ادغام غول ها

روح اله واصف 

 


به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره ۱۲3 میباشد.




نگاهی به حال‌وروز امروز صنعت تأسیسات ایران، شاید تلنگری باشد جدی بر تولیدکنندگانی که در نگرانی تعطیلی بازار خود، در این وانفسای پس از برجام، رو به واردات آورده‌اند. فراوانند تولیدکنندگانی که از پاییز صنعت تأسیسات ایران سر برنداشتند و اکنون نام آن‌ها نیز فراموش‌شده است.





برندهایی که اکنون تمام‌شده‌اند. برخی ناتوان در تبلیغات، برخی ناتوان در شناخت نیاز بازار، برخی ناتوان در مدیریت منابع، برخی ناتوان در تولید و برخی ناتوان در خدمات.





تولیدکنندگان ما با مفهوم ادغام برندها ناآشنایند و برای آن‌ها بی‌معناست که مثلاً مایکروسافت ناگهان برندی چون لینکدین را می‌خرد. 26.2 میلیارد دلار که موظف است تا پایان سال 2016 آن را بپردازد. جالب است که طی توافق لینکدین برندی جداگانه و مستقل با حفظ فرهنگ و ارزش‌های سازمانی خود باقی خواهد ماند و تغییراتی در کارکنان و مدیریت آن صورت نمی‌گیرد.

 

 

 

 

درواقع مایکروسافت، این غول تجاری جهان، به‌جای تولید شبکه‌ای اجتماعی با زیرساخت‌های موردنیاز و پرداخت هزینه‌های مدیریت و رقابت، مستقیماً صاحب برندی خوش‌نام می‌شود و از آن برای خود سود می‌برد.

 

 

 

 

از این نمونه در صنعت تأسیسات جهان نیز می‌توان مثال‌هایی زد. برند system air که به‌جای راه‌اندازی خط تولید محصولات تهویه مطبوع کوچک، برند airwell را خرید و یک‌شبه صاحب محصولات تهویه مطبوع در اندازه‌های کوچک خانگی و تجاری شد. این خرید یعنی خرید یک نام، دانش تولید و تجربه فروش.

 

 

 

 

حال تصور کنید برندی که مشغول تولید دیگ است، اگر برند خوش‌نامی که مشعل تولید می‌کند را بخرد چقدر موفق خواهد بود؟ مخصوصاً اگر مشعل ساز ما به هر دلیل در حال تعطیلی است؛ اما دانش ساخت مشعل را داراست. این یعنی تیم فروش کوچک‌تر، استراتژیست‌های کمتر. انبار کوچک‌تر و … .

 

 

 

 

این چه تفکر اشتباهی است که حاضریم برندمان را دفن کنیم اما با کسی دیگر شریک نشویم؟ کدام برند ایرانی بزرگ‌تر از مایکروسافت یا لینکدین است؟ و این چه تفکری است که همه‌چیز را وارد کنیم، تولید کنیم، یا در چین بسازیم اما با همکار خودمان مشارکت نکنیم؟

 

 

 

 

اینجاست که انجمن صنعت تأسیسات و یا اتحادیه‌ها و اصناف می‌توانند با شناسایی چنین قابلیت‌هایی راه را برای نجات برندها باز کنند. اگر یک تولیدکننده دیگ فولادی وجود دارد که به دنبال مجوز است، برندی بزرگ‌تر با خرید آن و با مدیریت خود شخص خط تولیدی کوچک‌تر را راه‌اندازی کرده است.

 

 

آیا انجمن‌ها، برندها و فراتر از آن صنعت ما چنین توانی را دارد؟







انتهای خبر

تاسیساتتولید کنندهنشریهیادداشت
Comments (0)
Add Comment