آب تهران میکروب دارد؟!


به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از پایگاه خبری مهر، بحث میکروب در آبهای تهران مشکلاتی را برای پایتخت نشینان بوجود آورده است.

دکتر محمد مهدی فیض آبادی در نشست خبری شانزدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران اظهارکرد: یکی از مهمترین چالش های بهداشتی شهر تهران، آب آشامیدنی است که این اطمینان را به شهروندان تهرانی می دهم که از لحاظ دارا بودن میکروب سالم است.

وی اظهار کرد:یکی از مهمترین موضوعات شانزدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران بررسی کیفیت آب تهران از لحاظ وجود نیترات و سایر املاح است که در این کنگره با حضور متخصصان و کارشناسان ایرانی و یک متخصص از کشور استرالیا مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

فیض آبادی ادامه داد: همچنین در این کنگره کیفیت آب شرب تهران،آب معدنی ها و آب های بطری شده بررسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه 142 مرکز در کشور از سوی سازمان آب و فاضلاب کیفیت آب را پایش می کنند،گفت:در تیم بررسی کننده کیفیت آب، افراد متخصص که دانش پزشکی بالایی دارند یا متخصص پزشکی اجتماعی هستند که استاندارد های روز دنیا را در بررسی کیفی آب اعمال می کنند.

*** آنتی بیوتیک ها چالش پزشکی قرن

فیض آبادی با بیان اینکه یکی از مشکلات جهان امروز وجود مقاومت میکروبی است، اظهار کرد:تجویز بی رویه آنتی بیوتیک ها منجر به مقاومت میکروبی می شود.

وی ادامه داد: مهمترین چالش در جهان و در کشور ما آنتی بیوتیک ها هستند که از آن می توان به عنوان چالش پزشکی قرن نام برد.

رییس انجمن علمی میکروب شناسی ایران اضافه کرد:درحال حاضر تولید جدید داروهای آنتی بیوتیک آسان نیست و هزینه های زیادی را بر جوامع تحمیل می کند و شرکت های داروسازی هیچ رغبتی به تولید جدید آنتی بیوتیک ها ندارد.

فیض آبادی توضیح داد:یکی دیگر از مشکلات که از مقاومت میکروبی ناشی می شود وجود عفونت های بیمارستانی که حدود 2 تا 5 درصد را شامل می شود و افرادی که در بیمارستان ها بستری می شوند می توانند عفونت بیمارستانی را از راه پوست یا جراحی به اندام های دیگر انتقال دهند.

وی اظهار کرد:در بیمارستان ها چون بدن بیمار ضعیف و آسیب پذیر است، میکروب ها به راحتی رشد خواهد کرد و این مقاومت میکروبی به دارو جواب نمی دهد و حال بیمار بدتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه مقاومت میکروبی در بیمارستانها مهمترین چالش دنیا محسوب می شود گفت:مقاومت میکروبی یا ذاتی است یا اکتسابی که در ساختار میکروب، داروی آنتی بیوتیک نفوذ ناپذیر خواهد بود.

رییس انجمن علمی میکروب شناسی ایران با اشاره به اینکه یکی دیگر از مباحثی که در این کنگره بررسی می شود،فرآورده های ضد میکروبی است که رهنمود های لازم تولیدات دارویی طب سنتی و صنعتی را به مخاطبان ارایه خواهد کرد.

فیض آبادی همچنین ادامه داد:یکی دیگر از مشکلاتی حوزه میکروب شناسی وجود ویروس و باکتری تب بروسلوز یا تب مالت است که به مراتب بدتر از بیماری سل است که در این کنگره بیماری سل به صورت سمپوزیوم مورد بررسی قرار می گیرد.

در ادامه این نشست دکتر عبدالرزاق شهرکی هاشمی دبیر اجرایی شانزدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران گفت:دراین کنگره شرکت کنندگانی از کشورهای آلمان، استرالیا،بلژیک، انگلیس، هلند ، فرانسه، ترکیه ، افغانستان و ارمنستان حضور و در باره موضوعات مختلف علمی سخنرانی خواهند کرد.

به گفته وی از کشور عراق 18 نفر ثبت نام کرده اند که بیشترین شرکت کننده را به خود اختصاص داده اند.

دبیر اجرایی این کنگره یاد آور شد: در پنل علمی در باره ساخت واکسن ها و وضعیت فعلی و چگونگی واکسن در ایران و جهان بحث و بررسی می شود.

هاشمی گفت:سال گذشته مقالات علمی قابل توجهی در یکی از مجله های معتبر ISI منتشر شد.

وی اضافه کرد:حدود 1700 مقاله علمی به دبیرخانه کنگره ارسال شده است که 1480 مقاله به صورت پوستر و 50 مقاله علمی به صورت سخنرانی به مخاطبان ارایه می شود.

هاشمی اضافه کرد:شانزدهمین کنگره میکروب شناسی ایران همانند سالهای گذشته با سازماندهی و مدیریت انجمن میکروبشناسی ایران برگزار خواهد شد که همزمان سمپوزیوم ها و کارگاه های آموزشی متنوعی با مدیریت علمی دانشمندان برجسته ایرانی تشکیل می شود.

وی گفت:محورهای مورد بررسی دراین کنگره میکروبیولوژی پزشکی، اعم از میکروب شناسی بالینی، گیاهان دارویی و خواص ضد میکروبی آنها، میکروبیولوژی محیطی، میکروبیولوژی مواد غذایی، میکروبیولوژی صنعتی و کشاورزی، میکروبشناسی مولکولی، میکروب شناسی زنوزیس و بیماریهای عفونی نوپدید، بیوتکنولوژی، تنوع گونه ای و سیستماتیک میکروبی، و بسیاری از موضوع های میکروبیولوژی مدرن امروز دنیا مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

شانزدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران در روزهای 3 تا 5 شهریور ماه 1394 در مرکز همایش های بین الملی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می شود.






انتهای خبر

آببحرانتاسیساتتهرانمیکروب
Comments (0)
Add Comment