو موضوع پول و سهمیه پرداخت و ابراز نمود این دو مورد باعث ایجاد مشکلاتی در سازمان و متعاقبا تاثیر منفی آن بر روی صنعت ساختمان شده است. ایشان سهمیه را ضد رقابت و ضد ارزش مهندسی و وارد شدن پول به سازمان هر چند قانونی را باعث آلوده شدن نظام مهندسی دانست .

 

 

 

ارجاع نظارت موضوع بعدی بود که آقاى مهندس عموشاهی به آن پرداخت و اظهار داشت: اکثر مراجعاتی که در طول روز ما داریم مربوط به ارجاع نظارت است که کارفرما و مالک با هم مشکل دارند، که ما گوش میدهیم و از مهندس هم دفاع می کنیم ولی می بینیم که مهندس اشتباه کرده! چقدر روی کاپوتهای ماشینها مهر به نقشه ها زده می شود! چقدر از مهندسان ما سر ساختمان حاضر نمی شوند! در هر صورت ما باید شخصیت بدهیم به کسی که خانه می سازد. احترام متقابل شخصیت میدهد. مگر کسانی که کارفرما هستند و متاسفانه مجری هم هستند من دشمن آنها هستم. متاسفانه مشکل ما اینجاست که سیستم مهندس را معرفی می کند، می توان گفت آقای مالک این مهندسان ما دارای این صلاحیتها هستند و شما خودتان مهندس را انتخاب کنید. در اینجا رقابت پیش می آید.





هیچ کس نگفته که همه باید کار داشته باشند، ما می گوییم آن کسی که می تواند کار را بهتر انجام دهد باید کار داشته باشد. بحث من این است که شاخص اصلی، محصول است. محصول خوب با فن خوب و اخلاق خوب به دست می آید و این محصول خوب است که ارزش ناظر یا طراح را برای مهندس مشخص می کند و خود به خود زبانزد می شود و مهندس طبق ظرفیتی که قانون برای آن مشخص کرده کار انجام میدهد به هرحال یک سری از گردونه خارج می شوند و آنهایی که خوب هستند باقی می مانند.

 

 

 

وی با ارائه آماری مبنی بر اینکه در سال گذشته پنج میلیون و هفتصد هزار متر مربع پروانه صادر شده و تقسیم آن بر 12 هزار مهندس عضو سازمان، سهم هر نفر را 500 مترمربع از پروژه ها اعلام کرد.

 

 

 

ایشان سپس در مورد معافیت ها و تخفیفها گفت: از اول طبق قانونی بستری چیده شده است، به طور مثال هر سال پیشنهادی در کمیته 4نفره که جایگاه قانونی دارد مطرح شده و آنها تصویب کرده اند. اعتقاد ما بر این است که ایثارگران باید کاملا معاف باشند ولی هزینه نظارت ساختمانش را مهندس ناظر ما نباید بدهد، پولش را دولت باید بپردازد.

 

 

 

مهندس علی عموشاهی در پاسخ به سوالی دیگر در مورد اینکه آیا نظام ضامن اجرایی است که جلوی تخلف را بگیرید؟ گفت :ما کنترل می کنیم که آیا نقشه بر اساس ضوابط و مقررات ملی طراحی شده است یا نه.

 

 

 

خانم مهندس کوهزاد عضو معمار هیات مدیره سازمان، وظیفه نظام مهندسی را کنترل ارائه خدمات مهندسی بیان و اظهار داشت : نظام مهندسی وقتی که گزارش تخلف را از عضو می گیرد هدفش آن است که ببیند مهندس ناظر گزارش تخلف را به مرجع صدور پروانه ارائه داده یا نه اگر هم در حوزه تخلفات بعضاً اعلام شد که این ساختمان این تخلفات را داشته، همانطور که می دانید اگر ساختمانی برای کمیسیون ماده 100 برود از یک طرف طبق قانون طبق همان ماده 100 شهرداریها ناظر ساختمان به شورای انتظامی معرفی می شود و مامور بازدید شهرداری هم به کمیته تخلفات شهرداریها معرفی می شود. نظام مهندسی این برگه گزارش تخلف را دارد برای اینکه بگوید ناظر من وظیفه اش را انجام داده است. وظیفه ناظر این است که گزارش تخلف بدهد و وظیفه شهرداری و آن مامور بازدید این است که از ادامه عملیات ساختمانی جلوگیری کند. شاید بهتر بود که این اتفاق می افتاد ولی ما طبق قانون سازمان توانایی و یا قدرت جلوگیری از ادامه عملیات ساختمانی را نداریم و هدف سازمان این است که خدمات مهندسی مهندسانش را کنترل کند.

 

 

خانم مهندس کوهزاد سپس در مورد بحث سهمیه و ظرفیت به این موضوع پرداخت که در قانون برای مهندسان ظرفیتی تعریف شده که به درستی تعریف شده و باید آن ظرفیت رعایت شود. اگر اسم سهمیه می آید این اشتباهی است که متاسفانه در جامعه ما رایج شده و ما در هیچ جای قانون نظام مهندسی سهمیه ای نداشتیم و اگر که ظرفیتی تعریف شده معنی آن این نیست که مهندس باید تا متر آخر آن را مصرف کند. بنابراین من فکر نمی کنم آنچه که باعث فساد است سهمیه است. چون اصلا سهمیه ای وجود ندارد! در قانون نظام مهندسی ظرفیت وجود دارد با این تعریف که هر کسی در سال مقداری می تواند کار انجام دهد و اگر غیر از آن بود نشان می دهد که مهندس مهر فروشی می کند.

 

 

 

ایشان یکی از اشکالات نظام مهندسی را خلط مبحث در تعریف نظارت بر شمرد و گفت: آنچه که در قانون شهرداریها، و سیستم برنامه و بودجه به عنوان نظارت تعریف شده با آنچه که در سیستم نظام مهندسی و قانون نظام مهندسی تعریف شده اصلا متفاوت است. آنچه که در قانون نظام مهندسی به عنوان نظارت وجود دارد واقعاً همان بازرسی است. یعنی بنده موظفم بر اساس نقشه هایی که مرجع صدور پروانه تایید کرده و ابلاغ کرده بروم و نظارتم و یا بازرسی ام را به درستی انجام بدهم و بر اساس آن حتی اگر طرف بخواهد کار دیگری انجام دهد که درست تر هم مى باشد من باید گزارش تخلف بدهم. ممکن است به نظر من درست تر باشد ولی باید اعلام کنم که این مطابق پروانه ای که صادر شده انجام نمی شود.





به این واسطه است که عرض می کنم، اولاً من به شدت معتقدم که موضوع رقابت در حوزه نظارت با تعرفه نظام مهندسی یک موضوع بی معنی است و اگر قرار است من برای کسی بازرسی انجام دهم نمی توانم در آنجا برای طرف طراحی انجام بدهم من قرار نیست در آنجا تغییری بدهم، من قرار نیست در آنجا دستور کار بدهم. همه اینها وظیفه طراح هست باید همه اینها را انجام دهد.





اگر هم اشکالی وجود دارد باید طرحش را تکمیل کند و به تایید مرجع صدور پروانه برساند و بعد ناظر نظارت کند که آیا این مطابق طرحی که به تایید مرجع صدور پروانه رسیده انجام می شود یا نمی شود و اینکه حالا آیا من باید به عنوان ناظر انتخاب بشوم با تعریف بازرس، من اعتقاد دارم که خیلی مبنایی ندارد ولی آنچه که ایشان به عنوان ناظر تعریف کرده اند یعنی کسی که دارد از طرف طراح انتخاب می شود در سیستم شهرداری و سیستمهای برنامه و بودجه
به عنوان نظارت مستمر تعریف شده که آن چیزی دیگری است که با نظارت مرحله ای قانون نظام مهندسی مغایر است. من فکر میکنم اگر تعاریفمان را از هم جدا کنیم به این اختلاف نظرها ی ارجاع و نظارت، سهمیه و این موضوعات نخواهیم رسید.

 

 

 

در ادامه جلسه خانم مهندس شاه منصوری عضو برق هیات مدیره سازمان ضمن تشکر و قدردانی از حضور کلیه مدعوین اظهار داشت: در جلسه امروز اساتید دانشگاه، استادان کلاسهای ارتقاء پایه و پیشکسوتانی که در زمینه ارتقاء جایگاه مهندسی می توانستند راهکار ارائه دهند، حضور دارند. بعد از این جلسه نامه ای خدمت شما فرستاده می شود که اگر تمایل به همکاری دارید جلسات را ادامه دهیم و کارگروه هایی تشکیل گردد.

 

 

 

ایشان با ابراز خرسندی از نظرات و پیشنهادت مطرح شده در این جلسه، گفت: عملاً در برابر افرادی مثل شما من به خودم اجازه نمی دهم که صحبت کنم چون به قدری جالب بود که تمامی مطالب را یادداشت کردم، بعضی از آنها واقعاً به ذهن نمی رسید و طبیعی است که اگر این تعامل باشد و ما بتوانیم از این سرمایه انسانی که الان در کنار هم قرار گرفتیم استفاده کنیم شاید سازمان نظام مهندسی شرایط و وضعیتش خیلی بهتر از آن چیزی شود که امروز هست.





نظام مهندسی اگر تاکنون کار خاص و ویژه ای انجام نداده، یک هنر داشته، اینکه توانسته سرمایه های انسانی را کنار هم جمع کند و تقریبا کنار هم جمع کردن این افکار، این افراد به هیچ روش دیگری امکانپذیر نبود. ما همچنان این جلسات را ادامه می دهیم. و امیدوارم سازمان نظام مهندسی تبدیل شود به خانه مهندس و آن احساس روابط انسانی مان دوباره برقرار شود و دوباره به چنین جایگاهی برسیم. از حضورتان کمال تشکر را دارم.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

تاسیساتجلسهمهندس
Comments (0)
Add Comment