اجرای قانون مجری ذیصلاح از طرف سازندگان ساختمان‌ های شش تا ده طبقه

اجرای قانون مجری ذیصلاح از طرف سازندگان ساختمان‌ های شش تا ده طبقه ، الزامی است. استفاده از ظرفیت این افراد در عملیات اجرایی پروژه‌های ساختمانی باعث افزایش عمر مفید و کاهش قیمت تمام شده ساختمان می ‌شود
به گزارش تاسیسات نیوز، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان بیان کرد: سازندگان ساختمان ‌های شش تا ده طبقه در خوزستان باید از ابتدای سال ۱۴۰۱، قانون به کارگیری از مجری ذی صلاح را رعایت کنند.
کورش خواجوی گفت: از ابتدای فروردین ماه سال آینده، اجرایی شدن خدمات مهندسان سازنده ذی صلاح برای همه ساختمان ‌های گروه “ج” الزامی است.
خواجوی با اشاره به اینکه به کارگیری سازندگان ذی صلاح برابر مواد نه و ده تبصره ذیل ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (مصوب هیات وزیران) برای اجرای عملیات ساختمانی الزامی است ادامه داد: محدوده مسئولیت مجریان ذی صلاح در مواد ۱۲ و ۱۸ این آیین نامه مشخص است تا از دخالت افراد فاقد صلاحیت در امر ساخت و ساز پیش گیری گردد.
وی هدف از الزامی شدن به کارگیری از مجری ذی صلاح را جلوگیری از گسترش روز افزون ساختمان‌ های فاقد استانداردهای فنی عنوان‌ کرد و گفت: استفاده از ظرفیت این افراد در عملیات اجرایی پروژه‌های ساختمانی باعث افزایش عمر مفید و کاهش قیمت تمام شده ساختمان می ‌شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان افزود: این اقدام هم چنین به افزایش ایمنی و کیفیت ساخت در راستای حقوق بهره‌برداران منجر خواهد شد.
وی گفت: سازمان نظام مهندسی استان خوزستان بیست هزار عضو مهندس دارد که از فارغ التحصیلات رشته‌های ۷ گانه مرتبط با صنعت ساختمان هستند.
خواجوی، تعداد مهندسان دارای پروانه اشتغال (از بین بیست هزار عضو) را دوازده هزار نفر عنوان‌ کرد و افزود: این سازمان تابع قانون نظام مهندسی ساختمان مصوب سال ۱۳۷۴ مجلس شورای اسلامی است که آیین‌نامه اجرایی آن در سال ۱۳۷۵ توسط هیات وزیران تصویب و ابلاغ شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان افزود: در حال حاضر، مقررات ملی ساختمان شامل بیست و دو مبحث است که طراحی، نظارت و اجرای ساختمان را شامل می ‌شود.
وی با بیان اینکه هرگونه سازه ساختمانی که متولی و سازنده آن دولت نباشد باید به تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان برسد، افزود: بنابراین، سازمان نظام مهندسی ساختمان بر طراحی و اجرای این سازه ‌ها نظارت دارد.
خواجوی افزود: مالکان ساختمان‌ها مختار هستند که طراحی سازه‌ های خود را به یکی از دفاتر مهندسی واگذار کنند اما تعیین ناظر ساختمان ‌ها بر عهده سازمان نظام مهندسی است.
طی سال ‌های گذشته، حوادث غیرمترقبه مختلفی رخ داده که سازه‌های ساختمانی را تحت تاثیر قرار داده است و هم‌زمان با تقویت هرچه بیشتر اجرای قانون نظام مهندسی ساختمان، شاهد کاهش خسارات جانی در این گونه حوادث از جمله زلزله‌ها بوده‌ایم.
پس از گذشت بیست سال از اجرای این قانون، تقریبا طراحی ساختمان‌ ها قاعده‌مندتر شده است اما در زمینه اجرا و به کارگیری مهندسان مجری، ضعف‌هایی وجود دارد.
عملیات اجرایی ساختمان باید منحصرا توسط مهندس مجری ساختمان که دارای صلاحیت اجرای ساختمان هستند انجام گردد. مجری نماینده فنی کارفرما در اجرای ساختمان بوده و پاسخگوی تمامی مراحل اجرای کار به ناظر یا ناظران و دیگر مراجع کنترل کننده محسوب می گردد.
قانون ساختمان های 6 تا 10 طبقهمجری ذیصلاحنظام مهندسی خوزستان
Comments (0)
Add Comment