وزارت صمت در انتظار دولت چهاردهم

در ۴۴ سال گذشته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور تحت تاثیر تحریم‌ها بوده و این تحریم‌ها تا به امروز ادامه داشته است. براساس بیانات مقام معظم رهبری ما باید تحریم‌ها را خنثی کنیم. خوشبختانه ما در برخی از زمینه‌ها و در برخی از رشته‌ها نظیر رشته‌های پزشکی، علمی، فرهنگی، صنعتی و همچنین دفاعی توانسته‌‌ایم حرفی برای گفتن داشته باشیم و پیشرفت‌های خوبی کنیم.
با توجه به انحصار رخ داده در بخش خودرو و همچنین لوازم خانگی، درواقع این انحصار از جنبه‌هایی مطلوب به نظر می‌رسد، چرا که می‌تواند در راستای تحقق خنثی‌‌سازی تحریم‌ها قلمداد شود و اتکا به توانمندی‌های داخلی را افزایش دهد.
در حال حاضر نیروهای زیادی در شرکت‌های دانش بنیان فعال هستند، به واسطه فعالیت این افراد نخبه، ما شاهد تحرکات زیادی در بخش تولید بودیم، چرا که فضایی ایجاد شده بود تا این افراد بتوانند رشد کنند.
در حال حاضر و در پی برخی سیاست‌‌ورزی‌ها، ما شاهد رشد در بازار لوازم خانگی بوده‌ایم و حتی یک‌‌سری از لوازم خانگی ما با تکنولوژی‌های روز تولید شده‌‌اند که این روند نشان می‌دهد ما حتی در بسیاری از تولیدات داخلی از برندهای خارجی مشابه جلوتر هستیم.
با این حال باید تاکید کنم که متاسفانه قیمت لوازم خانگی در شرایط فعلی قیمت بالایی دارد. بنابراین با وجود اینکه کیفیت لوازم خانگی رشد پیدا کرده و عرضه و تقاضا مناسبی در بازار شکل گرفته است، اما یک خانواده متوسط ایرانی نمی‌تواند از همین کالاهای داخلی آن هم به دلیل قیمت بالا، استفاده کند. به عبارتی، کیفیت محصولات بازار لوازم خانگی ما با رشد مواجه بوده، اما قیمت‌ها همچنان بالا است.
این در حالی است که این شرایط در بازار خودرو بالعکس است یعنی؛ کیفیت پایین است اما قیمت بالا است. همچنین ما در این بخش با موضوع ایمنی خودروهای داخلی نیز مواجه هستیم؛ بنابراین اگر درباره کیفیت خودرو حرف می‌زنیم بر این نکته تاکید داریم که جان هموطنان ما به این موضوع وابسته است. سطح ایمنی پایین خودروی داخلی نگرانی درباره استفاده از این کالا را دوچندان می‌کند، نباید در این بخش ما با قیمت بالا، ایمنی و کیفیت پایین مواجه باشیم.
با توجه به انتظارات مقام معظم رهبری درباره شاخص‌های انتخاب کابینه، درواقع رئیس جمهور باید افرادی را جهت فعالیت در کابینه چهاردهم انتخاب کند که متخصص، متعهد، جهادی، انقلابی و آشنا به مسائل روز جامعه باشند.
همچنین انتظار داریم رئیس جمهور دولت چهاردهم فردی را برای سکانداری حوزه صنعت کشور معرفی کند که تخصص لازم را داشته باشد و بتواند بازار لوازم خانگی و همچنین خودروسازی را ساماندهی کند.
در حال حاضر خانوارها به طور مستقیم با بازارهایی نظیر بازار خودرو ارتباط دارند. همچنین خانوارها به طور مستقیم با بازارهایی نظیر بازار لوازم خانگی ارتباط مستقیم دارند که باید شرایط در این بازارها به درستی ساماندهی شود. بنابراین انتظار داریم فردی برای وزارت صمت انتخاب شود که در حوزه‌های برشمرده شده اشراف کاملی داشته باشد.
وزیر صمت آینده باید به مسائلی همچون عدم کیفیت، ایمنی پایین و افزایش قیمت خودروها رسیدگی کند.
همچین یکی از مباحث ما مربوط به مصرف انرژی و سوخت خودروهای داخل و مباحث زیست محیطی آن است که باید به این نکته نیز توجه شود. باید در کشور خودرویی تولید شود که استانداردهای زیست محیطی را رعایت کند.
میانگین ۶ ماه در طول سال با وارونگی هوا مواجه هستیم، بنابراین این نکته حائز اهمیت است که باید خودروهای داخلی با محیط زیست مطابقت داشته باشند.
تغییرات وزارت صمت و پزشکیاندولت چهاردهموزارت صمت
Comments (0)
Add Comment