«آموزشهای عملی» حلقه مفقوده در جامعه مهندسی

مهندس محمدعلی نوراله، گفت: درست است که آموزش‌های تئوری و عملی مکمل همدیگر هستند؛ اما متاسفانه طی سال‌های اخیر بیشتر نمودار آموزش در دانشگاه‌ها به سمت تئوری رفته و دانشجویان بعد از فراغت از تحصیل و ادامه کار در پروژه‌های عمرانی (به عنوان مجری، ناظر، طراح و…) با مشکلاتی مواجه می‌شوند.
به گزارش تاسیسات نیوز، نایب رئیس دوم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان، در گفت‌وگو با پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی، با اشاره به جایگاه فعلی مهندسان در جامعه امروز، بیان کرد: در رابطه با تخصصی بودن رشته مهندسی و نگاه اجتماعی به آن، حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد. از جمله اینکه زیرساخت‌ها و هر هزینه‌ای که در راستای ساخت‌وساز اتفاق می‌افتد، باید با مشاوره و نظارت مهندسان باشد.
وی با ابراز تاسف نسبت به حضور افراد غیرمتخصص در حرفه مهندسی تاکید کرد: گاه مشاهده می‌شود که کار ساخت‌وساز به دست غیر‌متخصصانی می‌افتد که تجربه و تبحر کافی در این زمینه را ندارند. اما این هم هست که در سال‌های اخیر قدم‌های مثبت زیادی برداشته شده و کارها به سمت تخصصی‌تر شدن پیش رفته است.
وی خاطرنشان کرد: حرفه‌ مهندسی ساختمان دارای زیرشاخه‌های متعددی مانند؛ ساختمان، راه و جاده، باند و فرودگاه، آب و سد و … است. پس باید در بحث فنی به مهندسان مشغول به کار در این حوزه آموزش‌های کاربردی دهیم تا آن‌ها بتوانند نیازهای ساختاری جامعه را با بهترین کیفیت برطرف کنند. به عنوان مثال؛ اگر قرار باشد ساختمانی ساخته شود و مهندس نتواند آن پروژه را به خوبی طراحی و نظارت کند، قطعا آن پروژه بهره‌وری و سازماندهی خوبی نخواهد داشت و در مواقع اضطرارمانند زلزله، سازه خسارت‌های زیادی می‌بیند.
مهندس محمدعلی نوراله، افزود: قطعا آموزش‌های تئوری و عملی مکمل همدیگر هستند؛ اما متاسفانه طی سال‌های اخیر بیشتر نمودار آموزش در دانشگاه‌ها به سمت تئوری رفته و دانشجویان بعد از فراغت از تحصیل و ادامه کار در پروژه‌های عمرانی (به عنوان مجری، ناظر، طراح و…) که اصولا به صورت عملی و اجرایی هستند، با مشکلاتی مواجه می‌شوند. این امر بر راندمان و خروجی کار آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. پس بهتر است رویکرد آموزش؛ ترکیب تئوری و عملی باشد تا دانشجویان کاربرد و راندمان بالاتری داشته باشند. قطعا این موضوع برای مهندسان تازه‌کار بسیار راهگشا خواهد بود.
نایب رئیس دوم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان، در آخر بیان کرد: یک مهندس خوب مهندسی است که با دانش روز رشته شغلی خود و پیشرفت سایر رشته‌های مرتبط آشنا بوده و با تسلط بر قوانین، توانایی تحلیل و ارائه راهکارهای عملی بهبود شرایط و توانایی ایجاد بستری مناسب جهت تعامل در انجام کارهای گروهی را داشته باشد. علاوه بر آن؛ پیچیده‌ترین مسائل را به زبانی ساده و قابل فهم برای مخاطبان ارائه کند و در کنار داشتن تسلط کافی به دانش مربوطه و خلاقیت در عمل، صادق و امانت‌دار نیز باشد.
آموزشهای عملی مهندسانآموزشی تئوری مهندسانجامعه مهندسیفارغ التحصیلان نظام مهندسینظام مهندسی ساختمان
Comments (0)
Add Comment