آقای تمیز – ۳

 

به گزارش تاسیسات نیوز، سومین قسمت مصاحبه با آقای تمیز ایران ، مهندس قوامی را میخوانید:



آیا شما در شرکت نقش شهر هنوز کار می‌کنید؟


شرکت نقش شهر همچنان کار می‌کند و من نیز هنوز با این شرکت همکاری می‌کنم و کار تأسیسات را برای برخی پروژه‌های خاص انجام می‌دهم و سهامدار و فعلاً هم هنوز مدیرعامل آن می‌باشم.



آخرین پروژه‌ای که در دست داشتید چه پروژه‌ای است؟


ما بیش از یک سال است که مشاور عالی بانک اقتصاد نوین هستیم ولی شخص خودم، باگذشت نزدیک به نیم‌قرن مداوم در این حرفه، فطرت تأسیساتی پیدا کردم و این کار را برای خرید خانه و ماشین و ویلا انجام نمی‌دهم بلکه این حرفه را دوست دارم. طرحی دارم که حدود ۲۴سال قبل، جرقه آن در ذهنم زده شد و مدت‌ها روی طراحی و محاسبات آن کارکرده‌ام.




وقتی به عمق این طرح نگاه می‌کنید می‌بینید که یک طرح جهانی است که می‌تواند به کاهش مصرف برق در هر کشوری کمک کند.




همچنین به‌سلامتی و ایمنی مردم و از این‌همه زیان‌ها و تلفات که در تونل‌ها روی می‌دهند جلوگیری می‌کند. این طرح را در مردادماه سال ۱۳۷۰ که آن اتفاق خونین و مرگبار در تونل کندوان روی داد و چند تن از هم‌وطنان جان خود را از دست دادند، آغاز کردم. وقتی این صحنه‌ها را دیدم و اخبار آن را شنیدم اندوه زیادی وجودم را فراگرفت و از خودم پرسیدم که پس ما به‌عنوان مشاور تأسیسات در این رخدادها چه مسئولیتی داشته و چه‌کاری انجام می‌دهیم؟


از آن به بعد من در مسیر تغییر اساسی سیستم جت فن‌ها که به‌عنوان تنها سیستم تهویه در تونل‌ها بود، افتادم. این سیستم در مواردی بی‌خاصیت است و شاید بهترین خاصیت آن این است که میلیون‌ها دلار ارز خرج می‌شود. این طرح جدید خود را در قالب مقاله‌ای به شما می‌دهم.



شما اطلاعات گران‌بهایی در مورد اتاق تمیز و آکوستیک دارید. ایرادی که به نسل شما واردشده این است که اطلاعات خود را به نسل جدید انتقال ندادید. چرا در مورد آکوستیک کتابی نوشته نشد. و چرا این دانش را انتقال ندادید؟


من خیلی دوست داشته و دارم که این کار صورت پذیرد. حتی دانشگاه آزاد به من پیشنهاد تدریس داد. ولی گفتند باید کتابی را تدریس کنی که ازنظر من آن کتاب‌سرا پا اشکال بود.




تازه می‌خواستند این اطلاعات را به مهندسین معماری بدهند که به آن‌ها و کارشان چندان ارتباطی نداشت. مثلاً به معمار ارتباطی ندارد که بداند ترانسفر گرمایش از آجر توخالی (یا سفالی) بیشتر است یا شیشه.




بلکه باید بداند شیشه دو لایه یا سه لایه چه محاسنی نسبت به یک‌لایه دارد. او باید بداند آیین‌نامه دیواری که عایق دارد را حتماً باید رعایت کند. شما فرمول‌های تأسیساتی را می‌خواهید به مهندسین معماری یاد بدهید. که اصلاً به دردشان نمی‌خورد. به آن‌ها گفتم اگر می‌خواهید من برای دانشگاه تدریس کنم باید متد و روش من اجرا شود چون من می‌دانم که چه چیز به درد مهندسین تأسیسات می‌خورد و چه چیز را باید مهندسین معماری یاد بگیرند. خلاصه آن‌ها با این مسئله مخالفت کردند و عنوان کردند ما نمی‌توانیم دستورالعمل‌های وزارتخانه را نادیده بگیریم.



اگر این فرصت برای شما ایجاد شود که درجایی بتوانید با متد خاص خودتان برای کسانی که طراحی کرده‌اند و در جایگاه بالایی ازنظر مهندسی تأسیسات قرار دارند تدریس کنید، قبول می‌کنید؟

 

بله حاضرم این کار را بکنم. الآن می‌توانم حدود بیست مهندس طراز اول را نام ببرم که از شاگردانم بوده‌اند و الآن در جایگاه بالایی ازنظر کار و مهندسی قرار دارند.



آیا تابه‌حال شده که در طراحی‌های خود گاف طراحی داده باشید؟



خیر تابه‌حال نشده ولی موردی بوده که متوجه شدم و آن را حل کردم.ساختمان دانشکده دندانپزشکی که ۲۵۰۰۰ مترمربع زیربنا داشت مهندسی که مسئول طراحی این کار بود جهت ساختمان را ۱۸۰ درجه اشتباه کرده بود.یعنی شمالی جنوبی ساختمان را از ابتدا تا انتهای کار اشتباه کرده بود. این تنها موردی بود که در این سال‌ها اشتباه شده بود ولی متوجه شدیم و آن را حل کردیم هرچند که وقت و انرژی زیادی از ما گرفت.



کدام خصلت شما خیلی بارز است؟



آن خصلتی که خیلی در من شاخص است این است که هیچ‌گاه حاضر نیستم از قواعد و اصول عقب‌نشینی کنم.



چه عیب بزرگی دارید؟



عیب بزرگی که دارم تنبلی در یادگیری کامپیوتر است.



چه خصلت خوب بزرگی دارید؟



من که نمی‌توانم از خودم تعریف کنم ولی برای اینکه جواب شمارا داده باشم باید عنوان کنم که من انسان بسیار احساسی هستم.



آخرین کتابی که خوانده‌اید ، چه کتابی بوده است؟


تهویه تونل

 

کتاب‌های تأسیساتی که می‌خوانید ترجمه هستند یا زبان انگلیسی؟



اکثراً کتاب‌های داخلی را می‌خوانم و اگر ترجمه خوبی شده باشد ترجیح می‌دهم کتاب ترجمه‌شده را بخوانم.



زبان انگلیسی شما در چه درجه‌ای قرار دارد؟



در رده‌ی متوسط زبان گفتاری من قوی نیست ولی زبان نوشتاری من بهتر است.



به مسافرت چقدر علاقه دارید؟


بعدازجراحی قلب کمی محتاط‌تر شده‌ام. مخصوصاً وقتی به آمریکا می‌روم.مسافرت حدود۳۰ساعت در هواپیما مرا اذیت می‌کند.بخصوص برای کسانی که قرص وارفارین می‌خورند.ازآنجایی‌که من ورزش می‌کنم و ورزش جز لاینفک زندگی من هست لذا از تاثیرمخرب این قرص‌ها تا حدودی در امان بودم.

 

 

در ضمن من حدود ۳۰ سال است که یوگا کار می‌کنم. دو بار به هند رفته‌ام برای ملاقات با اساتید یوگا و این برای من خیلی مفید بوده است. حالا می‌فهمم که این یوگا چه تأثیری بر بافت‌های عصبی و سیستم عصبی و بدن من داشته است.




بهترین تفریحی که داشته‌اید چه بوده است؟

 

من عاشق نوشتن هستم. به‌نوعی دست‌به‌قلم هستم.الآن کتابی در دست نوشتن دارم به نام برداشت خودم از زندگی . الآن حدود۱۰۰صفحه از آن را نوشته‌ام که شاید تا ۱۰۰۰ صفحه نیز بشود.



چه ساعتی از خواب بیدار می‌شوید؟


من معمولاً ساعت ۸تا ۸:۳۰ از خواب بیدار می‌شوم. بعضی وقت‌ها که این داروها دیروزود می‌شود خواب مرا مختل می‌کند.



چه ساعتی از شب می‌خوابید؟


معمولاً بین ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱نیمه‌شب می‌خوابم.



رابطه شما با موسیقی چگونه است؟


من عاشق موسیقی هستم. حتی خودم سه‌تار می‌زنم. اعتقاددارم که موسیقی غذای روح است.



کارهای کدام‌یک از خوانندگان را دنبال می‌کنید.


من کارهای آقای شجریان را دوست دارم.کلاً موسیقی سنتی را دوست دارم. البته کارهای گیتاریست‌های معروف را نیز دنبال می‌کردم حتی صفحه‌های آن‌ها راهم دارم.



به شعر و شاعری علاقه دارید؟


بله من عاشق شعر و حافظ و سعدی هستم.



وقتی دل‌تنگ می‌شوید چه‌کار می‌کنید؟



مطمئناً گریه نمی‌کنم! البته من دوستان زیادی دارم.همسایه ما دکتر مظفری هستند که دکتر بیمارستان دی هستند و برخی اوقات را باهم می‌گذرانیم.البته دیگر سکوت و آرامش مرا آزار نمی‌دهد.



یک بیت شعر می‌خوانید؟


زلف آشفته و خوی کرده و خندان‌لب و مست
پیرهن چاک و غزل‌خوان و صراحی در دست
نرگسش عربده‌ جوی و لبش افسوس‌کنان
نیمه‌شب مست به بالین من آمد بنشست
سرفراگوش من آورد و به آواز حزین گفت ای عاشق دیرینه من خوابت هست؟
عاشقی را که چنین باده شب‌گیر دهند کافر عشق بود گر نبود باده‌پرست

ادامه دارد…






انتهای خبر

اتاق تمیزتاسیساتمصاحبه
Comments (0)
Add Comment