احداث نخستین سد کشور با سرمایه گذاری بخش خصوصی

در زمان حاضر بيش از 50 درصد از كل برق كشور توسط بخش خصوصي تامين مي شود كه اين موضوع گامي جدي در جهت خصوصي سازي است.  

 

 

 

 

 به گزارش تاسیسات نیوز  وزیر نیرو از احداث نخستین سد کشور با سرمایه گذاری کامل توسط بخش خصوصی خبر داد.

  مهندس “حمید چیت چیان” در آیین مبادله قرارداد نیروگاه 1000 مگاواتی سردار شهید احمد کاظمی سیرجان بین شرکت گهر انرژی سیرجان و گروه مپنا، گفت: در سال جاري قرار است نخستين سد کشور با سرمايه گذاري کامل بخش خصوصي احداث شود.

وزير نيرو با بیان اینکه این وزارتخانه بر سياست اصل 44 پايبند است، اظهار داشت: وزارت نیرو از بخش خصوصي براي سرمايه گذاري به شدت حمايت خواهد كرد و اين قرارداد يكي از نمونه هاي بارز اين سياست است.

چیت چیان ادامه داد: در زمان حاضر بيش از 50 درصد از كل برق كشور توسط بخش خصوصي تامين مي شود كه اين موضوع گامي جدي در جهت خصوصي سازي است.

وي ادامه داد: وزارت نيرو افزون بر توليد برق در آستانه واگذاري شركت های توزيع به بخش خصوصي است.

وي گفت: وزارت نيرو تاكنون نه تنها در بخش برق بلكه در بخش آب نيز موفقيت هاي قابل ملاحظه اي در زمينه خصوصي سازي داشته است.

به گفته وی، تاكنون در كشور قراردادهاي زيادي براي احداث تاسيسات آبي و يا احداث تصفيه خانه هاي فاضلاب و بهره برداري از پساب ها براي بخش صنعت و كشاورزي و يا شبكه هاي جمع آوري فاضلاب توسط بخش خصوصي انجام شده است.

وي به موضوع شيرين سازي آب در منطقه خليج فارس و انتقال آن به كرمان اشاره كرد و گفت: منابع آب شيرين در كشور ما بسيار محدود است و شیرین سازی آب های شور يكي از برنامه هاي ماست تا بتوانیم از این طریق بخشی از آب موردنیاز شرب، صنعت و كشاورزي را تامین کنیم.

چيت چيان ادامه داد: بخش خصوصي بايد در اين زمينه نيز فعال شده و سرمايه گذاري هاي لازم را انجام دهد تا با فروش آب حاصله، سود منطقي برداشت كند.

وي تصریح کرد: وزارت نيرو بايد به سرعت به سمت اجراي پروژه هاي خوداتكا در بخش آب حركت كند.

وزير نيرو خاطرنشان کرد: هم اکنون راه براي بخش خصوصي به طور كامل باز است و اين بخش بايد با تامین منابع مالی، ظرفيت مديريت منابع آب را ارتقا دهد.

وي ادامه داد: انگيزه اي كه بخش خصوصي براي بالا بردن بازده و همچنين بهره وري دارد، در بخش دولتي نيست.

وي سپس به ظرفیت های موجود در شركت مپنا اشاره كرد و گفت: اين شركت تاكنون بسيار موفق عمل كرده و در زمان حاضر توانسته است فناوري سيكل تركيبي را ارتقا دهد و امروز نه تنها فناوري در ساخت بلكه فناوري در طراحي را هم به دست آورده است.

وزیر نیرو ادامه داد: مپنا در چند سال اخير توانسته است ظرفيت توربين هاي گازي را افزايش بدهد كه این اقدام باعث افزايش بازده نيروگاهي شده و اينها قدم هاي ارزشمندي است كه تاكنون برداشته شده است.

وي ابراز اميدواري كرد كه وزارت نيرو بتواند با بهره گيري از ظرفيت هاي دانشگاهي و موسسه های صنعتي و غيره به اين موفقيت ها سرعت بيشتري دهد.

وي گفت: اگر صنايع بزرگ كشور بتوانند در شهرك هاي صنعتي سرمايه گذاري كنند، چند مزيت دارد كه از آن جمله مي توان به جلوگيري از اتلاف و هدررفت انرژی در خطوط انتقال اشاره كرد و يا اينكه مي توان به بازيافت حرارت و يا برودت اشاره كرد كه مي تواند دوباره مورد استفاده قرار گيرد و با استفاده درست مي توانيم بازده نيروگاه ها را از 46 درصد به 80 درصد نيز برسانيم.

وي ادامه داد: اگر بخش خصوصي بخواهد وارد يك پروژه سنگين شود، نيازي نيست كه آورده سرمایه آن 100 درصد باشد چراكه می تواند از تسهيلات بانك ها و يا صندوق توسعه ملي استفاده کند.

چیت چیان تصریح کرد: ما تلاش مي كنيم كه پروژه هاي خود را به هيچ عنوان در اختيار شركت هايي كه ظاهر خصوصي دارند، ندهيم بلکه این پروژه ها را به شركت هایي واگذار کنیم كه از انگيزه بالايي براي ارتقاي بهره وري برخوردار هستند.

وي در پايان از تشكيل سازمان انرژي هاي تجديدپذير و بهره وري انرژي خبر داد و گفت: اين اقدام بسيار مناسبی است و با تشکیل اين سازمان و با همكاري شركت هاي خصوصي، مي توانيم 500 مگاوات توربين بادي توليد و هر 10 سال يكهزار مگاوات برق از منابع انرژي های نو تامین کنیم.

 پایان پیام/.

 

 

وزیر، خصوصی
Comments (0)
Add Comment