آینده تاریک با خاموشی صنایع

تاسیسات نیوز: کمبود برق درواپسین روزهای گرم بهاری مسئولان را بر آن داشته تا به ‌منظور صرفه‌جویی باز هم دست یاری به سوی شهروندان دارز کرده و این‌بار برق واحدهای صنفی و صنعتی را قطع کنند؛ کاسبانی که می‌گویند در این بحبوحه مشکلات اقتصادی، مالیات، مشکلات بیمه، قیمت مواد اولیه، کمبود آن، مشکل واردات و کمرگ و غیره این قطعی برق هم قوز بالاقور شده و به‌تدریج باید به فکر تعطیلی واحدهای صنفی خود باشند.
با توجه به  ناترازی موجود، محدودیت‌هایی بر مجموعه شهرک‌ها و واحد‌های صنعتی تحمیل شده است و به‌همین دلیل به گفته معاون وزیر صمت قرار است که هفته‌ای یک روز برق واحد‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی قطع می‌شود که البته استان به استان متفاوت است.
فرشاد مقیمی که مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران هم هست، روز گذشته در یک نشست خبری، با اعلام رسمی این قطعی برق، این قطعی گسترده برق را با این جمله توجیهی توضیح داد که «امروز بیش از ۸۲۸ مگاوات برق در شهرک‌ها تولید و تحویل می‌شود. ۲۴ مگاوات برق نیروگاه‌های خورشیدی به بهره برداری رسیده است. ۶۱۳ مگاوات در شهرک‌های صنعتی در دست ساخت و ساز است.»
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چوب و تخته و فرآورده‌های خام چوبی، با ما در این خصوص صحبت کرده و گفته قرار است این اتفاق در شهرک صنفی خاوران هم با ۹۵۰ واحد صنفی هم هفته‌ای ۲۴ ساعت قرار است قطع شود و این شاهد مثال همان اصطلاح است که می‌گفت: گل بود به سبزه نیز آراسته شد.
فرشاد مقیمی، افزوده: با همکاری ۱۵ دستگاه اجرایی، بسته حمایتی و تشویقی از بخش صنعت، معدن، تجارت و حوزه کسب و کار در قالب یادگار خادم الرضا (ع) تدوین شده و روز دهم تیر ماه رونمایی خواهد شد. به‌گفته او: در این بسته به مباحث مختلفی از جمله مسائل ارزی و بانکی، مالی و… پرداخته شد، اما همچنان در دست تدوین قرار دارد و هنوز نهایی نشده است. البته بسته قوه قضائیه در حوزه حمایت از تولید هم در هفته قوه قضائیه رونمایی می‌شود.
مقیمی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰، ۱۷ درصد از واحد‌های شهرک‌های صنعتی غیرفعال بود که امروز به کمتر از ۱۲ درصد رسیده است، توضیح داده است که «در واقع از مجموع ۵۴ هزار واحد صنعتی که در شهرک‌ها مستقر هستند ۶ هزار و ۸۵۰ واحد غیرفعال هستند. البته سالانه بین ۲۸۰۰ تا ۳ هزار واحد به شهرک‌ها افزوده می‌شود.»
به‌گفته مقیمی: همچنین برای امسال پیش بینی شده که ظرفیت تولید ۳۳۰۰ واحد صنعتی افزایش یابد.
معاون وزیر صمت درباره تعداد واحد‌های تحت تملک بانک‌ها همچنین گفته است که در حال حاضر ۱۵۰۰ واحد تولیدی و طرح صنعتی تحت تملک بانک‌ها قرار دارند.به‌گفته او: هفته‌ای یک روز برق واحد‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی قطع می‌شود که البته استان به استان متفاوت است.
او درباره وضعیت تأمین برق واحد‌های صنعتی، هم توضیح داده: با توجه به شرایطی که در کشور حاکم شده، محدودیت‌هایی بر مجموعه شهرک‌ها و واحد‌های صنعتی تحمیل شده است. امروز بیش از ۸۲۸ مگاوات برق در شهرک‌ها تولید و تحویل می‌شود. ۲۴ مگاوات برق نیروگاه‌های خورشیدی به بهره برداری رسیده است. ۶۱۳ مگاوات در شهرک‌های صنعتی در دست ساخت و ساز است.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در مورد احیای واحد‌های راکد، گفته: طبق پیش بینی‌های انجام شده، قرار است امسال ۱۹۰۰ واحد غیرفعال مستقر در شهرک‌های صنعتی، احیا شود.
او به ساخت شهرک‌های مشترک با سایر کشور‌ها اشاره کرده و گفته: نشست‌هایی با همتایان خود در کشور عراق داشتیم زمین‌هایی معرفی کردند که با توجه به شهادت آیت‌ا… رئیسی این امر به تعویق افتاد. البته در جهت توسعه تعاملات و ارتباطات بین کشورها، زیرساخت ایجاد شهرک‌های صنعتی ایران در کشور‌های مختلف پیش‌بینی شده است.
قطعی برق با صنوف چه می‌کند؟
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چوب و تخته و فرآورده‌های خام چوبی با اشاره به اینکه نه‌تنها بازار صنف او که کلا تمامی بازار، تحت تاثیر نوسانات ارز است، اتفاقی را توصیف می‌کند که واحدهای صنفی را بیشتر در منگنه مشکلات قرار داده؛ اعلام این خبر به واحدها در روز گذشته است که در شهرک صنفی خاوران، قرار است هفته‌ای ۲۴ ساعت برق قطع شود. عباس هادی‌زاده، می‌گوید:«در صنف ما ۹۵۰ واحد صنفی فعالیت می‌کنند و شهرک‌های صنفی دیگر هم هستند که برق آن‌ها هم قطع می‌شوند.»
اتفاقات پشت‌سر هم رخ می‌دهد تا رونق اقتصادی به حداقل خود برسد و تبعاتش به گفته هادی‌زاده، این است که واحد صنفی که باید بتواند در بازار رقابت کرد؛ بتواند جنسش را بفروشد؛ آن را با کیفیت مناسب تولید کند و هزینه‌های بیمه و کارگر و قیمت‌های سرسام‌آور اجناس را پرداخت کند؛ بنابراین مجبور می‌شود کم‌فروشی و کم‌سازی کرده و یا جنس تقلبی مصرف کند؛ درهرصورت واحدهای صنفی باید منافع ببرند و این طبیعی است و تمام این اتفاقات به‌گفته او به‌علت سوءمدیریت‌ها رخ می‌دهد.
اما رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چوب و تخته و فرآورده‌های خام چوبی به افزایش دریافت مالیات اشاره می‌کند که امسال از ۶هزار همت به ۱۲هزار همت رسیده و تبعات آن تاثیرگذار است حتی اگر کمتر هم دریافت کنند، همین گفتارش تاثیر روانی خواهد داشت.
به این ترتیب در کنار قطعی برق، کالاهای بی‌کیفیت تولید و در سطح شهر عرضه خواهدشد و این اعتقاد که صادرات تنها راه مبارزه با مشکل اقتصادی مملکت است که به‌گفته هادی‌زاده: متاسفانه مسیر مدیریت کلان کشور را به‌نحوی پیش می‌برند که ما حداقل به خواسته‌هایمان نمی‌رسیم و نمی‌دانیم صنوف دیگر چه می‌کنند؟ موتوربرق می‌خرند؟ با بیمه‌شان چه می‌کنند و واقعا مشکلات عدیده‌ای در مسیرمان است.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چوب و تخته و فرآورده‌های خام چوبی، اظهار امیدواری می‌کند که بتوانند از این دست‌اندازها عبور کرده و در مسیر بیانات مقام معظم رهبری اتفاقات خوبی رخ دهد.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چوب و تخته و فرآورده‌های خام چوبی به اتفاقی اشاره می‌کند که گویای وضعیت وخیم واحدهای صنفی مربوطه است. به‌گفته او: برخی واحدها درخواست ابطال جوازشان را به‌علت کسادی بازار و نداشتن کار، ارائه کرده‌اند و شاهدِ این قضیه هم جمع‌آوری گسترده دستگاه‌های پوز از سطح واحدهای صنفی است. هادی‌زاده می‌گوید بانک‌ها در حال جمع‌آوری این دستگاه‌ها به‌علت عدم کارکرد هستند.
خاموشی صنایعشهرکهای صنعتی ایرانصنایع کوچکقطع برق
Comments (0)
Add Comment