اتحاد بانکها، پروژه ای عظیم را خلق میکند

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از پایگاه خبری شانا، پالایشگاه بید بلند ۲ که قرار است با همکاری کنسرسیوم بانکهای داخلی و از منابع صندوق توسعه ملی در بخش مالی اش تامین شود و وارد مرحله اجرا شود نیازمند ۲ میلیارد دلار هزینه است.

داود فرمهینی فراهانی ، با اشاره به پیشرفت فیزیکی ١٨ درصدی پالایشگاه بید بلند٢، گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته تا ٣٢ ماه آینده این طرح به مرحله پیش راه اندازی و ۵ ماه بعد از آن تولید تجاری می شود.

وی با بیان این که پالایشگاه بید بلند٢ از طریق طرحهای ان.جی.ال ٩٠٠، ١٠٠٠، ١١٠٠ و ١٢٠٠ روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز خوراک دریافت می کند، گفت: با راه اندازی این طرح سالانه یک میلیون تن پروپان، یک و نیم میلیون تن اتان، نیم میلیون تن بوتان، ۴٠٠ هزار تن میعانات گازی و ۴٨ میلیون متر مکعب گاز شیرین تولید خواهد شد که اتان تولید شده جهت خوراک پتروشیمی گچساران (تامین کننده خوراک پروژه های خط لوله دنا) ارسال می شود و گاز شیرین نیز به خط سراسری گاز کشور ارسال و مابقی محصولات تولیدی نیز صادر خواهد شد.

فراهانی افزود: برای تامین مالی طرح پالایشگاه بید بلند٢ با بانکهای سپه، تجارت، ملت، صنعت و معدن، پارسیان و ملی کنسرسیومی بانکی با محوریت بانک سپه تشکیل شده است، خوشبختانه طرح توجیهی این طرح در این کنسرسیوم مراحل نهایی تصویب را می گذراند.

مدیر طرحهای شرکت هلدینگ خلیج فارس ادامه داد: با تصویب طرح توجیهی پالایشگاه بید بلند٢ در کنسرسیوم بانکی، بلافاصله برای تایید به صندوق توسعه ملی فرستاده می شود تا بتواند از وام ٢,٢ میلیارد دلاری استفاده کند؛ وانگهی در این پروژه پیمانکاران ایرانی همچون سازه، جهان پارس و تهران جنوب فعالیت می کنند.

وی با تاکید بر این که فرمول و قرارداد خوراک پالایشگاه بید بلند٢پیش از شروع عملیات اجرایی در این طرح مشخص شده است، گفت: بر اساس قرارداد میان شرکت هلدینگ خلیج فارس و شرکت ملی نفت ایران تامین خوراک ١۴ ساله بوده و قیمت طوری محاسبه شده که نرخ بازده داخلی (IRR) پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس زیر ٢٠ و بالای ٣٠ درصد نرود.

فراهانی با بیان این که مطالعات زیست محیطی ساخت پالایشگاه بید بلند دو به روز شده است، گفت: اخیرا این مطالعات به تایید سازمان محیط زیست رسیده است.

هم اکنون تعداد زیر مجموعه های هلدینگ خلیج فارس از ١۵ به ۶٠ شرکت افزایش یافته است. شرکتهای زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس سالانه ٨ تا ٩ میلیادر دلار محصول صادر می کنند، در سال ٩٢ براساس اعلام نشریه های بین المللی این شرکت با ٨,٢ میلیارد دلار صادرات به عنوان دومین شرکت بزرگ تولید کننده محصولات پتروشیمی منطقه خاورمیانه شناخته شده است.

شرکت پتروشیمی خلیج فارس در سال ٩٢ در مجموع ١۵,۵ میلیون تن محصول روانه بازارهای داخلی و خارجی کرده، ظرفیت اسمی این شرکت هم اکنون سالانه ٢٢ میلیون تن است.

موفقیتها و دستاوردهای حاصل از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ) براساس رتبه بندی IMI-١٠٠ در سال ١٣٩٣ شامل رتبه نخست از نظر شاخص ارزش افزوده، شرکتهای صادرات گرا، بیشترین سود آوری، بالاترین ارزش بازار، گروه شرکتهای پتروشیمی و رتبه سوم از نظر شاخص فروش میان ۵٠٠ شرکت بزرگ کشور بوده است.

بسترهای مطلوب ایجادشده در صنعت پتروشیمی زمینه تقویت و سرمایه گذاری را در بخش صنایع پایین دستی فراهم کرده است. برای توسعه هر صنعت، باید حرکت در مسیر تکمیل زنجیره ارزش آن صنعت مورد توجه ویژه قرار گرفته و همه حلقه های این زنجیره مد نظر قرار گیرد و در پتروشیمی می توان این هدف را در یک بازه زمانی کوتاه محقق کرد.

ایجاد تعامل موثر برای هم افزایی و افزایش توان رقابتی در استفاده از ابزار و فرصتهای بازار داخلی به عنوان سکوی پرتاب به بازارهای جهانی با تکمیل زنجیره ارزش محقق خواهد شد و توسعه صنعت پتروشیمی ایران باید افزون بر بخشهای بالادستی در صنایع تکمیلی نیز با برنامه ریزی محقق شود.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

بانک‌تاسیساتپالایشگاهپروزهکنسرسیوم
Comments (0)
Add Comment