آب یا برق!

روح اله واصف- مدیرمسئول و سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز: به نام خدا، همکاران گرامی سلام و خدا قوت؛ کشور ما در منطقه خشک کره زمین قرار دارد و تغییرات اقلیمی سال‌های اخیر، خشک‌سالی های طولانی‌مدت و ترسالی‌های کوتاه و تأثیر تلخ گازهای گلخانه‌ای پنجه خون‌آلود و تیز خود را بر روی کشور ما کشیده است. گذر از مدیریت آب‌های جاری به مصرف آب‌های ژرف و حتی استفاده از آب دریاهای آزاد نمونه‌هایی از تلاش‌ها برای حل این مشکلات خودساخته اقلیمی است که البته راه‌حل های اشاره شده شاید مرهمی موقت و یا حتی بی‌اثر باشد. مهاجرت از خشک اقلیم‌های ایران به‌سوی مناطق آبدارتر آغاز شده است و برخی از هم‌وطنان ما از یزد و اصفهان به سمت مازندران و گیلان در حال کوچند.
این سکه اما روی دیگری هم دارد و آن کمبود انرژی برق است که سالهاست با رشد تکنولوژی در کشور ما رشد می‌کند. هر سال دولت سعی می‌کند با اورهال نیروگاه‌ها، استفاده از دیزل ژنراتورهای مجتمع‌های صنعتی و تجاری، قطعی برق برخی از مناطق صنعتی این مشکل را به شکلی مدیریت کند. توجه کنیم که مدیریت می‌شود و نه حل! نیروگاه‌هایی هم هر چند سال یکبار افتتاح می‌شود. ولی چه سود که مصرف همیشه بیش از تولید است.
نیروگاه هسته‌ای ما با همه مشکلات عدیده‌ای که با تولد خود برای ما به ارمغان آورد و جدا از تجارت پرسود همسایه روس ما که بنا بر شنیده‌های تأیید نشده ما، چیزی را به چند برابر قیمت و با قدیمی‌ترین تکنولوژی از آن‌هاخریدیم و به گفته خوشان صنعت آن‌هارا از ورشکستگی نجات دادیم، نتوانسته است ما را به رستگاری برساند. نیروگاه‌های خورشیدی و بایومس و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر هم که در دنیا دچار چالشند و در ایران ما هم به همین نحو. پس چه کنیم که برق نداریم؟
سال‌ها است که مدیریت انرژی و آب کشور ما در این بحران خودساخته دست‌وپا می‌زند که آب یا برق؟ کدام مهم‌تر است؟
در تبلیغات اخیر تلویزیونی ما سازمان بهینه‌سازی افراد را به استفاده از کولرآبی به‌جای اسپلیت تشویق می‌کند. یعنی بازهم سیاستگذار تصمیم گرفته است از برقی سازی برودت به سمت آبی سازی آن برود. این دور باطل است و ما را به ساحل نخواهد رساند. وقت است که فکری اساسی شود و به‌جای چنین راه‌حل های مقطعی‌ای به سمت رفتارهایی پایدار برویم.
یک روز چیلر جذبی خوب تشخیص داده می‌شود و به‌تبع آن ما بزرگ‌ترین مصرف‌کننده چیلر جذبی در جهان می‌شویم. روزی دیگر اسپلیت نسخه می‌شود و پشت آن سیل اسپلیت وارد کشور ما می‌شود و امروز کولرآبی و سیل آبی که از کشور خارج می‌شود. کشتیبان را سیاستی دگر لازم است!
تا بعد!
آب یا برقاسپلیتانرژی هسته ایاهمیت آب یا برقتامین برق و آبصرفه جویی آب و برقصرفه جویی انرژیچیلرکولر آبیگولر گازی
Comments (0)
Add Comment