«آبِ پنهان»، بحران آشکارِ خشکسالی در حال و آینده

ضرورت فرهنگسازی مصرف بهینه انرژی ، به ویژه «آب و برق» در همه بخش های شرب، کشاورزی، صنعت غیرقابل انکار است. اما آنچه که بر اساس اقلیم موجود باید به طور جدی به آن پرداخت، جلوگیری از هدرروی انرژی است.
تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: بنا به اعلام نظر کارشناسان هَدَررفتِ آب در بخشهایی غیر از شرب، صنعت و کشاورزی، حجم قابل توجهی را شامل می شود که می توان بخشِ اعظمِ آن را در حوزه هایی مانند؛ «ساخت و ساز»، «آبیاری چمن ها»، «شست و شو» و «فرسودگی سیستم های آبرسانی» جست و جو کرد که به تعبیر کارشناسان از آن با عنوان «آبِ پنهان» یاد می شود.
موقعیت جغرافیایی و ضرورت فرهنگسازی در ممانعت از هدررفتِ «آبِ پنهان»
ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و بحران کم آبی جهانی، ضروری است که مطابق با رشد فناوری و دانشِ روز، الگوی مصرف مناسبی در این بخش تعریف کرده و با تقویت نگاه ها و برنامه ریزی ها به ویژه در شهرهای بزرگ، تا بتوان چشم اندازِ خوبی در این زمینه ترسیم کند.
حفظ منابع طبیعی برای آیندگان، تعهد و وظیفه ای است که علاوه بر مسئولین، متوجه تک تکِ افراد جامعه نیز هست.
برپایه برخی آمارها، در سال ۹۵ در کشور ۳۳۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده؛ این تنها آمار واحدهای مسکونی است که میزان هدررفت آب در جریان این میزان ساخت و ساز اگر اندازه گیری شود دغدغه های ما بسیار تغییر شکل خواهد داد.
نکته قابل توجه تر اینکه؛ در بیشتر ساخت و سازها از آب سالم و قابل شرب استفاده می شود؛ آبی که در جریان ساخت و ساز هدر می رود و بازیافت هم نمی شود.
راهکار چیست؟
ارائه طرح «ساختمان سبز» و «ساختمان های پایدار» بعنوان راهکاری تلقی می شود که مسئولان و کارشناسان در حوزه کاهش مصرف آب، در بخش هَدَررفت آب ارائه کرده اند که می تواند مانع از هدررفت حجم زیادی از آب شود.
کارشناسان معتقدند که؛ در حوزه ساختمان پایدار برای صرفه جویی در مصرف آب یکی از راهکارها، وجود مخزن بزرگ در بالای ساختمان ها به منظور جمع آوری آب باران و استفاده از آن در مصارف غیرآشامیدنی و آبیاری است.
این مسئله با توجه به افزایش جمعیت و ساخت و ساز در کشور ، رقم زیادی در بحثِ کاهش مصرف آب در ساختمان ها ی در حال بهره برداری را شامل می شود که می تواند کمک بزرگی به بهبود وضعیت مصرف آبِ کشور کند.
استفاده از تکنولوژی های نوین در آبیاری فضای سبز
استفاده از آبِ خاکستری یا آبِ بازیافت شده، یکی از راهکارهایی به شمار می آید که خوشبختانه وزارت نیرو با مذاکرات صورت گرفته با شهرداری در صدد هدایت بهینه پسآبها به سمت آبیاری فضای سبز است. فرآیند استفاده مطلوب از پسابها در بسیاری از بخش ها با تکنولوژی نوین ممکن شده که هر روز با فناوری های نوین در حال گسترش است.
«آبِ پنهانِ تبخیرشده»
به گفته کارشناسان محیط زیست، بخشی از «آبِ پنهان» در کشور به شکل بخار شده هَدَر می رود که می توان آن را مجدداً بازیافت کرد که از آن به عنوان «آبِ پنها زمین زاد» یاد می کنند.
توجه به این مسئله از نظر این گروه بسیار جدی است که می توان به منظور جلوگیری از هدرروی «آب پنهان» بویژه در حوزه فضای سبز، به انتخاب نوع گیاهان با مصرف کمتر آب ، مانند درختان عرعر و مانند آن و همچنین استفاده از آبِ درون خاک و یا پسابها روی آورد.
نقش شرکتهای خصوصی در بحران کم آبی
نیم نگاهی به برخی کشورهای همسایه که اقلیم خشک دارند نشان می دهد که سال هاست ضرورت توجه به مصرف آب و حفظ منابع آبی را درک کرده اند و در این زمینه مدیریت مطلوبی اعمال می شود .
ایران نیز از این امر غافل نمانده و علاوه بر اعمال سیاستهایی در حوزه صرفه جویی آب، با بهره گیری از ظرفیتهای موجود در بخش خصوصی در صدد است تا با استفاده از دستگاه ها و سیستم های جدید علاوه بر کاهشِ مصرف آب، فرصت حفظِ منابع طبیعی برای آیندگان را نیز غنیمت داند .
شرکت ساتکاب نیز در این زمینه ضمن تعامل با شرکتهای دانش بنیان، در صدد است تا با حمایت از نخبگان و شرکتهای فعال در این زمینه ، به تولید و تجاری سازی محصولات تولید شده در این حوزه کمک کرده تا علاوه بر غلبه بر موانع و چالش های موجود در این بخش، بحران کم آبی در آینده را نیز مدیریت مطلوب کند.
تولید غشاء ممبرین و UF در صنعت آب و فاضلاب، از جمله اقداماتی به شمار می آید که با حمایت شرکت ساتکاب از شرکت تصفیه آب صنعتی شریف و با استفاده از ظرفیت نخبگان داخلی، بومی سازی شده است.
اقدامی که در راستای حمایت ساتکاب از شرکتهای دانش بنیان و همچنین حمایت از داخل صورت گرفت و علاوه بر صرفه جویی اقتصادی، قطع وابستگی به کشورهای خارجی و اشتغال زایی نیز به دنبال خواهد داشت و مسلماً نیاز به استمرار دارد.
آبآب پنهانخانه سازیخشکسالیوزارت نیروکشاورزی
Comments (0)
Add Comment