آتش ۲۵ میلیون بخاری غیر استاندارد به جان صنایع

تاسیسات نیوز/حسن مرادی، کارشناس مسائل انرژی: دولت تعهد دارد به کشورهای عراق، ترکیه و ارمنستان صادرات گاز انجام دهد که این مسئله به دلیل درآمد صادراتی‌اش برای کشور الزامی است.
از طرفی گاز مصارف خانگی و تجاری در اولویت قرار دارد و در بسیاری از مصارف خانگی، تجاری و اداری دچار مصرف بی‌رویه گاز هستیم و در این زمینه با بحران جدی مواجه شده‌ایم. چرا که به دلیل کمبود گاز دولت مجبور شد همانند سال گذشته سوخت برخی از صنایع مثل صنایع سیمان و فولاد را قطع کند.  صنایع نیز اگر از قبل پیش‌بینی نکرده باشند و گازوییل اندوخته نداشته باشند تولیدشان متوقف می‌شود.
همچنین بعضی از صنایع در مواقع قطعی گاز از مازوت به عنوان سوخت جایگزین استفاده می‌کنند که متاسفانه در حال حاضر با قیمتی بیش از سه برابر گاز معمولی فروخته می‌شود. از طرفی اگر مسافت زیاد باشد هزینه انتقال مازوت تا چهار و پنج برابر بیشتر می‌شود. بنابراین باید فکری به حال صنایع کرد و اکنون در آغاز فصل زمستان، باید به فکر زمستان و کمبود گاز بود. با توجه به این که ایران دارای بزرگترین ذخایر گازی دنیا است دولت باید تدبیر کند که با چنین مشکلی در صنعت تولید مواجه نشویم. همچنین دولت باید برای ازدیاد و بالانس تولید بایستی مقداری گاز سبک به چاه‌ها تزریق کند.  همچنین روش مصرف گاز در ایران باید تغییر کند چراکه بخش عمده تلفات گاز در استفاده خانگی است.
در حال حاضر ۲۵ میلیون بخاری غیراستاندارد وجود دارد. یعنی تمام بخاری‌های دودکش‌دار منازل و کارگاه‌ها غیراستاندارد هستند! این بخاری‌های غیراستاندارد می‌بایست اصلاح شود.  مردم باید همیت ملی داشته باشند. روش‌های زیادی در دنیا وجود دارد که ما از آن فاصله زیادی داریم مثلاً لباس گرم پوشیدن در فصل زمستان. همانطور که شرکت برق آموزش می‌داد باید شرکت گاز نیز آموزش‌هایش را گسترش دهد. متاسفانه هیچ ارگانی وجود ندارد که بر روی الگوی مصرف گاز در مغازه‌ها و مکان‌های تجاری نظارت داشته باشد و به آن‌ها تذکر بدهد.  قرار بود بر موتورخانه‌های مسکونی نظارت و بازدید شود و موتورخانه‌هایی که پوشش و عایق لازم را ندارند اصلاح شوند. بیشتر منابع و مخازن روی بام‌ها عایق ندارند و بعضاً حتی درپوش هم ندارند. حجم زیادی از گرما از منبع انبساط پشت بام‌‌ها هدر می‌رود.  در گلخانه‌ها بارها تاکید شد که باید با انرژی خورشیدی و پنل‌های نوری گرم شوند.
اگر سقف گلخانه به صورت دوجداره باشد، تابش آفتاب روی سقف گلخانه‌ها باعث گرمایش آن‌ها خواهد شد.  بسیاری از ادارات ساختمان‌های قدیمی دارند و شیشه‌های آن‌ها دوجداره نیست. کارمندان نیز نه تنها از شوفاژ استفاده می‌کنند، بخاری‌های مازاد نیز سفارش می‌دهند و حتی روی میزشان می‌گذارند.  چرا سیستم نظارت و بازرسی نیست که به داد منابع کشور برسد و به اینها تذکر دهد؟ مگر قرار نبود در ادارات یک ساعت قبل از تعطیلی ادارات تمام سیستم‌های گرمایشی خاموش شود؟ مگر قرار نبود فقط یک ساعت قبل از شروع کار سیستم گرمایشی به راه بیفتد؟ کدام دستگاه چنین کاری می‌کند؟
قرار بود در ساختمان‌های نوساز مقررات مبحث ۱۹ ساختمان اجرا شود که در آن به عایق بندی دیوارها، کف، سقف و دوجداره سازی شیشه‌ها تاکید شده بود.  بنابراین جمیع تلفات انرژی در بخش اداری، تجاری و صنعتی، ما را به ارقامی نجومی می‌رساند. اینکه فقط زمستان‌ها یادمان بیفتد که باید صرفه‌جویی کنیم درست نیست.
در تمام سال مامور اداره گاز یا برق می‌توانند حین ساخت ساختمان‌های جدید نظارت کنند و بر روی عایق‌بندی شدن ساختمان‌ها تاکید کنند، حتی شده پروژه را تعطیل کنند تا اصلاحات صورت گیرد.
بخاری غیراستانداردصادرات گازصرفه جویی گاز با بخاری های
Comments (0)
Add Comment