آب را با اسفنج تمیز کنید

 

به گزارش تاسیسات نیوز، وقتی نفت به اقیانوس نشت می کند، عمده تلاش های صورت گرفته برای تمیز آب روی سطح متمرکز می شود. سطح صاف را می توان سوزاند یا با اسفنج های مختلف، صابون یا مش جمع آوری کرد، اما بازیابی توده های زیرسطحی سخت تر است.






اسفنج اولئو که توسط آزمایشگاه ملی آرگون ابداع شده، نوع جدیدی از فوم است که می تواند نه تنها نفت را به خود بگیرد بلکه می تواند فشرده شود تا دوباره از آن ماده استفاده شده و نفت بازیابی شود.

 

 

 

 

به دنبال فاجعه افق آب های عمیق در سال 2010، که حدود 5 میلیون بشکه نفت به خلیج مکزیک سرازیر شد، دانشمندان و شرکت های سراسر جهان به فکر ابداع تکنیک های جدید تمیزکردن افتادند.

 

 

 

 

سیستم های مکنده سطحی، سانتریفیوژها، فیلترها و موارد الهام گرفته از طبیعت همه در این جهت به خدمت گرفته شدند، اما یافتن یک روش موثر، بادواو و با قابلیت استفاده مجدد برای نفت سطحی و زیرسطحی سخت است.

 

 

 

 

اسفنج اولئو مجموعه ای از امکانات ارایه می کند که پیش از این وجود نداشته است. ماده اصلی این اسفنج از فوم پلی یورتان معمول است که توانایی زیادی در ربودن مایعات دارد. مشکل این ماده در حالت طبیعی آن این است که آب و نفت را از هم تشخیص نمی دهد. محققان آرگون این ماده را با استفاده از فرایندی به نام سنتزی نفوذ هوای متوالی (SIS) اصلاح کرده اند.

 

 

 

 

بدین ترتیب برای اولین بار یک لایه نازک اکسید فلز داخل فوم ایجاد شد. سپس مولکول های نفت دوست به آن لایه می خورد و در نتیجه اجازه می دهد اسفنج نفت را به آب ترجیح دهد. در آزمایشات مخازن آب های زیرزمینی، اسفنج اولئو نفت دیزل و خام را هم رو و هم زیر سطح از اب جذب می کند. در نتیجه می توان از ماده دوباره استفاده و نفت را بازیابی کرد.

 

 

 

 

تیم تحقیقاتی این پروژه می گوید علاوه بر نشتی های نفت، اسفنج اولئو می تواند برای حذف نفت و دیزلی که در بنادر و لنگرگاه ها هم می ریزد استفاده کرد. اتصال مولکول های دیگر به پریمر موجود در اسفنج همچنین اجازه می دهد این ماده برای مواد دیگری که باید از آب حذف شوند استفاده شود.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

آباقیانوستاسیساتتکنیکنفت
Comments (0)
Add Comment