آیا تهویه ضعیف منجر به گسترش سریع MERS در کره شد؟

چگونه یک بیمار با سندروم کشنده تنفسی خاورمیانه (MERS) تعداد زیادی از مردم را آلوده کرد؟

 

بیمار اول یک مرد 68 ساله بوده که از سفر کاری به خاورمیانه بر گشته است؛ او قبل از تشخیص ابتلا به MERS در 20 می در چند کلینیک درمان شده و از 15 تا 17 در بیمارستان سنت مری پیانگ تاک تحت درمان بوده است. بیشترین موارد ابتلا به این بیماری نیز از این بیمارستان گزارش شده است.

اتاقی که این بیمار آنجا بستری بوده طبق استاندارد کره از ابتدا 6 تخته بوده اما اخیرا تقسیم شده است. تنها یک پنجره کوچک داشته که در طول روز بسته بوده و هیچ تهویه ای نداشته است. یک دستگاه تهویه مطبوع هوا را در اتاق به گردش در می آورده است. لی می گوید: «تهویه مطبوع در یک اتاق کوچک با درهای بسته کار می کرده است، پس ما فکر می کنیم یک حجم بسیار بالایی از ذرات ویروسی در هوا پراکنده می شده. ویروس MERS RNA روی غشای دستگاه تهویه مطبوع اتاق تشخیص داده شده است»

کریستین دروستون – یک ویروس شناس در دانشگاه بون در آلمان – می گوید: «تهویه بد به عنوان تنها عامل گسترش بیماری در بیمارستان نیست. امااگر تهویه بد با انتشار مقدار بیشتر از حد معمول ویروس از بیمار همراه شود می تواند مشکل ساز شود. در مطالعه 12 بیمار MERS در عربستان سعودی، بار ویروسی بسیار بالاتر نسبت به سایر بیماران دیده شد. این مساله همراه با گردش ثابت هوا در اتاق شیوع بالای این بیماری در کره را توجیه می کند.

سازمان بهداشت جهانی خبر از یک ماموریت مشترک با کره برای کسب اطلاعات و بررسی موقعیت شامل الگوهای اپیدمیولوژیکی، ویژگی های ویروس و مشخصات بالینی داد. یک تیم متشکل از 7 یا 8 دانشمند به سرپرتی کیجی فوکادا – مدیرکل امنیت سلامت در WHO این هفته به سئول می روند تا جوانب امر را بررسی نمایند.

MERSتهویه ضعیف
Comments (0)
Add Comment