آخوندی یک، نظام مهندسی صفر

سعید سعیدی
مدیر روابط عمومی تاسیسات نیوز
مدت‌ها از بحث و کشمکش بر سر قانون ارجاع کار و انتخاب مهندس ناظر می‌گذرد که آغازگر حمله، عباس آخوندی بود که اظهاراتش با سپر دفاعی فرج‌اله رجبی روبرو می‌شد. اما در نهایت گویا سپر رجبی نتوانست تاب بیاورد تا از تیغ ضربه‌های آخوندی حتی پس از رفتن و در غیاب او در امان بماند.
سازمان نظام مهندسی حالا حس و حال اسبی سرکش را دارد که از فرط تاخت و تاز در مسیری چندین ساله، پاهایش را بریده‌اند تا مسیر برای اسب‌های تازه‌وارد هموار شود. آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی، با سماجت و پیگیری مصرانه خود بالاخره توانست فاتح این جدال نابرابر شود؛ جدالی که حتی کانون انبوه‌سازان و شهرداری را هم به وسط دعوا کشاند تا طرف دیگر ترازو (آخوندی) سنگین‌تر شود.
اما فارغ از ابعاد این پیروزی، منع ارجاع کار به سازمان نظام مهندسی تبعات مهم و جدی را نیز در پی دارد که اگر درست اتفاق نیافتد، وقوع آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است. اول، به تمام مهندسان ناظر عضو سازمان نظام مهندسی در سال تعدادی پروژه معرفی می‌شد که بخشی از معیشت آن‌ها را از نظر مالی تامین می‌کرد. حالا با قانون جدید، چه تضمینی وجود دارد که مهندسان ناظر همگی بتوانند به یک اندازه از بازار نظارت سهم داشته باشند؟ دوم، گفته می‌شود در قانون جدید، سازنده به اختیار خود، بهترین مهندس ناظر که شناخت از او دارد را انتخاب می‌کند تا از بابت کیفیت ساخت آسوده‌خاطر باشد. چه تضمینی وجود دارد که سازنده برای کاهش هزینه ساخت، با ناظر موردتایید خود زد و بند نکند و مهر تایید کیفیت را بدون ارزیابی سازه دریافت نکند؟ سوم، اکنون که کار از دست نظام مهندسی، خارج شده و به شهرداری سپرده شده، چه تضمینی وجود دارد که شهرداری بتواند این کار را با عملکردی به مراتب بهتر از نظام مهندسی انجام دهد؟
فارغ از تمام این‌ها، باید دست‌کم یکی دو سال منتظر بود تا نتیجه کار را دید تا بتوان با استناد به آن، قضاوت کنیم که آیا تفکر و ایده‌های آخوندی صرفاً در حرف پیروز است یا در عمل هم نتیجه همان است.
آخوندیارجاع کارفرج اله رجبیمهندس ناظرنظام مهندسی
Comments (0)
Add Comment