آلوده‌کننده محيط زيست در کشور وجود دارد

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، رييس گروه محيط زيست شرکت توانير گفت: اکنون سه ميليون ليتر روغن PCB مورد استفاده در ترانس‌هاي نيروگاهي، با ميزان آلودگي محيط زيستي بالا در کشور وجود دارد.

ساناز جعفري روز سه‌شنبه در نشست اعلام دستاوردهاي کنوانسيون‌هاي استکهلم، بازل و روتردام افزود: ميزان آلودگي 75 درصد اين روغن‌ها بالاتر از هفت هزار ppm و 25 درصد از آن‌ها با آلودگي 10 هزار ppm است.

وي اظهار کرد: از سال 1370 تاکنون ديگر از روغن‌هاي PCB در ترانس‌ها استفاده نشده است و آنهايي که وجود دارند، مربوط به پيش از اين زمان است.نماينده قاره آسيا و اقيانوسيه در شبکه جهاني حذف روغن‌هاي PCB تاکيد کرد: تا پايان سال 2028 ميلادي ملزم به حذف کامل اين روغن‌ها از چرخه مصرف هستيم.

جعفري گفت: حدود 60 درصد اين روغن‌ها در قاره آسيا وجود دارد؛ اين در حالي است که فقط 20 درصد از آنها در اين قاره مديريت شده است بنابر اين آسيا قاره‌اي است که بيش‌ترين حجم روغن‌هاي PCB مديريت نشده را دارد.

همچنين هادي فرج‌وند دبير مرجع ملي کنوانسيون‌هاي شيميايي وزارت امور خارجه گفت: امحاي روغن‌هاي PCB يکي از تعهدات کنوانسيون استکهلم است که در اين زمينه پروژه‌اي را به صندوق تسهيلات محيط زيست (جف) ارايه کرديم.

وي افزود: اکنون در کشور به فناوري امحاي روغن‌هاي PCB با آلايندگي هفت هزار ppm دست يافته‌ايم و در تلاشيم به اين فناوري در زمينه روغن‌هاي آسکارل نيز برسيم.

فرج‌وند تاکيد کرد: بسياري از کشورهاي قدرتمند و توسعه يافته که در مورد مسايل محيط زيستي به کشورهاي ديگر سخت مي‌گيرند، خود به تعهداتشان عمل نمي‌کنند از اين رو مراقب هستيم تا ماده‌اي جديد به کنوانسيون‌ها اضافه نشود مگر اين که ظرفيت و زيرساخت آن در کشور ايجاد شده باشد.

 

 

 

 

 

انتههای پیام 

Comments (0)
Add Comment