چهار سناریو برای درآمد نفتی اوپک

به گزارش تاسیسات نیوز، سال 2016 با تحولات بزرگی برای بازار نفت همراه بود. ماه‎های ابتدایی سال که با نفت 26دلاری همراه بود، تلاش اوپک برای رسیدن به توافق بر سر طرحی موسوم به «فریز تولید» را به خود دید.





البته این تلاش به دلیل عدم هماهنگی اعضای اوپک به شکست منتهی شد، هرچند کاهش غیر‌منتظره تولید نفت در برخی کشورها از جمله کانادا، ونزوئلا و عراق موجب شد که در سه ماه دوم سال بهای نفت مقداری رشد کند. اما با رفع موانع تولید در این کشورها، قیمت‌ نفت مجددا در مسیر کاهشی قرار گرفت و به راحتی به زیر 40 دلار رسید.





در این شرایط زنگ خطر مجددا در بازار نفت به صدا درآمد و حتی برخی رسیدن قیمت‌ها به سطوح کمتر از 30 دلار را نیز امکان‌پذیر دانستند. در این شرایط برای اولین بار زمزمه‌های مذاکره بین بزرگان نفتی برای رسیدن به توافقی برای کاهش تولید به گوش رسید و موجب رشد قیمت‌ها شد. در واقع می‌توان فرض کرد که درصورت عدم توافق اوپک قیمت‌ها در حال‌حاضر زیر 40 دلار بود.




بنابراین «دنیای اقتصاد» بر اساس دامنه برآوردهایی که آن زمان از بهای نفت در سال 2017 می‌شد، چهار سناریو از درآمد نفتی اعضای اوپک در سه ماه ابتدای سال تعریف کرده است. قیمت‌های 30، 35، 40 و 45 دلار به ازای هر بشکه مبنای این چهار سناریو هستند و همچنین فرض شده که اعضای اوپک در سطح ماه دسامبر که بیشترین سطح تولید اوپک در سال‌های اخیر است، به استخراج نفت بپردازند.





در سناریوی نفت 30 دلاری که بدبینانه‌ترین سناریو برای بازار نفت در صورت عدم توافق اوپک است، درآمد اعضای اوپک نسبت به آنچه در سه ماه ابتدای سال 2017 رخ داده به شکل چشمگیری کمتر است. در این سناریو درآمد اعضای اوپک به در سه ماه ابتدای سال 2017 به 33/ 89 میلیارد دلار می‌رسد و از درآمدهای کنونی اعضای اوپک که حدود 91/ 149 میلیارد دلار است حدود 40 درصد کمتر بود.





اما در سناریوی دیگری قیمت نفت را حدود 35 دلار در نظر گرفته‌ایم که در صورت عدم توافق اوپک چندان دور از دسترس به نظر نمی‌رسد. کافی است به این نکته توجه کنیم که پیش از اینکه مذاکرات بر سر توافق بین کشورهای تولیدکننده نفت آغاز شود قیمت‌ها به زیر 40 دلار رسیده بود. در این سناریو درآمدهای فرضی از درآمد کنونی اوپک در سه ماه ابتدای سال 30 درصد کمتر است.




در سناریوی سوم نیز که قیمت نفت 40 دلار و نزدیک به برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا از بهای نفت در گزارش ماه مه این موسسه در نظر گرفته شده، درآمد فرضی اعضای اوپک به شکل قابل توجهی از درآمد کنونی آنها کمتر است. در این سناریو درآمد اعضا در سه ماه ابتدای 2017 به 106/ 119 میلیارد دلار می‌رسد که از درآمدهای کنونی این کشورها 8/ 30 میلیارد دلار یعنی حدود 21 درصد کمتر است.




اما در سناریوی چهارم که خوش‌بینانه‌ترین برآورد قیمتی برای آن در نظر گرفته شده، همچنان درآمد کشورهای عضو اوپک از آنچه در حال حاضر رخ داده کمتر است. در سناریوی چهارم قیمت نفت 45 دلار در نظر گرفته شده که بسیار خوش‌بینانه است چراکه ماه گذشته مشاهده کردیم که با وجود اجرای موفق توافق اوپک و کم شدن بیش از یک میلیون از عرضه جهانی نفت، به راحتی قیمت‌ها به کمتر از 50دلار و حتی به 46 دلار بر بشکه رسید.





از این رو رسیدن به قیمت 45 دلار بدون توافق چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. با این حال و با وجود اینکه در این سناریو اوپک با همه توان خود نفت تولید می‌کند درآمد اعضای این سازمان از درآمدهای کنونی حدود 11 درصد یعنی نزدیک به 16 میلیارد دلار کمتر است.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

اوپکبین المللیتاسیساتنفت
Comments (0)
Add Comment