آموزش‌ مهندسان در سه مقطع نیازمند بازنگری است

از محورهای انتخابات چهره سال ۹۸ (مدیریت شهری، عمرانی و ساختمانی) در گروه روسای سازمان نظام‌ مهندسی استان‌ها «حقوق شهروندی» و «آموزش مهندسان» است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، در همین رابطه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان با بیان اینکه هر شهروندی حق سکونت در یک خانه پایدار را دارد، بر ضرورت رعایت حقوق شهروندی تاکید کرد و گفت: در مباحث مرتبط با ساخت‌ و ساز، هر شهروندی از حق سکونت در یک ساختمان و مسکن پایدار برخوردار است.
سعید یزدانی در گفت و گو با «صما» با اشاره به اینکه یک ساختمان و مسکن، ثمره یک عمر تلاش اکثر شهروندان است، افزود: باید به این حق شهروندان احترام بگذاریم و خانه‌هایی را برای آنها بسازیم که علاوه بر پایداری، از لحاظ کیفیت زندگی هم در حد مطلوبی باشند.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به چالش های موجود در بخش آموزش مهندسان گفت: ارائه نکردن آموزش های کاربردی و عملی به مهندسان در طول دوره تحصیل و سپس رهاکردن مهندسان در دوره سه ساله قبل از شرکت در آزمون ورود به حرفه ازجمله این چالش ها است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان با بیان این مطلب توضیح داد: چالش اول ما این است که مهندسان در طول دوره چندساله تحصیل از مقطع کارشناسی تا دکترا، با جنبه های عملی و کاربردی حرفه ساخت و ساز آشنا نمی شوند و از آنجایی که محوریت دروس آنها کاربردی نیست، در بخش اجرا به درد آنها نمی خورد.
وی ادامه داد: مشکل بعدی این است که مهندسان بعد از فارغ ‌التحصیلی از دانشگاه به مدت سه سال به حال خود رها می شوند و هیچ آموزشی در این مدت زمان سه ساله نمی بینند. جالب اینکه با گذشت سه سال، مجاز به شرکت در آزمون ورود به حرفه هستند و صرفا درصورت قبولی در آزمون، وارد حرفه می شوند. در حالی که با علوم کاربردی آشنایی چندانی ندارند.
یزدانی همچنین تصریح کرد: نباید مهندسان به مدت سه سال رها شوند و بعد امکان شرکت در آزمون ورود به حرفه را داشته باشند. بلکه در این دوره سه ساله باید دوره‌ های آموزشی کاربردی برای مهندسان برگزار شود تا مهندسان جوان و تازه کار در کنار مهندسان باسابقه و یا مجموعه های مجری دخیل در بخش ساخت و ساز آموزش و تعلیم ببینند.
این مسئول با تاکید بر اینکه در مرحله ورود به حرفه نیز باید برای مهندسان دوره‌ های کاربردی برگزار شود تا با علوم روز آشنا شوند، افزود: در حال حاضر بسیاری از مهندسان آشنایی کافی حتی برای کار کردن با نرم ‌افزارهای جدید مختص رشته‌های هفت‌گانه صنعت ساختمان ندارند.
یزدانی افزود: به همین دلیل برخی از مهندسان کارها را به دفاتر مهندسی و یا افراد فعال در آن زمینه واگذار می‌کنند که آنها فقط نقشه‌ها را تایید می‌کنند. بنابراین در سه مقطع با سه رویکرد مجزا باید در نحوه آموزش‌های مهندسان بازنگری شود.
یزدانی با اشاره به آموزش‌های ضروری در سه مقطع گفت: آموزش‌ در سه مقطع یعنی در دوره تحصیل، دوره بعد از فارغ‌التحصیلی تا آزمون ورود به حرفه و دوره پس از ورود به حرفه لازم است.
به گفته وی در دوره تحصیل، مباحث مطرح شده بیشتر شامل علوم نظری است و فاصله بسیار زیاد بین علوم کاربردی روز و مورد نیاز مهندسان در صنعت ساختمان با مباحثی که به طور شفاهی تدریس می‌شود، وجود دارد.
وی با انتقاد از اینکه چندین سال از آخرین بازنگری سرفصل های دروس مهندسی می‌گذرد، گفت: معمولا سرفصل ها با فنون جدید موجود در صنعت ساخت ‌و ساز و روش‌های جدید ساختمانی، کاملا فاصله دارند.
انتهای پیام/
آموزشمهندساننظام مهندسی همدان
Comments (0)
Add Comment