کارگران ساختمانی در نوبت بیمه

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی ضمن بیان اینکه در عمر کوتاه دولت مردمی سیزدهم، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمه‌شده جدید به سازمان اضافه شدند گفت: بدین ترتیب حدود ۸۸  هزار میلیارد تومان درآمد بیمه‌ای جدید به منابع سازمان تأمین‌اجتماعی اضافه و سن صندوق حدود ۲ سال جوانتر شد و از حدود ۴۱ سال به حدود ۳۹ سال رسید، این درحالی است که به‌رغم دستاوردهای خوب جمهوری اسلامی، در دوره‌های قبلی به خوبی از ظرفیت‌های درونی سازمان تأمین‌اجتماعی استفاده نشده بود.
به گزارش تاسیسات نیوز، میرهاشم موسوی با حضور در برنامه «صف اول» گفت: ۱۰۶ هزار میلیارد بدهی بانکی سازمان تأمین‌اجتماعی که از دوره‌های قبل بر جای مانده بود، سالانه حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان هزینه به سازمان تحمیل می‌کرد که با تسویه این اَبَربدهی با حمایت و مساعدت دولت مردمی سیزدهم و شخص رئیس‌جمهور شهید، از آن زیان بزرگ سالانه نیز جلوگیری شد. اگر این رویه ادامه پیدا می‌کرد، بدهی بانکی سازمان تأمین‌اجتماعی تا امروز چند برابر شده بود و اثر تورمی آن اقتصاد کلان کشور را شدیداً تحت تأثیر قرار می‌داد. از این جهت کنترل ناترازی منابع و مصارف در سازمان تأمین‌اجتماعی، در واقع کمک به کنترل تورم کشور بوده است.
تأدیه بدهی بیمه‌ای دولت سیزدهم ۳.۵ برابر دولت‌های قبلی
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی درخصوص وضعیت بدهی‌های بیمه‌ای دولت به این سازمان گفت: در دولت مردمی شهید جمهور، با مساعدتی که نسبت به تأمین‌اجتماعی صورت گرفت، بالغ بر ۲۶۰ هزار میلیارد تومان تأدیه بدهی به سازمان تأمین‌اجتماعی طی کمتر از سه سال اتفاق افتاد، در حالی که مجموع کل تأدیه بدهی دولت‌های قبلی به سازمان تنها ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده است؛ یعنی شهید رئیسی عزیز حدود ۳.۵ برابر همه دولت‌های قبل از خود، مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی را تادیه کرد؛ موضوعی که به صراحت در سیاست‌های مقام معظم رهبری ابلاغی فروردین ۱۴۰۱ هم بر آن تأکید شده است.

تعداد بیمه‌شدگان این سازمان
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در پاسخ به سوالی درباره بیمه کارگران ساختمانی، تغییر شرایط در این خصوص را منوط به اصلاح ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی دانست و گفت: با وجود حدود ۵۰۰ هزار نفر کارگر پشت نوبتی، منابع فعلی تکافوی بیمه این تعداد افراد را نمی‌دهد و امیدواریم که با همکاری انبوه‌سازان و کارفرمایان، شرایط فعلی به نفع کارگران ساختمانی تغییر کند.
وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد بیمه‌شدگان این سازمان گفت: نزدیک به ۴۷ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی هستند. طی دو سال گذشته حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به جمعیت بیمه‌شدگان ما اضافه شدند و برای سال جاری نیز طرح بیمه اتباع خارجی البته با محاسبه و دریافت حق بیمه آنان طبق مقررات، برنامه‌ریزی شده که به‌زودی اجرا می‌شود و امیدواریم که بتوانیم یک میلیون نفر از اتباع کشورهای خارجی را در گام اول، جذب سازمان کنیم.

تأثیرات جبران ناترازی منابع و مصارف تأمین‌اجتماعی
وی با تأکید بر این‌که ۱۰۶ هزار میلیارد بدهی بانکی سازمان تأمین‌اجتماعی که از دوره‌های قبل بر جای مانده بود، سالانه حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان هزینه به سازمان تحمیل می‌کرد که با تسویه این اَبَربدهی، از آن زیان بزرگ سالانه نیز جلوگیری شد، تصریح کرد: اگر این رویه ادامه پیدا می‌کرد، بدهی سازمان تأمین‌اجتماعی به نظام بانکی تا امروز چند برابر شده بود و اثر تورمی آن اقتصاد کلان کشور را شدیداً تحت تأثیر قرار می‌داد. از این جهت کنترل ناترازی منابع و مصارف در سازمان تأمین‌اجتماعی، در واقع کمک به کنترل تورم کشور بوده است.
موسوی با اشاره به رشد چشمگیر منابع سازمان تأمین‌اجتماعی در دولت مردمی سیزدهم گفت: با تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران ما، امروز درآمد ماهانه سازمان تأمین‌اجتماعی به حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان از این مبلغ صرف پرداخت حقوق و مستمری ماهانه می‌شود. به امید خدا با بهبود درآمد سازمان از شش ماهه دوم امسال، آماده‌ایم تا پس از سال‌ها وارد حوزه سرمایه‌گذاری اختیاری شویم که آینده سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در همین حوزه رقم خواهد خورد.

بیمه ساختمانیبیمه کارگران ساختمانیکارگران
Comments (0)
Add Comment