آغاز سهمیه‌بندی برق صنایع

به گزارش تاسیسات نیوز،  با هدف مدیریت 800 مگاوات کمبود تولید برق در پیک تابستان 93، وزارت نیرو جزئیات سهمیه‌بندی برق صنایع کشور را به تفکیک شرکت‌های برق منطقه‌ای هر استان اعلام کرد.کمبود تولید برق در حالی است که بر اساس اعلام مسوولان وزارت نیرو طی 2سال گذشته کشور با کمبود سرمایه‌گذاری در صنعت برق مواجه بوده که این موضوع تولید برق را با توجه به افزایش مصرف تحت تاثیر قرار داده است.بر اساس اعلام حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو ظرفیت نصب شده در صنعت برق حدود 70 هزار مگاوات است و اگر بخواهیم پاسخگوی افزایش نیاز برق مصرف‌کنندگان باشیم، باید سالانه 5 هزار مگاوات از نیروگاه‌های جدیدالتاسیس به مدار بیاید. با توجه به اینکه هر نیروگاه، حدود 3 سال طول می‌کشد تا وارد مدارشود، بنابراین باید در لحظه، حدود 15 هزار مگاوات نیروگاه در حال احداث داشته باشیم تا اطمینان یابیم که هر سال 5 هزار مگاوات از آنها به مدار می‌آید. در این میان، دولت یازدهم در حالی شروع به کار کرد که نیروگاه‌هایی که در حال احداث بود، حداکثر به 3800 مگاوات می‌رسد و 1200 مگاوات کمبود برق وجود داشت. بر این اساس در تابستان امسال اگرچه قرار است از تمام ظرفیت تولیدی نیروگاه‌های کشور استفاده شود اما مدیریت مصرف به خصوص در بخش صنعت (با هدف تعطیلات سالانه یا تعمیرات اساسی) نیز در دستور کار قرار گرفته است. سال گذشته 2 هزار و ٣٢٢ مشترک صنعتی در کل کشور به‌‌منظور مدیریت مصرف با صنعت برق همکاری داشتند که در مجموع بابت این همکاری 23 میلیارد و 400 میلیون تومان پاداش و تخفیف همکاری دریافت کرده‌اند. مدیریت مصرف برق سال گذشته در حالی صورت گرفت که پیک مصرف برق تابستان سال گذشته 46 هزار و 400 مگاوات بود و پیش‌بینی می‌شود پیک مصرف برق در اواسط تابستان امسال به 50 هزار مگاوات برسد. از این رو سیاست‌های جدید برای برخی از مشترکان با احتمال منفی شدن تراز تولید و مصرف برق در دستور کار مقامات مسوول قرار گرفته است. گفته می‌شود با بهره‌برداری از 14 واحد جدید نیروگاهی با ظرفیت تولید بیش از 2 هزار مگاوات، ظرفیت تولید برق ایران به بیش از 72 هزار مگاوات برسد؛ با این وجود باید مدیریت مصرف برق به خصوص در بخش صنعت (تا 15 شهریور ماه در قالب اجرای طرح ذخیره عملیاتی برق صنایع) در دستور کار قرار گیرد.

 مدیریت 800 مگاوات کمبود تولید برق

در این میان، روز گذشته مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)، اعلام کرد: حداقل سهمیه جلب همکاری مشترکان صنعتی در شرکت‌های برق منطقه‌ای به‌منظور کاهش پیک بار تابستان به میزان 800 مگاوات است. به گفته علیرضا احمدی‌یزدی، شرکت توانیر از پنج سال پیش کارگروه کاهش پیک مصرف را تشکیل داده و متناسب با آن، کارگروه‌های مشابهی در ٥٥ شرکت توزیع و برق منطقه‌ای تشکیل شده است.  وی ادامه داد: برنامه مدیریت مصرف برای بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، کشاورزی، صنعتی و اداری در نظر گرفته شده است.

 برنامه ویژه برای مشترکان صنعتی

احمدی‌یزدی با تشریح اعمال مدیریت مصرف توسط مشترکان کشاورزی و صنعت (با داشتن سهم 8/12 و 2/32 درصد از کل مصرف برق) اظهار کرد: سال گذشته 2 هزار و ٣٢٢ مشترک صنعتی در کل کشور به‌منظور مدیریت مصرف با صنعت برق همکاری داشتند که در مجموع 23 میلیارد و 400 میلیون تومان پاداش و تخفیف همکاری به آنها پرداخت شد. به‌گفته وی، امسال نیز براساس برنامه‌ریزی انجام شده، قرار است با همکاری شرکت‌های برق منطقه‌ای و صنایع، 800 مگاوات مدیریت مصرف برق با اعمال برنامه تعمیر و تعطیلات تابستانی و جابه‌جایی روزهای تعطیل از سوی شرکت‌های صنعتی تحقق یابد.

برنامه مدیریت برق از 10 تا 170 مگاوات

بر اساس سهمیه‌بندی تعیین‌شده مطابق جدول پیش رو، شرکت‌های برق منطقه‌ای استان‌های کشور باید با جلب همکاری مشترکان صنعتی، حداقل 10 مگاوات و حداکثر 170 مگاوات به کاهش پیک مصرف اقدام کنند. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت نیرو، شرکت‌های برق منطقه‌ای اصفهان، باختر و خوزستان که بیشترین تمرکز شرکت‌های صنعتی را دارا هستند، باید به‌ترتیب 170، 110 و 100 مگاوات از طریق جلب همکاری مشترکان صنعتی به کاهش پیک مصرف اقدام کنند. از سوی دیگر، شرکت‌های برق منطقه‌ای هرمزگان با سهمیه 80 مگاوات، تهران با سهمیه 60 مگاوات، همچنین شرکت‌های برق منطقه‌ای آذربایجان و خراسان هر کدام با سهمیه 50 مگاوات در رده بعدی اعمال مدیریت مصرف برق هستند.

آغاز ، سهمیه‌بندی، برق، صنایع
Comments (0)
Add Comment