اجرای طرح تله‌‌متری با بهره از ارتباط مخابراتی ADSL برای نخستین بار در کشور

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان‌شرقی گفت: برای نخستین بار اجرای طرح تله‌متری با استفاده از ارتباط مخابراتی ADSL در شرکت آب و فاضلاب استان اجرا شد.

 

 

 

 به گزارش تاسیسات نیوز  رضا پوررجب در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: فاز نخست و دوم طرح تله‌متری مخازن آب تبریز در سال‌های 87 و 91 با هزینه‌ای بالغ بر 3950 میلیون ریال و با استفاده از ارتباط مخابراتی ASDL برای نخستین بار در کشور در مخازن ائل‌گلی مادر و مرتفع تبریز اجرا شده و در فاز برتر، سایر مخازن نیز تحت پوشش این سیستم قرار خواهند گرفت.

 

وی افزود: بی‌شک استحصال آب از اعماق چند صدمتری زمین و انتقال آن از چند صدکیلومتری تا مرحله توزیع در تمام نقاط دنیا و به خصوص در کشور ما ایران یکی از مشکل‌ترین پروسه‌های عملیاتی به شمار می‌آید، گستردگی شبکه آبرسانی و فواصل طولانی بین منابع و مصرف و قرار گرفتن منابع در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور، نظارت و کنترل این شبکه را پیچیده و در برخی مواقع غیرممکن می‌کند.

 

پوررجب اضافه کرد: به دلیل بحث کنترل از راه دور یا به عبارتی تله متری و تله کنترل از سال‌های بسیار دور در کشورهای اروپایی مطرح و در ایران نیز در چند دهه گذشته به طور جدی آغاز شده است.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با اشاره به سابقه استفاده از تله متری در شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: در شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی از سال 72 اولین و ساده‌ترین روش تله متری برای چاه‌های داخل شهر اجرا و در ادامه برای سایر شهرهای استان از جمله آذرشهر، بستان‌آباد، ایلخچی و هریس با استفاده از روش‌های جدید و به روز ادامه پیدا کرد.

 

پوررجب به استفاده از تله متری درشهر تبریز اشاره کرد و افزود: تبریز به عنوان مرکز استان و با جمعیت بالا بی‌شک نیازمندترین شهر برای تله‌متری است که مطالعات اولیه آن از سال 84 آغاز شده و پس از بررسی و تایید نهایی فاز اول آن در سال 88 به اجرا درآمد.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با اعلام اینکه تله‌متری تبریز در سه فاز خواهد بود، گفت: فاز نخست آن که با هزینه‌ای بالغ بر 1450 میلیون ریال انجام شد تجهیز اتاق کنترل و دو مخزن اصلی مادر و مرتفع ائل‌گلی را شامل می‌شود.

 

وی افزود: فاز دوم تله متری در سال 91 انجام گرفت که در آن علاوه بر رفع ایرادات بهره‌برداری فاز اول طرح فشار خطوط مهرانه رود، سعیدآباد، هروی و کنترل شیر برقی خروجی جام جم و ورودی نهند و همچنین کلر آب تحویلی از زرینه‌رود در مخزن مادر ائل گلی پایش و نمایش داده شد.

 

پوررجب در خصوص فاز سه تله متری تبریز نیز گفت: در فاز سوم تله متری مخازن آب تبریز ارتفاع سطح آب، فشار روی خطوط، میزان کلر باقیمانده و ورودی‌های مخازن ولیعصر، ارتش، هایروت، باغمیشه، اندیشه و کشتارگاه نشان داده خواهد شد، هزینه اجرایی طرح بالغ بر 6500 میلیون ریال است.

 

وی اضافه کرد: در این طرح با استفاده از مانیتورینگ و کنترل مخازن آب اطلاعاتی از قبیل کلر باقیمانده، سطح و میزان آب ورودی به مخازن و مصرف لحظه‌ای پایش و اندازه‌گیری می‌شود و با دانستن این اطلاعات بهره‌برداری از شبکه تولید و توزیع ساده‌تر و علمی‌تر می‌شود.

 پایان پیام/.

 

 

چیلر،تراکمی، جذبی،نیروگاه، نظام ، گاز، مخزن، نفت،
Comments (0)
Add Comment