ارتباط نظام ساخت با شهروندان

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روابط عمومی نظام مهندسی قم دو هدف اصلی برای خدمت‌رسانی سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهروندان و اعضای سازمان می‌باشند. بر همین اساس می‌توان دو وظیفه‌ی ذاتی برای سازمان تعریف نمود که همانا ارائه‌ خدمات فنی و مهندسی به شهروندان و پشتیبانی علمی، حرفه‌ای و حقوقی اعضا می‌باشد. 


با توجه به مبانی علمی موجود در زمینه افزایش بهره‌وری سازمانی، مبحث تکریم نیروی انسانی و ارباب رجوع یکی از کلیدی‌ترین نکات در ارتقاء سطح بهره‌وری می‌باشد و با توجه به این‌که سازمان نظام مهندسی یک نهاد غیردولتی محسوب می‌گردد؛ لذا افزایش کیفیت خدمات می‌تواند به افزایش رضایت‌مندی مراجعان منجر شود.


یکی از ابزارهای موجود در بازه‌ زمانی کنونی که در بین اقشار مختلف جامعه اثربخشی و نفوذ گسترده‎ای یافته است، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است که می‌توان از این ابزار در جهت ارتقاء خدمات بهره برد. از بُعد دیگر، فرهنگ‌سازی شهروندان در مورد مسائل مرتبط با حوزه مهندسی ساختمان و ایجاد بستری مناسب جهت استقرار مسائل مهندسی که منجر به توجیه شهروندان پیرامون مسائل مهندسی ساختمان می‌شود و همچنین وروداعضای جدیدالورود به جمع اعضای سازمان و نیازهای گسترده فنی این دسته از اعضاء و لزوم به‌روز رسانی اطلاعات برخی از مهندسان با سابقه و بسترسازی نکات فنی و اجرایی مرتبط با فناوری‌های نوین ساختمانی از ضرورت‌های دیگری است که بایستی سازمان نظام مهندسی برای آن برنامه‌ی راهبردی و مشخصی داشته باشد تا از بروز مشکلات آتی جلوگیری نماید.

 

پس از چندماه کار کارشناسی در این زمینه، ساختار ویژه ای بر اساس مخاطبان سازمان از جمله شهروندان و اعضای سازمان طراحی گردید که به همین منظور علاوه بر راه اندازی کانال های فضای مجازی تخصصی و عمومی، نشست های عمومی و تخصصی نیز توسط مسئولان سازمان برنامه ریزی شده و همزمان با آغاز فعالیت کانال های اشاره شده، برگزار خواهد شد.

 

در حوزه شهروندان نظام ساخت پاسخگو می تواند اعتماد عمومی را بیش از پیش تقویت نموده و جایگاه سازمان و مهندسان را به عنوان مشاوری امین برای مردم و شهروندان ارتقا بخشد. در این زمینه مشتری مداری، رضایت مندی، تکریم ارباب رجوع و رعایت حقوق شهروندی و ارتقای فرهنگ ساخت و ساز قطعا منجر به ارتقای کارآمدی سازمان نیز خواهد شد.


در حوزه مهندسان مرجعیت علمی و ارتقای دانش فنی صاحبان حرفه، رشد و اعتلای مهندسی جامعه و شفافیت گردش اطلاعات می تواند به ارتقای کارآمدی سازمان کمک شایانی داشته باشد.


از این رو، گروه شهروندان با گستره‌ فعالیت‌هایی مانند اطلاع‌رسانی، پخش محتواهای آموزشی جهت فرهنگ‌سازی شهروندان در مورد مسائل مربوط به مهندسی ساختمان، ایجاد بستری برای مراجعه‌ی مجازی شهروندان جهت طرح مشکلات خود و ارائه راهکارهای حل مشکلات از سوی سازمان (پرسش و پاسخ)، پایش نیازهای ارائه شده از سوی مراجعان در طرح تکریم فعالیت خواهد نمود.


همچنین گروه اعضای سازمان با گستره فعالیت‌هایی مانند ایجاد بستری جهت اخذ سوالات، نظرات، انتقادات و پیشنهادهای اعضا، پخش محتواهای آموزشی و حرفه‌ای در حوزه تخصصی هر رشته جهت ارتقاء سطح دانش فنی،اطلاع‌رسانی پیرامون فعالیت‌های تخصصی هررشته، ارائه برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان راه اندازی خواهدشد.


علاوه بر گروه های شهروندان و اعضای سازمان، گروهی جهت استفاده مدیران دفاتر مهندسی نیز تشکیل خواهد شد تا ارتباط مستمر مدیران سازمان و دفاتر مهندسی، موجب ارتقای کارآمدی سازمان گردد.


اما به منظور توسعه ارتباط در فضای واقعی و حقیقی، برگزاری نشست‌های عمومی، همچنین برگزاری نشست‌های صمیمی رییس سازمان با اعضای رشته‌های هفتگانه بر اساس جدول زمان‌بندی مشخص از 25 بهمن ماه تا 15 اسفندماه، برگزاری نشست‌های تخصصی جهت استفاده‌ اعضای رشته‌های هفتگانه به صورت موردی و برگزاری نشست‌ها و کارگاه های آموزشی برای شهروندان علاقمند در جهت فرهنگ‌سازی عمومی برنامه ریزی گردیده و اجرا خواهد شد.


دوره آزمایشی این طرح به یمن گرامیداشت روز مهندس از دهه سوم بهمن ماه با نشست ریاست سازمان مطابق برنامه زمانی مشخص به ترتیب و جداگانه با حضور اعضای رشته های عمران، نقشه برداری، ترافیک، مکانیک، برق، معماری و شهرسازی آغاز و تا نیمه اسفندماه ادامه خواهد یافت.؛ همچنین جلسه مردمی با حضور در یکی از مناطق شهری قم اجرایی و پس از ارزیابی و اخذ نظرات مختلف در خصوص تداوم این طرح نیز برنامه ریزی لازم صورت خواهد گرفت.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

تاسیساتشهروندنظام ساخت
Comments (0)
Add Comment