ادارات دولتی مقصر ناترازی برق

حیدری مدیر اجرایی انجمن کارفرمایی شرکت‌های برق رشد مصرف برق در دنیا را ۲.۳ و در ایران ۶ درصد اعلام کرد و گفت: برای جبران کسری برق سال ۱۴۰۲ به ۷ میلیارد دلار منابع، ۳ سال زمان و ۱۲۰۰نفر نیاز است.
به گزارش تاسیسات نیوز، پیک مصرف برق در کشور آغاز شده است. وزارت نیرو برای عبور از پیک جوایز زیادی در نظر گرفته است. بر اساس آنچه علی اکبر محرابیان وزیر نیرو اعلام کرده ۸۰ میلیون جایزه برای مشترکان خوش مصرف در نظر گرفته است. در این میان مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر هم گفته که ۳۰۰ دستگاه خودروی اتوماتیک ایرانی مانند دنا، ۲۰۷ و تارا نیز پیش بینی شده است. او گفته که مشترکان می توانند با کسب و جمع آوری امتیاز از محل کاهش مصرف برق، در قرعه کشی این محصولات نیز شرکت کنند.
اما تلاش های وزارت نیرو برای مدیریت مصرف از طریق جایزه پاشی در شرایطی است که طبق گفته ها علی حیدری مدیر اجرایی انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های توزیع نیروی برق به طور متوسط سالانه چیزی حدود ۶ درصد به مصرف برق کشور افزوده می شود. این در حالی است که میزان رشد مصرف در سایر کشور به طور متوسط ۲.۳ درصد اعلام شده است.
بسیاری از کارشناسان مدیرت مصرف برق از طریق پرداخت جایزه را یک راهکار موقتی و کم اثر می دانند و معتقدند که در میان مدت و دراز مدت نمی توان با این کارها دردی از مشکل ناترازی و اضافه مصرف در کشور دوا کرد.
برای احداث هر مگاوات نیروگاه ۶۰۰ هزار یورو منابع مصرف می‌شود. برای جبران کسری برق سال ۱۴۰۲ به ۷ میلیارد دلار منابع و نیز ۳ سال زمان و ۱۲۰۰ نفر نیروی انسانی نیاز است. با این روش نمی‌توان ادامه داد؛ باید صنعت و مردم را راضی به صرفه‌جویی بکنیم و نیز بحث انرژی‌های تجدیدپذیر را ارتقا دهیم
این تنها قسمت نگران کننده اضافه مصرف انرژی در ایران نیست. بر اساس آنچه اعلام شده در سایر کشورها رشد مصرف برق حاصل تولید بیشتر است اما در ایران بخش خانگی یا همان بخش غیر مولد جامعه است گه هر سال بر مصرفش افزوده می شود.
او در ادامه می گوید: برای احداث هر مگاوات نیروگاه ۶۰۰ هزار یورو منابع مصرف می‌شود. برای جبران کسری برق سال ۱۴۰۲ به ۷ میلیارد دلار منابع و نیز ۳ سال زمان و ۱۲۰۰ نفر نیروی انسانی نیاز است. با این روش نمی‌توان ادامه داد؛ باید صنعت و مردم را راضی به صرفه‌جویی بکنیم و نیز بحث انرژی‌های تجدیدپذیر را به ویژه از طریق اتاق ارتقا دهیم.
سهم ۳۷ درصدی صنعت از مصرف برق
بر اساس آمارهای اعلامی صنعت بیشترین سهم از مصرف برق در کشور را به خود اختصاص داده اند. آنگونه که علی حیدری مدیر اجرایی انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های توزیع نیروی برق گفته در داخل کشور ما صنعت با سهم ۳۷ درصدی رتبه نخست مصرف برق را به خود اختصاص داده است. البته باید اشاره کرد که این مصرف عمدتاً به دلیل مصارف حاشیه‌های این بخش بوده و لزوماً مربوط به تولید نیست.
به گفته او، این رقم برای صنعت در جهان، با استراتژی افزایش بهره‌وری تا ۱۲ درصد ‌کاهش داده شده است. لازمه اصلی این کار در کشور ما و هرجای دیگر مدیریت یکپارچه انرژی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است، که این دومی بسیار مهم است.
مدیر اجرایی انجمن کارفرمایی شرکت‌های توزیع برق در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در دنیا رشد مصرف برق به طور سالیانه ۲.۳ درصد و در ایران ۶ درصد است. به نظر ما می‌شود با کارهای کوچک و با استفاده از فرهنگ مصرف مشترکان، از جمله مساله به ظاهر بی‌اهمیتی مانند لوسترهای بزرگ، کارهایی معنادار انجام داد.

افزایش مصرف در دنیا بیشتر مربوط به تولید است، در حالی که در کشور ما این افزایش عمدتاً مربوط به افزایش مصرف مشترکان است؛ در ایران سالیانه ۱ میلیون مشترک اضافه می‌شوند

حیدری با اشاره به این که افزایش مصرف در دنیا بیشتر مربوط به تولید است بیان کرد: در حالی که در کشور ما این افزایش عمدتاً مربوط به افزایش مصرف مشترکان است؛ در ایران سالیانه ۱ میلیون مشترک اضافه می‌شوند.
آنگونه که این مقام مسئول اعلام کرده، در دنیا بخش حمل‌ونقل با ۳۲ درصد در صدر مصرف برق قرار دارد، سهم بخش مسکونی ۲۳ درصد و تجاری ۱۲ درصد است.
ادارات دولتی قانون را رعایت نمی کنند
مدیر اجرایی انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های توزیع نیروی برق با اشاره به مشکل دیگری مربوط به ادارات اظهار کرد: ادارات قانون مربوط به بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر را رعایت نمی‌کنند، با این‌که این قانون بسیار سهل‌گیرانه تنظیم شده است و باید پس از ۴ سال ۲۰ درصد انرژی آن اداره از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود.
او ادامه داد: اگر تنها ادارات همین قانون را رعایت کنند، عدد بزرگی در مصرف برق صرفه‌جویی خواهد شد. یک بار باید فرصتی فراهم شود و برای همه توضیح دهیم که برق با چه زحمتی تولید می‌شود و مثلا همین صرفه‌جویی در ادارات اگر رعایت شود، شاید میزان آن در مقیاس میلیارد دلار باشد.
علی حیدری افزود: با مطالعه ۱۰ سال اخیر مشخص شده است که پیک مصرف در مردادماه اتفاق می‌افتد. مطابق یافته‌ها، این پیک از ۹ مرداد آغاز می‌شود و تا ۲۹ این ماه ادامه دارد. تعطیلات سیستم اداری در این تاریخ باشد معادل ۱۰۰۰ مگاوات صرفه‌جویی خواهد داشت که قابل ملاحظه است.

ما در کشور ۴۰ میلیون ۶۰۰ هزار مشترک برق داریم که ۳۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک خانگی و ۵۵۰ هزار مشترک کشاورزی و ۲۸۴ هزار مشترک صنعتی هستند. یعنی با وجود اینکه تنها ۰.۷ درصد مشترکان متعلق به بخش صنعت است اما ۳۷ درصد مصرف دارد. اگر سهم منابع مختلف در تامین بار سال ۱۴۰۲ را ملاحظه کنیم، ما حدود ۷۴ هزار مگاوات و ۳۵ روز پیک مصرف داریم

او ادامه داد: ما در کشور ۴۰ میلیون ۶۰۰ هزار مشترک برق داریم که ۳۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک خانگی و ۵۵۰ هزار مشترک کشاورزی و ۲۸۴ هزار مشترک صنعتی هستند. یعنی با وجود اینکه تنها ۰.۷ درصد مشترکان متعلق به بخش صنعت است اما ۳۷ درصد مصرف دارد. اگر سهم منابع مختلف در تامین بار سال ۱۴۰۲ را ملاحظه کنیم، ما حدود ۷۴ هزار مگاوات و ۳۵ روز پیک مصرف داریم.
جبران ناترازی برقکسری برقکمبود برق
Comments (0)
Add Comment