نيروگاه منتظر قائم بايد حفظ شود

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از دنیای اقتصاد،  نزديك به 20 درصد برق استانهای تهران و البرز توسط اين نيروگاه تامين مي شود . بهترين شيوه براي كاهش و رفع دغدغه هاي آلايندگي نيروگاه منتظر قائم در كوتاه مدت تامين صد درصد گاز نيروگاه و در ميان مدت بهره گيري از تكنولوژي و سيستم هاي پيشرفته جهان براي بهسازي و حل مشكل كنوني است كه مذاكرات با صاحبان تكنولوژي آغاز شده است

معاون عمراني استانداري البرز در نشست كارگروه شوراي تامين در نيروگاه منتظر قائم گفت: اين نيروگاه قديمي با حدود 50 سال قدمت امروز با توسعه بافت مسكوني و عدم تامين سوخت صد درصد گاز آن به معضلي بزرگ براي استان تبديل شده كه اميدواريم با كمك مسئولان كشور و وزارتخانه هاي ذيربط بتوانيم نسبت به تامين سوخت گاز و رفع دغدغه هاي زيست محيطي منطقه اقدام كنيم.

دكتر هيربد معصومي تصريح كرد: استان البرز و شهرستان فرديس كرج با رشد فزاينده جمعيت مهاجر روبرو هستند و انبوه جمعيت در كنار نيروگاه منتظر قائم زون جمعيتي متراكم ايجاد كرده اند كه اين وضعيت بحراني و دشوار را به وجود آورده است.

وي با اشاره به حضور کوتاه مدت خود در استانداري البرز اظهار اميدواري كرد كه براي بررسي و پيگيريهاي جدي تر در كارگروه آلودگي هوا براي كمك به حل اين مشكل و ساير مشكلات واحدهاي آلاينده استان اقدام خواهد شد و در ادامه افزود: در اين زمينه رفع دغدغه ها و شناسايي منابع آلوده كننده بايد با 2 اقدام پيگيري شود. اول طرح اورژانسي كوتاه مدت و دوم طرح ميان مدت است كه هم اكنون اين طرح ها در حال انجام و پيگيري با همت و تلاش مديريت اداره كل حفاظت محيط زيست استان البرز است.

معاون عمراني استانداري البرز خاطر نشان ساخت:با توجه به اولويت اول ما كه بحث زيست محيطي و آلايندگي نيروگاه منتظر قائم است، نشست‌هايي با مديران كل گاز استان تهران و البرز داشتيم و توانسته ايم در گام هاي اول ظرفيت سوخت گاز اين نيروگاه را به بيش از 3 برابر افزايش دهيم و البته به اين اقدام قانع نيستيم و در ميان مدت تلاش داريم به وظيفه زيست محيطي خود مسئولانه عمل نموده و براي حفظ سلامت مردم كه اولويت اول ماست، سوخت نيروگاه را صد درصد به سوخت گاز تامين كنيم.

معصومي از غفلت هاي گذشته در اين خصوص انتقاد كرد و يادآور شد كه اكنون تبعات آن دوران مشخص شده و بايد جبران مافات كنيم.

وي با بيان اينكه حذف نيروگاه از چرخه توليد و يا بحث انتقال آن مردود و به نوعي پاك كردن صورت مساله است گفت: اين نيروگاه را بايد حفظ كرد و به آن نياز داريم و دقيقا مي دانيم كه استان البرز نزديك به صد درصد يا 1000 مگاوات از برق این نيروگاه را  نیاز دارد که این مسئله برای استان حیاتی است.

براساس اظهارات دكتر معصومي، در حال حاضر تكنولوژي و سيستم هاي پيشرفته اي در دنيا وجود دارد كه با به كارگيري آنها اين مشكلات حل مي شود و مسئولان استانداری هم اكنون در حال مذاكره با صاحبان تكنولوژي هستند كه به زودی به نتيجه خواهد رسيد.

وی از پيشنهاد مدير كل حفاظت محيط زيست استان البرز براي تشكيل يك جلسه هم انديشي بين دانشگاه و صنعت و كسب نظر از نخبگان و شركت‌هاي دانش بنيان براي حل اين معضل هم خبر داد و اظهار داشت: قطعا اين جلسات برگزار و چاره انديشي لازم به عمل خواهد آمد.

معصومي در ادامه با تاكيد مجدد بر ضرورت حذف مازوت و جايگزيني كامل گاز در اين نيروگاه كه به كاهش آلايندگي منطقه كمك خواهد كرد، به بحث پساب خروجي اين نيروگاه كه حدود 700 نيروي شاغل دارد اشاره كرد و افزود: ضرورت دارد كه با توجه به خشكسالي و كمبود آب در سطح استان اقدام به ايجاد سيستم هاي نوين تصفيه و بازچرخاني و استفاده دوباره از آب صنعتي  شود تا در حفظ محيط زيست غفلت نكرده باشيم. 

قائمنيروگاه
Comments (0)
Add Comment