آن هایی که می دانند

روح الله واصف

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره ۱۱3 میباشد.





آیا آن‌ها که می‌دانند با آن‌ها که نمی‌دانند برابرند؟*





سال‌ها پیش یکی از پیشکسوتان مرا نصیحت می‌کرد که کار مشاوره باعث تنها گذران زندگی است و نباید فکر کنیم که اتفاق مالی بزرگی را باعث خواهد شد.

 

 

 

 

البته باید قبول کنیم که فرآیند فروش به دلیل بالاتر بودن گردش مالی، درآمد بیشتری را نصیب فروشندگان می‌کند؛ اما این دلیل نمی‌شود که مهندس طراح بدون درآمد خوب باشد و یا نتواند به‌خوبی روزگار بگذراند.

 

 

 

 

آیا آن‌ها که می‌دانند با آن‌ها که نمی‌دانند برابرند؟ تفاوت مهندس باتجربه و حرفه‌ای با سایرین در دانش آن‌هاست. فرش دستباف کاشان و فرش ماشینی کاشان هردو از یک‌خطه بیرون می‌آیند و هردو برای یک منظور استفاده می‌شوند؛ اما تفاوت قیمت آن‌ها و درواقع تفاوت ارزش آن‌ها در زحمتی است که برای تولید هریک کشیده می‌شود؛ یعنی با زحمت و هنر فردی از مقداری نخ و پود، کالایی بیرون می‌آید که بسیار گران‌بهاست؛ یعنی ایجاد ارزش‌افزوده برای یک محصول.

 

 

 

 

یک مهندس نیز برای آن‌که برای خود ارزش‌افزوده ایجاد کند باید رنج و زحمت را به جان بخرد و بداند. وگرنه تنها دانشگاه فارغ‌التحصیلی و یا حتی مدرک کارشناسی و دکترا یک دانشی مرد متبحر را نمی‌سازد. چه بسیار مهندسانی که از دانشگاه‌های بسیار به نام فارغ‌التحصیل شده‌اند اما کم‌درآمدتر از مهندسان دانش‌آموخته در دانشگاه‌های ظاهراً بااعتبار کمترند.

 

 

 

 

این رنج و زحمت تنها با گذر زمان حاصل نمی‌شود. باید برای این ارزنده شدن هزینه مادی هم پرداخت. کتاب خرید و کلاس رفت و باقیمت پایین‌تر کارکرد تا سریع‌تر و صحیح‌تر ارزنده شد. به‌هرحال دور فلک درنگ ندارد شتاب کن.

 

 

 

 

آیا آن‌ها که می‌دانند با آن‌ها که نمی‌دانند برابرند؟ در این نابرابری، جامعه حرفه‌ای به سمت مهندسان حرفه‌ای‌تر می‌رود. بارها دیده‌ایم که برخی از همکاران ما قیمت‌های طراحی بالاتری می‌دهند اما کارفرما آن‌ها را انتخاب می‌کند. چرا؟ چون می‌دانند. چون کارفرما به آن‌ها ایمان دارد.





چون کارفرما می‌داند این هزینه بیشتر، سرمایه‌گذاری برای پروژه‌ای بهتر، مرغوب‌تر و کم‌هزینه‌تر است. چون می‌داند چیلر بزرگ‌تر یعنی هزینه بیشتر و چیلر کوچک‌تر یعنی آبروریزی باوجود هزینه بسیار. چیلر باید به‌اندازه باشد. این را هم مهندس حرفه‌ای و دانای ما می‌داند و هم کارفرمای کار بلد. پس این نابرابری به نفع همه است.

 

 

 

 

آیا آن‌ها که می‌دانند با آن‌ها که نمی‌دانند برابرند؟ البته فکر نکنیم که با چند کتاب و دو سه ساعت کلاس دانا می‌شویم. دانا شدن و دانستن با آشنا بودن و شناخت متفاوت است. آیا تمام مربیان فوتبال مانند هم هستند؟ مگر غیرازاین است که توپ گرد است و قواعد فوتبال یکی است؟ پس چرا تیمی با چندین مهره ارزشمند ناموفق از زمین خارج می‌شود و تیم دیگر پیروز؟ شانس تنها عامل نیست. برخی دانا هستند و برخی فقط می‌شناسند. آن‌ها که می‌دانند با آن‌ها که نمی‌دانند برابر نیستند.




*قرآن کریم.سوره زمر.آیه 9






انتهای خبر

تاسیساتیادداشت
Comments (0)
Add Comment