آجرهای چاپ سه بعدی با قابلیت خنک سازی اتاق ها با آب

به گزارش تاسیسات نیوز، پیش از این طراحان از حضور استخرهای شنا یا مزیت بادها برای خنک سازی درون اتاق ها استفاده میکرده اند. 



اما چه میشود اگر بتوان آجرهایی ایجاد کرد که قادر به خنک کردن محیط باشند؟

 

استودیوی طراحی Emerging Objects موفق به چاپ سه بعدی آجرهای روزنه دار با نام Cool Bricksشدند که میتواند با آب پر شده تا دمای محیط را پایین بیاورد.

 

 

این آجرها ازاصل سرسازی با تبخیر استفاده میکنند که در آن بخار آب به منظور کاهش دما به هوا اضافه میشود.

 

اگر یک لباس خیس را جلوی پنجره آویزان کنید، درواقع ازهمین اصل استفاده کرده اید.

 

هر آجرخنک کننده ی چاپ سه بعدی دارای ساختار سه بعدی سرامیکی شبکه مانند است که میتواند آب را درون روزنه های خود مانند یک اسفنج نگه دارد.

 

هنگامی که هوا از میان روزنه های آجر عبور کند، بخار آب تبخیرشده را به خود جذب کرده و فرآیند خنک سازی را انجام می دهد.

 

بر اساس اعلام طراحان، اگر تمامی دیوارهای یک خانه با این آجرهای حامل آب روزنه دار ساخته شوند، جریان عبورکننده از میان آنها درجه حرارت کلی داخل خانه را کاهش خواهد داد.

 

رونالد ریل، یکی از طراحان میگوید: ”این آجرها میتوانند جایگزینی برای سیستم های تهویه ی هوا یا سیستم های خنک کننده ی الکتریکی باشند. این شیوه بسیار طبیعی تر و کم انرژی تر میباشد.“

 

این آجرها میتوانند در کنار یکدیگر برای ایجاد یک دیوار قرار گیرند.

 

همچنین هرآجر دارای شکلی است که قادر به ایجاد سایه ی کمی می باشد تا بتوانند از سطح دیوار در برابر خورشید محافظت کرده و عملکرد کلی این شیوه را بالا ببرد.

 

 

پژوهشگران به تازگی آزمایشات خود بر روی نمونه ی اولیه این آجرها را شروع کرده تا میزان اثرات خنک سازی آ نها را اندازه بگیرند، و معتقدند میتوان ازاین آجرها برای خنک کردن اتاق های بزرگ استفاده کرد یا حتی این آجرها قابل کاربرد در برنامه های کشاورزی نیزهستند.

 

 

ریل میگوید: ”آب میتواند به صورت دستی یا از طریق پمپ وارد آجرها شود. میزان خنک سازی محیط بستگی به اندازه ی دیوار، اندازه ی آب وجریان هوا دارد.“







انتهای خبر

آبتاسیساتخنک سازیسه بعدی
Comments (0)
Add Comment