آخرین خبر درباره سه نرخی شدن بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در دولت سیزدهم ۳۵۰ جایگاه سوخت جدید احداث کردیم و برای بومی‌سازی تجهیزات اقدامات متعددی صورت گرفت.
به گزارش تاسیسات نیوز، جلیل سالاری در نشستی خبری با بیان اینکه در این دولت ریل‌گذاری در صنعت نفت اتفاق افتاده است، اظهار کرد: از زمان شروع فعالیت در حوزه پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با چالش‌هایی مواجه بودیم که نیاز بود ریل‌گذاری پرقدرت صورت بگیرد.
وی افزود: به دلیل شرایط کرونا ۷۴۴ میلیون لیتر تعهدات صادرات بنزین را داشتیم و نیاز بود حل و فصل شود و از یک طرف منابع ۲۷ فقره صادرات به شرکت‌های بدون پشتوانه برنگشته بود.
او افزود: رقم تعهدات صادرات ۳۵۸ میلیون دلار معادل ۵۸ کشتی برنگشته بود که این موضوع نیاز به پیگیری داشت.
پیگیر پتروپالایشگاه شهید سلیمانی هستیم
سالاری در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین وضعیت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، گفت: از سهامدارانی که در این ‌پروژه هستند گله‌مندیم، شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ۱۰ درصد سهام‌دار است اما با این حال ۲۵ درصد آورده داشته است که لازم است مابقی سهام‌داران نیز همراهی کنند.
ثبت درخواست اینترنتی کارت سوخت منتظر ایجاد زیرساخت‌
وی با بیان اینکه تمام فشار روی مجموعه پالایش و پخش بوده جلسات متعددی داشتیم، به‌طوری که ۱۹ جلسه هیات مدیره برگزار شد و تمام زیرساخت‌ها را فراهم کرده‌ایم، گفت: اخیرا یک جلسه با سهام‌داران داشتیم و با آن‌ها اتمام حجت کردیم و انتظار این است تمام سهام‌داران قدرالسهم را واریز کنند تا پروژه دنبال شود.
او در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره آخرین وضعیت درخواست کارت سوخت به صورت اینترنتی و علت تاخیر اجرای این پروژه، اظهار کرد: فرایند کار اجرایی شده نیازمند اطلاعات خودرو هستیم، زیرساخت‌ها از سمت ما اکنون آماده است و منتظر آماده شدن زیرساخت‌های اطلاعاتی هستیم تا این کار پیش برود.
سه نرخی بودن بنزین بی اساس است
وی با تاکید بر اینکه سه نرخی بودن بنزین بی اساس است و سیاست‌های غیرقیمتی در دستور کار دولت قرار دارد، گفت: جلوگیری از انحراف و قاچاق سوخت یکی از کارهایی است که اقداماتی برای آن انجام شده و باید این روند ادامه یابد.
او افزود: مصرف بنزین کشور ۳ برابر استاندارد جهانی است. اگر ۱۰ درصد مصرف بنزین کاهش یابد امکان صادرات این سوخت فراهم می شود که درآمد قابل توجهی برای کشور خواهد داشت.
به گفته وی در شرایط خاص مانند بازه زمانی تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها، گاهی نیاز می شود که سوخت کشور از مسیر تهاتر و سوآپ تامین شود که در قانون‌ پیش بینی شده است.
تحقق افزایش تولید و کیفی پالایشگاه اصفهان
وی تصریح کرد:  پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بهره برداری رسیده بود اما در حوزه بهره برداری و نگهداشت مشکلات جدی در این پالایشگاه وجود داشت که اقدامات جهادی و فنی در دولت سیزدهم باعث شد این مشکل عمده برطرف شود.
وی با بیان اینکه بعد از استقرار دولت سیزدهم ۱۶۰۰ نقطه در پالایشگاه اصفهان و در زمان کوتاهی با تعویض کالا تعمیر شد که در افزایش تولید و کیفی سازی موثر بود.
به گفته وی زیان انباشه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۱۸ درصد بود که با اقدامات موثر در ارتقای کیفی و مدیریت منابع در مدت فعالیت دولت سیزدهم، شرکت از زیان خارج شده است.
وی با بیان اینکه تمامی حساب‌های بانکی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به تعداد  ۳۶۰ فقره حساب در خزانه کشور متمرکز شده است، گفت: با اینکه این موضوع تکلیف قانونی از سال ۱۳۹۷ بود اما در آن مدت انجام نشده بود که در دولت سیزدهم و طی مدت ۶ ماه صورت پذیرفت.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه افزایش جهشی مصرف بنزین کشور پس از کنترل کرونا امکان صادرات بنزین را از بین برد و اینکه در شرایط کرونا در سال ۱۳۹۹ با مصرف روزانه حدود ۷۰ میلیون لیتر بنزین و تولید حدود ۹۳ میلیون لیتر، امکان صادرات بنزین وجود داشت، اما با افزایش ۲۰ میلیون لیتری مصرف پس از کنترل کرونا، امکان صادرات بنزین عملا وجود نداشت، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ اگر شرایط کرونا نبود، مصرف بنزین به ۱۰۵ میلیون لیتر می‌رسید و ۱۲ میلیون لیتر در روز ناترازی بنزین داشتیم، اما به‌خاطر کاهش مصرف بنزین به دلیل شیوع کرونا، امکان صادرات بنزین فراهم شد.
تولید بنزین به ۱۱۲ میلیون لیتر در روز رسید
وی ادامه داد: ظرفیت تولید بنزین در ابتدای دولت سیزدهم حدود ۹۴ میلیون لیتر بود که این ظرفیت را به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رساندیم و با انجام تمهیداتی از جمله افزایش ظرفیت شرکت‌های پالایشی، تولید بنزین به ۱۱۲ میلیون لیتر در روز رسید.
واردات بنزین در قالب تهاتر و سوآپ داریم
وی در خصوص وضعیت واردات بنزین نیز، گفت:  واردات بنزین در قالب تهاتر و سوآپ داریم و در سال جاری هم منابعی برای آن درنظر گرفته شده است.
وی با تاکید بر اینکه چیزی به اسم بنزین پتروشیمی نداریم، بلکه استفاده از مولفه‌های پتروشیمی مثل ریفورمیت و MTBE را در تولید بنزین داریم که این ریفورمیت نیز همتراز ریفورمیت پالایشگاهی، کیفیت دارد و بر اساس استاندار است، گفت: مصرف بنزین کشور ۳ برابر استاندارد جهانی است و اگر ۱۰ درصد مصرف بنزین کاهش یابد امکان صادرات این سوخت فراهم می شود که درآمد قابل توجهی برای کشور خواهد داشت.
سالاری با بیان اینکه هر خودروی ایرانی در هر پیمایش ۱۰۰ کیلومتر، ۱۲ لیتر به طور متوسط مصرف بنزین دارد که این رقم با هیچ استانداردی منطقی نیست و به‌ازای حدود ۲۴ میلیون خودرو داریم روزانه ۱۱۶ تا ۱۱۸ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنیم که رقم بسیاری بالایی است، اظهار کرد: موضوع اسقاط خودروهای فرسوده در کشور مورد توجه قرار نگرفته درحالی که باید این امر با استفاده از ظرفیت‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در دستور کار جدی قرار بگیرد. امسال ۱.۵ میلیون خودرو به ناوگان حمل‌نقل کشور افزوده می‌شود که میزان مصرف آنها ۵ میلیون لیتر در روز خواهد بود
امیدواریم بنزین سوپر به چرخه تولید سوخت کشور اضافه شود
سالاری دلیل کمبود بنزین سوپر در جایگاه‌ها را تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند اعلام کرد و گفت: تولید این سوخت به صورت محدود بوده مصرف کننده آن نیز محدود است در پالایشگاه شازند تولید بنزین سوپر داریم که عمدتا برای ناوگان هوایی آموزشی در اولویت توزیع قرار دارد. با نهایی شدن تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند از ۱۸ اسفند تا اواسط فروردین و همچنین استفاده از کاتالیست امیدواریم بنزین سوپر به چرخه تولید سوخت کشور اضافه شود.
سه نرخی شدن بنزینصادرات بنزینقیمت بنزین
Comments (0)
Add Comment