احتمال افزایش ناترازی برق به ۳۷ هزار مگاوات

تقی زاده رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق با بیان اینکه شرکت مدیریت شبکه برق یک ریال خسارت بابت بدحسابی و تاخیر در پرداخت های نمی دهد، گفت: ناترازی برق در ۱۴۱۴ به ۳۷ هزار مگاوات می رسد.

به گزارش تاسیسات نیوز، مصرف برق در کشور در حال رکورد شکنی بوده و در روزهای گذشته پیامک های تهدید آمیز متعددی برای مشترکان برق ارسال شده است. در این میان نوسانات برق هم صدای اعتراض بسیاری از مشترکان را درآورده است. به نظر می رسد که با وجود تمامی وعده و وعیدها دولت هنوز نتوانسته در کنترل مصرف و مقابله با ناترازی موفقیت کامل به دست آورد.

 

دولت چهاردهم باید مراقب باشد که در دام تفکر غلط نیافتد. چرا که ناترازی و کسری شدید برقی که امروز کشور با آن مواجه است حاصل سیاست گذاری های اشتباه گذشته است.

این همان نکته ای است که حسنعلی تقی زاده رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت های تولیدکنندگان برق هم بدان اشاره کرده و به بازار می گوید: دولت چهاردهم باید مراقب باشد که در دام تفکر غلط نیافتد. چرا که ناترازی و کسری شدید برقی که امروز کشور با آن مواجه است حاصل سیاست گذاری های اشتباه گذشته است.

 

ناترازی برق بیشتر و بیشتر می شود

او ادامه داد: بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس ناترازی برق تا سال ۱۴۱۴ به حدود ۳۷ هزار مگاوات خواهد رسید. با توجه به شرایط خاصی و بحرانی که صنعت برق با آن مواجه است دولت جدید باید استفاده از ظرفیت و پتانسیل بخش خصوصی را جدی بگیرد.

او با بیان اینکه سرکوب قیمتی انگیزه بخش خصوصی را به صفر رسانده است، ادامه داد: برای خروج ابن بحران باید دولت جدید به دنبال ایجاد انگیزه برای بخش خصوصی باشد.

رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت های تولیدکنندگان برق با انتقاد از عدم اجرای قوانین در کشور، گفت: بر اساس قانون هر جایی که کالایی به نرخ تکلیفی فروخته می شود باید توسط شورای رقابت لایحه ای به منظور ایجاد رگولاتوری به مجلس رفته و به تصویب برسد. در نهایت یک نهاد رگولاتور کار تنظیم گری را در این صنعت داشته باشد.

او افزود: در دولت دوازدهم ۴ سال تلاش شد و لایحه رگولاتوری به مجلس رفت. اما در دولت سیزدهم وزیر نیرو لایحه را پس گرفت و تمام زحمات ما به هدر رفت. حالا هم دولت به پایان رسیده و این لایحه در کما ماند و اجرایی نشد.

تقی زاده با اشاره به این نکته امروز رگولاتور در صنعت برق خود وزارت نیرو است، گفت: این وزارتخانه خود یک هیات تنظیم بازاری درست کرده و افراد این هیات را هم خودش انتخاب می کند. به عبارت دیگر وزارت نیرو با سهم ۳۷ درصدی از تولید برق، هم تولید کننده بوده و هم به عنوان رگولاتور قیمت ها را تنظیم می کند. از طرفی به عنوان خریدار هم پول ما را پرداخت نمی کند.

 

شرکت مدیریت شبکه برق چیزی حدود ۱۲ هزارمیلیارد تومان به فعالین این صنعت بدهکار است. اما متاسفانه شرکت مدیریت شبکه برق حتی یک ریال هم خسارت بابت تاخیر در پرداخت ها به فعالین این صنعت پرداخت نمی کند

رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت های تولید کننده برق سهم ۶۸ درصدی بخش خصوصی در تولید برق را مورد اشاره قرار داد و گفت: شرکت مدیریت شبکه برق چیزی حدود ۱۲ هزارمیلیارد تومان به فعالین این صنعت بدهکار است. اما متاسفانه هیچ گونه خسارتی بابت تاخیر در پرداخت ها برای این بدهی در نظر گرفته نشده و شرکت مدیریت شبکه برق حتی یک ریال هم خسارت بابت تاخیرها نمی دهد. این درحالی است که فعالین این صنعت ناچارند که هزینه های ارزی زیادی را بابت تعمیرات، اورهال و تامین قطعات خود بپردازند. ضمن اینکه تورم دو رقمی در کشور هم همه ساله به مقدار هزینه های آنها اضافه می کند.

صرفه جویی برققطع برقناترازی برق
Comments (0)
Add Comment