آب گرفتن از سد با دادن پول

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، این وزارتخانه اعلام کرده است که تا پایان سال 97 با تامین اعتبار میتوان از سد، آب گرفت. 



مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي مازندران گفت: با تأمين اعتبار اجراي سد هراز، اين سد در سال 97 قابل آبگيري خواهد بود و بخش عمده مشکلات 5 شهر واقع در دشت هراز و اراضي کشاورزي آن برطرف مي‌شود.

 

 

نمايندگان مردم نور و محمودآباد، آمل،بابل، بابلسر با حضور در سد هراز و بازديد از بخش‌هاي مهم اجرايي اين طرح آمادگي خود را براي رفع مشکلات اين طرح از جمله مشکلات تأمين منابع مالي آن اعلام کردند.

 

 

در اين نشست مديرعامل آب منطقه‌اي مازندران با اشاره به اهميت اين طرح براي کل کشور از جمله استان مازندران گفت: با بهره‌برداري اين سد بزرگ بيش از يک سوم مردم استان به‌طور مستقيم از آب شرب و کشاورزي آن بهره‌مند خواهند شد.

 

 

محمدابراهيم يخکشي، با بيان ويژگي و مشخصات اين طرح که سالانه 650 ميليون مترمکعب آب را در استان تنظيم خواهد کرد، افزود: هم اکنون 30 درصد از عمليات اجرايي اين سد انجام شده و تاکنون بيش از 42 ميليارد تومان بدون احتساب رقمي 20 ميليارد توماني که به پيمانکار بدهکار هستيم هزينه شده و براي تکميل اين سد 400 ميليارد تومان اعتبار نياز است که اگر تأمين شود مي‌توانيم در سال 97 آبگيري و بهره‌برداري از آن را آغاز کنيم.

 

 

وي اعتبار امسال اين پروژه را 38 ميليارد تومان اعلام و اضافه کرد: اين رقم با توجه به حجم عمليات اين طرح و اجراي آن کافي نيست و بسته هراز که شامل سد، نيروگاه،طرح آب‌رساني، کانال انتقال آب چالوس و شبکه آن است بالغ بر 2000 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد.

 

 

در ادامه نمايندگان مجلس طي سخناني بر تداوم حرکت جمعي جهت پيگيري مطالبات استان اختصاص بخشي از اعتبارات ماده 180 به سد هراز، استفاده از فاينانس براي تأمين منابع مالي، اجراي هم‌زمان شبکه آبياري و زهکشي پايين دست سد استفاده ديگر منابع مالي از جمله اوراق مشارکت و منابع بخش خصوصي و بهره‌گيري بيشتر از ظرفيت و توان مالي قرارگاه به عنوان پيمانکار اين طرح تأکيد کردند.

 

 

در اين نشست تاکيد شد که دو پروژه مهم و اصلي و کليدي استان سد هراز و راه آهن تهران به شمال است که اين دو پروژه تنها متعلق به مردم استان نيست بلکه متعلق به جمعيت 175 ميليوني کشور است.

 

 

بر اساس اين گزارش، استان مازندران در زمينه اجرايي طرح توسعه منابع آب يک عقب‌ماندگي تاريخي دارد که بايد نگراني مردم استان در بخش آب مرتفع شود.

 

 

در سال جاري به دليل کمبود آب از مردم خواسته شد از انجام کشت دوم که در استان بالغ بر 80 هزار هکتار اراضي شاليزاري است، خودداري کنند و اين براي استاني که اراضي آن مستعد است، مي‌توان با احداث سد نياز آبي مردم را برطرف کرد.

 

 

اهميت دشت هراز از اين روست که سطح اراضي شاليزاري آن بالغ بر يک‌صد هزار هکتار بوده و حدود 20 درصد از برنج کشور در اين دشت توليد مي‌شود؛بنابراين سد هراز بايد در اولويت قرار گيرد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

آباعتبارتاسیساتوزارت نیرو
Comments (0)
Add Comment