آلودگی هوا سودآوری تولید را کاهش می‌دهد

آلبرت بغزیان

 

 

استاد دانشگاه

 

به گزارش تاسیسات نیوز، در ایجاد آلودگی هوا عوامل مختلفی دخیل است؛ یکی از عوامل مربوط به ایجاد صنایع است، به این معنی که اگر رشد و توسعه را به معنای افزایش صنایع و تولید بدانیم و این تولید همراه با مصرف انرژی و تحمیل هزینه‌های اضافی به کشور باشد، آلودگی هوا مطرح می‌شود. در این صورت باید مکان‌یابی کرده و از هزینه‌های آلودگی کاست.

 

 

البته باید دقت کرد که در بحث آلودگی هوا ممکن است یک بخش مثلا شهر یا کشور درگیر باشد. در این راستا چند موضوع مهم است اینکه آیا کارخانه‌ها و صنایع استانداردها را رعایت می‌کنند؟ آیا خانواده‌ها و مردم در مصرف سوخت موارد مورد نیاز برای کاهش آلودگی را درنظر می‌گیرند؟





و سوالات دیگر که همه در بحث آلودگی هوا مطرح است. در کمترین اثر خود آلودگی هوا منجر به افزایش هزینه‌های درمانی و افزایش هزینه‌های تامین اجتماعی دولت می‌شود. به همین دلیل دولت معمولا با کسری بودجه مواجه می‌شود و کسری بودجه هم افزایش نقدینگی و به تبع افزایش قیمت‌ها را به‌دنبال دارد.






البته این به شرطی است که فرد بهبود پیدا کند اما زمانی که آلودگی منجر به فوت یا معلولیت فردی می‌شود که هزینه‌ها چندین برابر است، یک خانواده سرپرست خود را از دست می‌دهد و یک نیروی کار کاهش پیدا می‌کند. یکی از راهکارهایی که برای این مساله پیشنهاد شده، انتقال صنایع آلوده‌کننده یا صرفه‌جویی مردم است. برخی از کشورهای توسعه یافته نیز گاهی باعث افزایش آلودگی در کشورهای توسعه یافته می‌شوند یا آنها را مکان مناسبی برای انتقال صنایع آلوده کننده خود می‌دانند به این صورت که صنایع آلوده‌کننده مانند سیمان، فولاد و … را به آنها منتقل می‌کنند.

 

 

 

 

یکی از تاثیراتی که آلودگی هوا دارد، تاثیر آن روی سرمایه‌گذاری است. به این ترتیب که دولت‌ها معمولا یکسری استانداردها را برای کارخانجات و صنایع تولیدی درنظر می‌گیرند تا آلودگی کاهش پیدا کند که در این حالت سرمایه‌گذاران به‌دلیل هزینه‌بر بودن این استانداردها و کاهش سودآوری خود رغبت به سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها را از دست می‌دهند.





آنها یا به کشورهای دیگر رفته یا اینکه صنایع موثر در کاهش آلودگی را جایگزین صنایع قبلی خواهند کرد بنابراین تاثیر عمده آن این است که میزان سرمایه‌گذاری در صنایع آلوده کاهش پیدا می‌کند و برعکس آن صنایع دیگر افزایش پیدا می‌کند؛ مانند ساختن توربین‌های بادی.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

آلودگیتاسیساتیادداشت
Comments (0)
Add Comment