آهن آلات و کاربردهای آن در صنعت ساخت و ساز

یکی از مصالحی که در ساختمان سازی نقش مهمی دارد، آهن است. بر همین اساس، قیمت این کالا برای کلیه فعالان در این حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
به گزارش تاسیسات نیوز، آهن آلات در شکل‌های مختلفی به تولید می‌رسد و در صنایع استفاده می‌شود. از جمله محصولات کاربردی آهنی می‌توان به انواع میلگرد، انواع ورق، انواع تیرآهن و غیره اشاره کرد.
شما می‌توانید در صورت نیاز به خرید هر یک از محصولات فولادی به صورت آنلاین از سایت‌های مختلف استعلام قیمت کنید.
معمولا کارخانه‌های تولیدکننده از شبکه‌های اجتماعی برای اعلام قیمت محصولات تولید خود استفاده می‌کنند. البته در این میان برخی نیز به صورت تلفنی اعلام قیمت می‌کنند.
میلگرد و انواع آن
یکی از سازه‌های فولادی که در صنعت ساخت‌وساز به وفور استفاده می‌شود، میلگرد می‌باشد. یکی از فرآورده‌های آهنی، میلگرد می‌باشد.
میلگرد به دلیل مقاومت کششی بالا در ساختمان بتنی که بتن دارای مقاومت کششی پایین است، استفاده می‌شود.
همانطور که می‌دانید هر میلگرد بنا به استانداردی که دارد از شکل ظاهری منحصر به خود برخوردار است. میلگردهای A۱ نرم و بدون آج می‌باشند، اما میلگرد A۲ نیمه سخت و با آج ساده و میلگردهای A۳ و A۴ سخت از آجی پیچیده برخوردار می‌باشند.
 بر روی میلگرد نیز شکل عاج‌ها به صورت بدون عاج، مارپیچ، یکنواخت، جناقی و مرکب می‌باشد.
ورق آهن و انواع آن
ورق آهن در انواع متنوعی تولید و به مصرف می‌رسد. در مورد انواع ورق می‌توان به ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق روغنی و ورق اسیدشویی اشاره کرد.
در یک دسته‌بندی کلی و بر اساس روش تولید، ورق‌های فولادی شامل دو دسته ورق نورد سرد و نورد گرم می‌شوند.
به دلیل اینکه ورق‌های سرد از استحکام و کیفیت سطح مناسب‌تر و بالاتری برخوردار هستند در صنایع زیادی کاربرد دارند.
در بین انواع ورق آهن به ورق‌های نازک فویل شیت یا برگ گفته می‌شود. در مقابل ورق‌های ضخیم‌تر از ۶ میلی‌متر پلیت نامیده می‌شوند.
ورق سیاه و ورق گالوانیزه از جمله مشهورترین ورق‌های نورد گرم می‌باشند که در گریدهای ST۳۷، ST۵۲، S۲۵۵ و S۳۵۵ به تولید می‌رسند. این نوع ورق‌ها در صنعت ساختمان بسیار پرکاربرد می‌باشند.
یک ورق گالوانیزه یا ورق سفید، ورق نورد گرمی می‌باشد که سطح آن قلع اندود شده است. ورق رنگی از پاشیدن رنگ‌های مختلف آبی، سفید، نارنجی و غیره بر سطح ورق گالوانیزه تولید می‌شود.
این نوع ورق‌ها کاربرد زیادی دارند. علاوه بر این در ساختمان سازی و نمای داخلی و خارجی و سقف سوله‌ها به وفور استفاده می‌شوند.
قیمت ورق بر اساس عوامل مختلفی تعیین می‌شود. به‌طورکلی وزن، تولید داخلی و خارجی، کارخانه تولیدکننده و میزان عملیات انجام‌گرفته روی آن در قیمت روق موثر می‌باشد.
برای استعلام قیمت انواع ورق می‌توانید با یک جست‌وجوی ساده در بستر وب و با مراجعه به سایت‌های فروش آهن از آن آگاه شوید.
تیرآهن و انواع استانداردهای آن
یکی از مهمترین پروفیل‌های ساختمانی تیرآهن می‌باشد که داری ظاهری به شکل حروف I و H انگلیسی است.
می‌توان گفت که در واقع بدون تیرآهن ساخت ساختمان‌های اسکلت فلزی معنا ندارد. تحمل فشار وارد بر ساختمان از وظایف تیرآهن می‌باشد. در ساخت و طراحی خرپا و تیرها نیز از تیرآهن استفاده می‌شود.
همانطور که می‌دانید استفاده از تیرآهن در ساخت اسکلت ساختمان از مزایای زیادی برخوردار است. در درجه اول تیرآهن‌ها در کارخانه ساخته ‌شده و در محل احداث ساختمان تنها کار مونتاژ آنها انجام می‌شوند.
از طرف دیگر استفاده از تیرآهن در اسکلت ساختمان باعث امکان توسعه ساختمان در آینده بدون تخرب قسمت‌های قبلی می‌شود.
این ویژگی منجر می‌شود که سرعت اجرا در اسکلت فلزی بسیار بالا باشد که این ویژگی خود مزیتی است که عملیات در ساختمان‌های با ارتفاع زیاد را ساده‌تر می‌کند.
تیرآهن از استانداردهای زیادی برخوردار است. بر اساس نوع ساختمان می‌توان از یکی از انواع تیرآهن‌ها استفاده شود. در هنگام خرید تیرآهن حتما باید به نوع تیرآهن مورد نیاز خود توجه کنید، زیرا در صورت انتخاب اشتباه ممکن است خسارت زیادی را متحمل شوید.
 در مجموع می‌توان گفت که در بین انواع استانداردهای تیرآهن، تیرآهن IPE در ایران بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این نوع تیرآهن از استانداردهای اروپا پیروی می‌کند و ضخامت بال‌های ابتدا و انتهای آن یکسان است.
استاندارد INP نسبت بیشتر در روسیه و چین استفاده می‌شود که در این استاندارد ضخامت بال‌های تیرآهن نازک و کم کم تا انتها ضخیم‌تر می‌شود.
آهن آلاتآهن استانداردتیرآهنصنعت ساختمانمیلگرد
Comments (0)
Add Comment